De greppel / sloot bijna in bij buitenrit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

De greppel / sloot bijna in bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:23

Hallo,

Sinds een aantal maanden heb ik een geweldige haflinger bijrijd pony die mij veel kan leren, maar op buitenrit is ze soms erg heftig. Het is een érg enthousiaste pony, ze wil te graag en galoppeert tijdens een buitenrit ook regelmatig op haar plaats omdat ik haar inhoud maar ze toch zo graag wil. Helaas zijn wij bij de eerste keer buitenrit (wel met een ander paard erbij) in een greppel gevallen van een kolen veld omdat ze maar achter uit bleef lopen. In principe reageert ze altijd erg scherp op je been even aanleggen en ze schiet naar voren, maar dan lijkt ze even helemaal nergens meer op te reageren (teugels vooruit en flink been geven). Dit is best beangstigend. Vandaag ging ik voor de 2de keer op buiten rit met haar en hadden we hetzelfde probleem, ander paard schrikt zij ook, ze begint achteruit te lopen zo echt bijna de sloot in en weer reageert ze zowat nergens op. Wat is jullie mening hierover en hoe kan ik dit oplossen? Ze is echt een fijn paard en totaal niet gemeen (ook niet aan het puberen ze is al 15 jaar) maar het is echt een vuurvreter buiten.

Balou_k

Re: De greppel / sloot bijna in bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:30

Lastig, eerst in de bak de basis in orde hebben..
Aan de hand wandelen hoe is ze dan buiten..
Mocht mijn pony dit uitvreten krijgt ze zo'n ontiegelijk harde mep op d'r achterste dat ze wel vooruit moet springen is ze helemaal besodemieterd..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:32

Kan je er geen zweep bij nemen? misschien heel zielig maar op dat moment heb je even wat sterks nodig om haar vooruit 'te slaan' want dit is gevaarlijk natuurlijk. Misschien dat je haar zo uit haar schrik kan halen. Zij ziet niet wat jij ziet, dus als jij ziet dat ze achteruit de sloot in loopt, zij weet niet hoe ver ze van de sloot af is.

Is het eventueel een optie dat je afstapt op het moment dat ze zo doet en er even naast gaat staan? Mijn paard heeft veel aan zulke steun :)

lonna1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:34

Wat jammer van je buitenritjes zeg!
Maar waarom loopt ze steeds achteruit, dat is me niet helemaal duidelijk.
Heb j een zweepje mee naar buiten? Dan kan je haar misschien beter corrigeren?!
En heb je het er al eens met de eigenaresse over gehad?

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:34

Misschien eens met een grotere groep met voor haar bekende paarden naar buiten gaan. meestal gaan ze dan wel mee met de groep. Ze zal vast en zeker niet alleen achter blijven als de rest doorloopt.

Zweep vind ik geen oplossing. Heb je zelfs nog de kans dat ze nog harder achteruit gaat lopen.. maar dat is mijn mening..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:36

Bedankt voor de reacties! Ja zal eens vragen aan de eigenaresse of het veel uithaalt om met een zweepje aan de gang te gaan, maar ze zei toen ik er weer boven op was dat ze gewoon zo is :P En ja de eigenaresse gaat mee iedere keer op haar paard :P het is niet echt dat ze van iets schrikt ze is best bomproof alleen op de een of andere manier maakt ze dan toch een sprongetje opzij als die ander schrikt en stortten we naar beneden in het gladde gras. Ik heb wel mijn stem flink verheven.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:41

Ow ja het duurde trouwens ook een tijdje voordat ik naar buiten mocht met haar hoor, ik moest haar eerst nageeflijk zien te rijden en dat heb ik nu maar helpt niet heel veel en soms gaat ze er alleen maar opgefokter van lopen :P

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 11:34

Niemand anders die hierover wat te zeggen heeft? :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:49

Paarden die willen gaan moet je niet inhouden! Daar worden ze alleen maar drukker van. Een paard wat al achteruit loopt, denkt ook in de achteruit. Als je dan dus been geeft gaan ze alleen maar harder :+

Als je de achterhand niet meer kan verplaatsen naar links of rechts, zul je de voorhand moeten verplaatsen. Als je maar iets verplaatst. Het kan niet zo zijn dat ze van nageeflijk rijden drukker wordt, want nageeflijkheid moet je krijgen. Dat kun je niet van voor gaan vragen (neem aan dat je dit doet, gezien je paard drukker wordt van druk voor).

Dus laat haar ook buiten dressuur oefeningen doen! Paar pasjes zijwaarts, voltes die kleiner en groter worden etc. En dan vooral op momenten dat ze druk is. Gebruik die energie ipv hem te willen remmen.
Hierdoor blijft je verzorgpaard beter op je hulpen en omdat je dingen vraagt waarbij hij na moet denken, zal hij ook niet zo snel in een 'reactiemodus' gaan.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 12:00

Sassol schreef:
Paarden die willen gaan moet je niet inhouden! Daar worden ze alleen maar drukker van. Een paard wat al achteruit loopt, denkt ook in de achteruit. Als je dan dus been geeft gaan ze alleen maar harder :+

Als je de achterhand niet meer kan verplaatsen naar links of rechts, zul je de voorhand moeten verplaatsen. Als je maar iets verplaatst. Het kan niet zo zijn dat ze van nageeflijk rijden drukker wordt, want nageeflijkheid moet je krijgen. Dat kun je niet van voor gaan vragen (neem aan dat je dit doet, gezien je paard drukker wordt van druk voor).

Dus laat haar ook buiten dressuur oefeningen doen! Paar pasjes zijwaarts, voltes die kleiner en groter worden etc. En dan vooral op momenten dat ze druk is. Gebruik die energie ipv hem te willen remmen.
Hierdoor blijft je verzorgpaard beter op je hulpen en omdat je dingen vraagt waarbij hij na moet denken, zal hij ook niet zo snel in een 'reactiemodus' gaan.

Dat is ook een goede reactie dank je wel :D Zal het eens proberen :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:21

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Re: De greppel / sloot bijna in bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:58

Mijn paard heeft er ook een handje van om naar achteren te lopen tijdens een buitenrit. Het enige dat ik doe is de kant opsturen die ik wil en verder geen been geven. Ik wacht tot ze stopt en dan geef ik weer been. Gaat ze dan weer naar achteren, haal ik meteen mijn been eraf en wacht ik weer tot ze klaar is. Ik blijf wel de kant op sturen die ik wil.
Na een tijdje begrijpt ze dan dat ze maar beter vooruit kan gaan. Misschien lukt dit ook bij jou.