paard springt over balkje op de grond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

paard springt over balkje op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 22:29

hey,
als ik met mijn paard over een balkje gallopeer dan springt hij er over, in draf heft hij zijn benen heel hoog op als ik er over ga. hoe kan ik hem dit afleren? en moet ik als hij er over springt in verlichte zit zitten of gewoon blijven zitten? want het is niet de bedoeling dat hij dan springt.
hij heeft ook soms dat zijn passen niet uit komen (enkel in galop bij een balk op de grond, minder vaak bij een sprong) hoe kan ik hem daarin helpen? want ik zou graag hoger willen springen maar ik wil eerst oefenen op zijn passen.

tamary

Re: paard springt over balkje op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:52

Is dit paard gewend aan dingen onder zijn buik? Kan hij dus ontspannen staan met allen voorbenen over een balkje?

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:21

tamary schreef:
Is dit paard gewend aan dingen onder zijn buik? Kan hij dus ontspannen staan met allen voorbenen over een balkje?

Ik rij er ook 1 die dat doet en die inderdaad niet stil wil blijven staan met die balk tussen zijn voor en achterbenen. Hoe kun je ze daaraan laten wennen dan? Ik kan verder wel alles onder zijn buik. Zelfs met een zweep aaien en zo.

Ik lees even verder mee voor meer tips...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:03

Vindt ie het balke eng? Maw is hij het niet gewend.
Ik denk dat veel oefenen het beste is.

Ik zie bij ons in de lessen ook wel paarden (vooral jongere paarden) die hetzelfde doen..en als het dan een aantal keer achter elkaar gedaan wordt dan gaat het al stukken beter

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 11:02

hij heeft geen schrik van balken, of dingen onder zijn buik. ik mag er zelfs onderdoor kruipen en kleine kinderen deden dat bij hem ook als hij het sinterklaaspaard speelde. maar als hij springt dan remt hij erg veel af net voor dat hij springt maar dat is nu al veel beter.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:06

Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:12

Evi_Ibisco schreef:
hij heeft geen schrik van balken, of dingen onder zijn buik. ik mag er zelfs onderdoor kruipen en kleine kinderen deden dat bij hem ook als hij het sinterklaaspaard speelde. maar als hij springt dan remt hij erg veel af net voor dat hij springt maar dat is nu al veel beter.

voor dat remmen net voor de balk moet je zorgen dat je een mooi regelmatig tempo hebt in de galop, zorg dat je paard op eigen benen loopt (dus geen steun bieden met je hand, wat niet wil zeggen geen contact houden natuurlijk)

mijn paard sprong ook over balkjes, als ze na elkaar lagen nam ze de balkjes zelfs tegelijk (als breedtsprong) echt een ramp.
ik heb haar dan geleerdmet op voltes te rijden met op die volte 4 balken waar ze telkens over moest galopperen. in het begin sprong ze erover, maar na een tijdje werd ze moe (want zo'n volte met telkens 4 sprongen is behoorlijk lastig voor je paard) en galoppeerde ze er gewoon over. dan belonen en de volgende dag opnieuw. zo kan je iedere keer je volte iets groter maken en iets rechthoekiger zodat je uieindelijk op een recht stuk gewoon naar de balk toe kan galopperen. maar hier ook let erop dat je een regelmatige galop hebt.

als laatste zou ik verlicht gaan staan als je paard springt (en niet gewoon galoppeert) dan stoor je hem niet in zijn rug

veel succes ermee ;)

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:14

Is ie heel voorzichtig? Zo klinkt het, dat is postief :) Dan een kwestie van veel doen en ritme houden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:17

Zolang het niet te gek gaat vind ik er niks mee mis, wees blij dat ie zo voorzichtig is!

mirthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:39

Ga met hem aan de hand een paar keer over de balk.
Loop dan zelf er ook overheen dan diet hij dat hij niet zo hoog hoeft

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:05

oke. iedereen die hem zag springen dacht dat hij geen techniek had omdat hij remde voor zijn sprong maar vandaag heb ik 1m met hem gesprongen en dat ging super! hij ging er vlot over daarna sprong ik 80cm en daar remde hij weer. mijn zus zei dat het misschien kan dat hij dit gewoon te laag vind of de hoogt niet goed kan zien, kan dit?