Probleem met buitenrijden. Oorzaak? Oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beaukie

Probleem met buitenrijden. Oorzaak? Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 15:39

Hallo,
zou graag wat advies willen over het volgende:

In december 2010 hebben wij onze D-pony gekocht, als leerpony voor onze zoon van 11 jaar. Het is een superbrave pony en de klik is er vanaf de eerste dag. We zijn nog altijd hartstikke blij met hem :j .
Toen we hem kochten kregen we het advies om de Thiedemannteugel voorlopig te blijven gebruiken, omdat dat beter te handelen was voor onze zoon. We hebben dat in het begin ook gedaan, totdat er op een FNRS-proefje in de manege de opmerking werd gemaakt 'de volgende keer wel zonder bijzetteugel, he!'. Nu waren we dat zowiezo al van plan, omdat mijn zoon graag volgend jaar wedstrijden wil gaan rijden en we ons realiseren dat een Thiedemann dan niet is toegestaan.
Vanaf dat moment (ongeveer 3 maanden geleden) hebben we de Thiedemann eraf gehaald en zijn we (onder begeleiding) aan de slag gegaan met het rijden zonder bijzetteugel. Dat gaat momenteel eigenlijk hartstikke goed, al kost het natuurlijk wel wat tijd en moeite. De pony is ontzettend sterk in zijn hals en dat vraagt nogal wat 'vragen en spelen' van mijn zoon (we doen het zonder trek- en rukwerk). Ik weet niet hoe lang de pony al met Thiedemann liep; weet alleen dat hij bij de vorige eigenaar (haar zoontje had ongeveer dezelfde leeftijd als onze zoon, alleen minder rij-ervaring) ook met Thiedemann gereden werd.
In het voorjaar is degene die ons heeft geholpen met het kopen van deze pony met hem naar buiten geweest om te kijken of hij ook buiten braaf was. Dat was het geval. Hij was buiten even braaf als binnen. Vanaf het moment dat we dat wisten, is mijn zoon regelmatig met de pony naar buiten geweest, maar wel telkens met mij erbij. Ik liep / wandelde er dan naast of achter, maar wel op afstand. Mijn zoon heeft gewoon gestapt, gedraafd en gegaloppeerd buiten. Op een enkel schrikmomentje na, een wapperend lint bijv., is er nooit iets voorgevallen waardoor het onveilig was. Recent is onze zoon met de pony op ruiterkamp geweest en ook toen heeft hij meegedaan aan een buitenrit, in een groep. Ook hier zonder problemen (al vond de pony het wel errug leuk!).
Sinds vorige week echter lijkt het of onze pony niet meer naar buiten wil / durft. Degene die ons momenteel helpt met het rijden zonder Thiedemann wilde een uurtje met hem naar buiten en dat vertikt hij. Hij staakt, steigert, bokt, dribbelt en het is moeilijk te geloven dat dit dezelfde brave pony is die in de bak gewoon netjes zijn ding doet. Het begint al fout te gaan op het moment dat hij van het erf moet. Het was geen eenmalige ik-wil-niet actie, want ze heeft het nog een aantal keren geprobeerd later deze week en ook toen ging het niet goed. Zelf ben ik in het weekend met hem buiten gaan wandelen (ik liep er dus gewoon naast) en toen ging het prima, hoewel ik op sommige stukken wel wat weerstand voelde aan het halstertouw, maar met wat zachte druk liep hij gewoon door.
We hebben dezelfde route genomen die we normaal ook doen als ik ernaast loop en dit is ook de route die degene die ons helpt momenteel vorige week wilde nemen. Er zijn geen spannende / enge / rare dingen op deze route.
Ik heb heel bokt nageplozen ;) en - gelukkig - zijn we niet de enige met dit probleem.
Er wordt bij ons op stal vanalles geroepen (o.a. gooi er een stang in, sla hem erdoorheen) maar ik zie niet in wat hier het nut van zou zijn.

