Paard druk in de bak met andere paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lissel

Paard druk in de bak met andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:53

Hallo,
Ik heb een vraagje aan jullie. Als ik alleen in de bak rijd met Foeke is hij hartstikke braaf, maar als er dan andere paarden in de bak rijden word hij druk en gaat er soms vandoor. Hij reageert ook heel erg op als iemand een tik met de zweep geeft. Dit komt misschien omdat ik niet met zweep rij en als ik daarmee rij hem nooit gebruik. Hebben jullie een idee hoe dit komt, en komt dit vaker voor?
Alvast bedankt!

Somebitch

Re: Paard druk in de bak met andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:56

Het kan makkelijk zijn dat je paard wat gespannender is. :j Dat heeft die van mij vooral bij paarden die hij of niet mag of niet kent. :n

Vaak met meerdere in de bak rijden kan wel helpen. :)

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:51

Veeeeel kilometers maken met andere paarden erbij! Bouw het op, vraag stalgenootjes of ze erbij kunnen komen 1 voor 1 met wat tijd ertussen? Laat je paard wennen, laat hem merken dat het goed is, blijft zelf ook ontspannen, jij weet nu al dat hij iets gaat doen, als hij voelt dat jij spant spant hij mee onder jou!

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:59

Ik ken een paard die dat ook heeft gehad maar dan in een heeel ernstige vorm. Die viel de andere paarden ook aan. Bij dat paard lag het aan de opvoeding. Was heel erg laat gecastreerd en is daarna op stal gezet en niks meer mee gedaan.
Voor jou inderdaad helemaal opbouwen. misschien een keer met 2 paarden aan de hand over het erf lopen?
Succes ermee!

Lissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:12

Het gekke is alleen dat hij het ook doet met paarden waar hij bij in het weiland staat, hij staat na het rijden ook gewoon los in de bak met dat paard waardoor hij eerst zenuwachtig werd tijdens het rijden en dan is er niks aan de hand. Ligt het dan aan mij?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:40

Nee hoor, niet jouw schuld, sommige paarden hebben dat gewoon. Wat hierboven ook al gezegd is: vaak doen, dan went 'ie er steeds meer aan. En wat je verder kan doen is veel oefeningen rijden, zodat z'n aandacht en concentratie bij jou liggen, en niet bij de andere paarden.

Succes!!

mirjam1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:46

Ja ik denk ook dat het het beste is om veel oefeningen te gaan rijden zodat de aandacht bij