Ter aanvulling: hij wordt ook nu nog 5x per week bereden in de bak en is dan braaf. Wel merken we aan hem dat hij goed in de gaten heeft dat er nu meer / op een andere manier van hem wordt gevraagd (zo zonder Thiedemann) en dat hij daar soms geen zin in lijkt te hebben of het moeilijk vindt.
In april zijn zijn tanden nagekeken en bijgevijld. Hij heeft voor zover wij kunnen zien en merken nergens stijfheden / pijntjes / gebreken e.d. Hij heeft 2 rustdagen per week.
Hij wordt bereden met een dubbelgebroken trensje, dit zat bij zijn spulletjes toen we hem kochten en werd ook door de vorige eigenaar gebruikt.
Hij staat op een pensionstal met een ruime, dik opgestrooide stal en staat overdag in een ruinenkudde buiten. Meestal zetten we hem 's nachts binnen. In de kudde lijkt hij niet echt een belangrijke rol te spelen, al zien we hem ook af en toe 'klieren' en zijn er ook wondjes die aangeven dat er genoeg lijfelijk contact is. Vaak zien we hem een beetje afzijdig van de kudde staan.

Belangrijkste vind ik dat het voor mijn zoon veilig is om op zijn pony naar buiten te gaan. Hij hoeft niet iedere dag naar buiten, maar het moet wel mogelijk zijn.
Ik heb zelf al gedacht aan met iemand meerijden (dus met zijn tweeën naar buiten) of dat degene die met hem naar buiten wilde vorige week in eerste instantie een paar keer met hem aan de hand wandelt om vertrouwen op te bouwen. Dit dan langzaam uitbouwen naar stukje wandelen, stukje rijden, etc.
Kan het zo zijn dat 'ik' het probleem ben omdat ik er altijd naastloop, normaal gesproken?
Kan het liggen aan het feit dat hij nu zonder Thiedemann gereden wordt, waardoor hij buiten ineens niet meer braaf is? Zou hij met Thiedemann buiten dan wel braaf zijn weer? Is dat het proberen waard?

Wat is nu de 'gouden' tip?
Ik hoor het heel graag!
Alvast bedankt voor jullie reacties (en sorry voor het lange verhaal :o , maar heb het zo uitgebreid mogelijk verteld om een duidelijk beeld te schetsen).

noortiej

Re: Probleem met buitenrijden. Oorzaak? Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:24

hee. miss moet je nog een x aan de hand het bos ingaan, en als dat goed gaat aan de hand met je zoontje erop. en als dat ook goed gaat loop je ervoor, inplaats van ernaast/erachter(miss dat hij dan achter je aanloopt.) je moet het ook vaak belonen denk ik, met brokjes enz. groetjes! ik hoop dat je er iets aan hebt.

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:45

Ik zou de thiedeman er buiten eerst weer aandoen, het is immers al een hele goede overgang dat je in de bak al zonder aan het rijden bent. De pony is er altijd mee gereden voordat hij bij jullie kwam en er compleet aan gewend, in mijn ogen ben je dan in dit geval niet echt op zoek naar een hulpmiddel maar val je terug op iets wat bekend is voor de pony, hoewel ik zou blijven proberen hem er ook zo snel mogenlijk er weer af te halen.Er zitten ook verschillende standen op zo;n teugel, misschien de langste stand zodat hij hem alleen maar aan heeft op het moment dat je naar buiten gaat. En niet bij elk misstapje gelijk weer die teugel er aan doen maar vind dit meer een gevaarlijke situatie worden dan een misstapje.
En sla hem er doorheen...nee met rust en geduld bereik je een hele bult.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:40

In een ander topic waar iemand hetzelfde probleem had, las ik iets over barn en buddy sour.
Als ik zelf een keertje tijd heb wil ik dit gaan proberen toe te passen op mijn eigen paard, die ook niet op buitenrit wil als ik erop zit (wel als ik ernaast loop).

Ik heb de reactie uit het andere topic even voor je gequoted:

Gineke schreef:
Zoek eens op 'barn sour' op youtube. Zoals je al hebt gelezen ben je zeker niet de enige met dit probleem en er bestaat een relatief eenvoudige trainingsmethode voor. Barn sour betekent dat hij niet bij de stal weg wil. Er is ook 'buddy sour' ( wil niet bij vriendjes weg) en 'gate sour' (blijft bij hek -opening bak- hangen). Allemaal ong dezelfde trainingmethode.

Kort samengevat laat je m even heel hard werken op de plaats waar hij zo graag wil zijn en mag hij uitrusten op de plaats waar hij eerst niet wilde zijn.

Je rijdt m tot waar hij niet meer wil, dan draait hij om en wil naar t erf. Je draaft naar t erf en daar rijd je tien kleine (10 meter ofzo) voltes linksom en tien voltes rechtsom. Je draaft weer terug tot waar hij staakte (niet tussendoor even stoppen) en dan mag hij daar lekker uitrusten. Stilstaan, kroelen, etc. Als hij lekker uitgerust is, ga je verder met je buitenrit. Draait hij weer om, dan draaf je meteen weer terug naar t erf en je begint daar van voren af aan met je voltes. Niet boos worden, rustig blijven. Heel vriendelijk zijn voltes laten lopen en goed belonen als hij weer stilstaat op de plaats waar eerst staakte.

Omdat hij dit gedrag al 1,5 jaar vertoont, kan het wel even gaan duren voor het er weer uit is. Maar als je je er op in stelt dat het al anderhalf jaar zo is en dat het ook weer anderhalf jaar kan duren voor het er uit is, zal t alleen maar meevallen.

Let op dat als je klaar bent voor die dag met proberen, dat je dan niet terugrijd en m meteen op stal of in de wei zet. Dan leert hij nog dat teruggaan naar de stal DE manier is om het lekker rustig te hebben. Draaf in een vlot tempo terug naar stal wanneer jij besluit dat t genoeg is geweest voor die dag en ga dan nog even lekker een half uurtje flink aan de slag in de bak, dan gaat die associatie vanzelf weg.

Een idee is dus om dit sowieso iedere keer dat je in de bak gaat rijden, van te voren te doen.

MAAR: eerst uitsluiten dat t iets lichamelijks is! Als t enige verschil tussen binnen en buiten de ondergrond is (zelfde harnachement etc en je merkt in de bak niks), kan t dan zijn dat hij buiten last heeft van de ondergrond? Kiezels in zijn hoeven, hoeven die te hard slijten door t asfalt?
Zo niet, dan klinkt t voor mij als een duidelijk geval van Barn Sour.

Succes!

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:31

Dat is een idee wat het proberen waard lijkt inderdaad, zo simpel eigenlijk maar je moet er maar opkomen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:36

ja die had ik ook gelezen.....ik vond het toen al een hele goede tip inderdaad.

Ik vind het een kleine beetje klinken alsof de pony de grenzen opnieuw aan het zoeken is?
Beetje uit testen???

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:41

Ja idd, die heeft de vrijheid gevonden zonder teugel. Gelukkig voor het beestje overigens!
Het lijkt me een doeltreffende maar ook vriendelijke oplossing, geen ruk en trekwerk en toch minder leuk voor de pony, althans dat moet ie nog gaan ontdekken dan.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:52

De hulpteugel buiten omdoen is idd een goed idee, het is vertouwd voor de pony.

Als ik het goed begrepen heb liep jij altijd naast of soms schuin achter de pony mee.
Misschien is hij op jou gaan vertrouwen en bouwt hij zijn zelfvertrouwen op omdat jij er vlak bij ben. Probeer eens met een ervaren ruiter naar buiten te gaan. Jij loopt mee, is je pony dan weer normaal? Ga afstand houden tot zo ver dat je eigenlijk uit zicht ben. Op die manier kan je kijken of hij hangt op jou of niet. In dat geval moet je de afstand langzaam gaan opbouwen zodat hij zijn eigen zelfvertrouwen weer terug krijg. Hier is vriendelijkheid en rust erg belangrijk (maar dat vindt jij ook zo te lezen)

Mocht hij met jou ernaast ook opspelen dan is het idd een uitprobeer ding. Even stevig doorzetten om het paard te overtuigen dat je het niet waardeerd wat ie nu doet. Een tikje voor extra aanmoediging zal daar misschien bij horen.
De pony kan best de grenzen opnieuw opzoeken, misschien is hij nu gewent aan de omgeving en veranderingen en gaat proberen wat wel of niet kan.

Mocht het paard in de bak ook lastiger worden laat dan het zadel even nakijken. Er wordt meer gereden dus is de opbouw van spieren anders.

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 21:49

Allemaal bedankt!

Noortiej: als ik ernaast / ervoor / erachter loop en mijn zoontje zit er op, is er niets aan de hand. Het probleem ontstaat als hij alleen (dus zonder iemand erbij) naar buiten gaat, dus alleen met ruiter.

Maaike94: ik had idd al gelezen over deze methode en het is zeker de moeite waard om uit te proberen. Maar wat ik me afvraag: kan een pony INEENS barn sour worden? Hij doet het namelijk echt pas sinds vorige week als hij alleen naar buiten gaat zonder dat er iemand naast / voor / achter loopt. Daarvoor leek er niets aan de hand.

Quartel: daar heb ik ook al aan gedacht. Het gekke is dat hij in de bak algemeen genomen niet anders is dan anders. Hij reageert wel anders als mijn zoontje op zijn rug zit of degene die ons momenteel helpt. Hij merkt duidelijk - denk ik - dat mijn zoontje minder van hem vraagt. Bovendien is mijn zoontje zijn baasje en degene die ons helpt een stuk minder eigen, denk ik. Maar hoe kom ik daar achter of dit nu werkelijk het probleem is? Gewoon doorzetten? En zo ja, hoe dan?

Kyaral: dat willen we inderdaad uitproberen: met buitenrit de Thiedemann er losjes aan. En dan kijken of het wat uitmaakt.

BlueStar: dat zouden we ook nog eens kunnen uitproberen. Thiedemann aan, een tweede paard erbij, ik ernaast en dan iemand op zijn rug (degene die ons helpt lijkt mij in dit geval het beste; ik wil niet het risico lopen dat hij gaat stunten met mijn zoontje op zijn rug) en dan de afstand tussen mij en hem steeds vergroten. En dan kijken wat het effect is. Hij moet natuurlijk ook weten dat hij kan vertrouwen op zichzelf en degene die hem berijdt; wie dat dan ook is.
Hij krijgt momenteel voornamelijk wat extra spieren op zijn billen en zijn onderhals wordt langzaam iets minder; mocht de bespiering echt wezenlijk anders worden dan zal ik inderdaad zijn zadel laten nakijken; maar aangezien hij in de bak deze gekke streken niet vertoont, lijkt me dat vooralsnog niet aan de orde.

Kan het ook zijn dat hij nu gewoon haar uitprobeert, omdat hij voelt dat hij meer van haar vraagt dan mijn zoontje?
En de 'tips' die ik kreeg over een ander bit (gooi er een stang in) zal ik dan maar negeren? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dat enig soelaas zal bieden.
Kan hij na 5 maanden ineens dusdanig last van zijn tanden hebben dat hij dit gedrag vertoont? En kan het dan dat hij daar alleen maar buiten last van heeft en niet binnen? Het klinkt mij zo gek in de oren. M.a.w.: zou het zin hebben om nogmaals een tandarts te laten komen?

Bedankt weer voor jullie reacties! +:)+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:58

poe.....als hij goed eet-geen proppen maakt- en niet anders dan anders op het bit reageerd dan zou ik niet direct aan het gebit denken.
Als hij weet dat hij bij je zoontje meer kanten op kan moet ik toch weer denken aan het uitproberen......
Als hij de andere persoon ook niet serieus neemt en dat alleen buiten doet....denk ik ook weer aan uitproberen.
Maar het is natuurlijk ook best moeilijk inschatten vanachter een monitor ;)
Heb je niet een goede leraar/es in de buurt die even mee kan kijken wat er precies mis gaat bij het naar buiten gaan?
Wellicht dat die dan kan zien of het helpt een bepaalde handeling uit te voeren?

lastig hoor.......ik hoop het nooit tegen te komen met mijn paard

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 22:07

Ja, moeilijk he! Ik vind het ook echt supervervelend ... juist omdat hij altijd braaf is.
Ik vind het zo banketstaaf om er nu weer iemand anders bij te halen; dan lijkt het net alsof ik degene die mijn zoontje momenteel helpt laat beoordelen door een ander; kan aan mij liggen, maar dat voelt zo.
Er is op onze stal niet echt een instructeur, wel zijn het allemaal 'paardenmensen', maar evenzoveel verschillende meningen en adviezen ... en dat maakt het zo moeilijk om de juiste weg te kiezen.
Het laatste wat ik wil is dat we nu iets forceren waardoor we het buitenrijden zowel voor de pony als voor mijn zoontje 'verpesten'. Snap je wat ik bedoel?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:33

ja, ik snap wat je bedoelt.......balen hoor.
Maar hier op bokt heb je ook zoveel mensen met zoveel meningen.
En allemaal goed bedoeld.....
Het enige wat dan nog overblijft is het volgen van je eigen gevoel.......dat werkt bij mij altijd prima.
Daar kan je best op vertrouwen.

Ik hoop dat je er binnenkort echt uit gaat komen......

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 22:36

Dankje! Ik hou jullie op de hoogte! :)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:23

Hoi hoi,

Bedankt voor de positieve reacties op mijn reacties in dat andere topic over barn sour en buddy sour :)

Om helemaal eerlijk te zijn, ik heb m zelf ook weer van iemand anders op bokt en vond t interessant, dus ben t even uit gaan zoeken (eigen pony was een beetje gate sour toen we m kochten, is nu helemaal weg, maar vond t een goed idee om iets achter de hand te hebben voor wanneer t terugkomt).

Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je pony heel blij kan zijn met mensen die zo goed naar m omkijken en zo bewust met hem omgaan :)

Ik zou ook zeker niet naar de zweep/bit/sporen grijpen. Ik las hier ook ergens: waar de rijkunst ophoudt, begint de ruitersportzaak. Uiteindelijk berijk je er niks mee, alleen een gefrustreerd paard dat feller of onzekerder wordt. Is dan je ene probleem opgelost, dan begint t andere.

Misschien heb ik niet zo goed opgelet, maar wanneer heb je het voor t laatst geprobeerd? Als mijn (hele brave) paard ineens iets echt niet wil, dan laat ik haar meestal maar even. Ze zal haar redenen wel hebben, ze werkt normaal gesproken altijd mee. Misschien kan je het een weekje laten rusten. Ook een paard kan even niet zo lekker in zijn vel zitten.
Maar uiteindelijk ben ik natuurlijk wel de baas en bepaal wat we gaan doen en waar. Ze gaat er heus niet dood van als ze eens iets moet doen wat ze niet helemaal leuk vindt. Ik moet ook mijn huis schoonmaken en de was doen en afwassen enzo en daar hou ik helemaal niet van! ;)

Anyway, zelf zou ik de pony even wat rust geven (misschien een paar dagen vakantie) en het dan nog eens proberen.

Als je in de bak niks merkt aan veranderd gedrag, zou ik niet zo zeer denken aan pijntjes en kwaaltjes. Dan zou m dat in de bak ook moeten storen.

Ik denk dat een paarden best in een dag kunnen besluiten dat t leuker is op stal dan buiten het erf. Dus dat ze best barn sour kunnen worden van de ene op de andere dag.

Ik vind t grote voordeel van die oplossing voor barn sour, dat je je paard niks 'aandoet'. Dus als hij fysiek in orde is, moet hij eigenlijk alleen maar een paar rondjes extra draven en is dat sowieso niet zo erg.

'uitproberen' vind ik geen goede term, ik denk niet dat paarden t zo zien. Ze kijken wel of jij een goed genoege leider bent om hen te beschermen. Of jij beter in staat bent om beslissingen te nemen dan zij zelf. Want als je hen niet 'aan kan', hoe moet t paard dan weten dat je hem tegen iets echt gevaarlijks kan beschermen?

Het kan zijn dat je paard t ook ineens spannend vindt om naar buiten te gaan. Misschien is er in zijn optiek ineens iets veranderd. T kan zijn dat er een raar lintje hangt dat er eerst nog niet hing oid. Maar het kan ook iets zijn dat in de bak is voorgevallen. Ik ken ook verhalen (ook eigen ervaring) van paarden die gevallen zijn onder t zadel en daarna ineens heel 'moeilijk' doen. Ze zijn het vertrouwen in het beschermend vermogen van de ruiter kwijt. Zoiets kan dan wel gewoon weer opgebouwd worden, de meest effectieve methode die ik daar voor ken is grondwerk.

Als je eerst altijd mee liep met je zoon, al was t op wat afstand, en nu niet meer, kan t zijn dat de pony op jouw beschermende vermogen vanaf de grond vertrouwde. Je zoon is nog jong en onervaren, dus zal de pony eerder op jou vertrouwen dan op hem. Ik las dat als je met m buiten loopt aan de hand, dat er niet veel problemen zijn. Dan zal je dus gewoon weer mee moeten! En onderwijl zorgen dat er meer mensen zijn waarop de pony vertrouwt voor bescherming.

Ik hoop dat je iets hebt aan dit lange verhaal!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:42

Ik krijg het idee, na het lezen van je verhaal, dat het probleem eigenlijk is begonnen na het pony kamp?? Daar heeft de pony lekker in een groep gelopen en nu wil hij niet meer alleen naar buiten.

mijn zoon heeft ook een brave pony, maar ook deze wil op gezette tijden niet alleen op pad. Deze gaat ook vaak met andere mee, dat vinden ze toch leuker/vertrouwder, denk ik.

Mijn zoon zet dan toch even flink door en gebruikt echt zijn zweep wel om op weg te komen. Na ong. een kwartiertje spartelen kunnen ze toch gewoon lekker naar buiten.
-Als mijn zoon enkele keren achter elkaar alleen op pad gaat is het probleem weer over, maar zodra hij weer een paar keer met anderen is weggeweest, is het probleem er weer.

--Ik noem dit altijd pony streken.... ;)

(ik had nog nooit van de sour methode gehoord,interessant)

succes maar, ik hoop dat het goed komt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:03

Het probleem is dus dat het paard niet alleen naar buiten durft. De oorzaak dat het paard niet genoeg vertrouwen heeft in de persoon die er op zit.

De oplossing is dus om te laten zien dat de ruiter te vertrouwen is. Dat doe je naar mijn mening niet dmv de zweep. Als je hier goed op blijft reageren zou het probleem vanzelf over moeten gaan. Nou is alleen de vraag wat doet de ruiter op welk moment?

Als een paard niet meer vooruit wilt, kun je beter afstappen en hem verder loodsen dan dat je heel veel been gaat geven of tikken met de zweep waar het paard dan niet of verkeerd op reageert.
Een paard dribbelt meestal alleen als hij sneller wilt en ingehouden wordt. Ik laat mijn paard altijd zijwaarts lopen, in achtjes of andere figuren. Maar ik hou haar niet in als ze druk is!

Je moet dus zelf rustig en kalm blijven en reageren naar de behoeftes van het paard en niet die van jezelf. Dan ziet het paard dat jij te vertrouwen bent en weet wat te doen en zal het gedrag ophouden.

Succes!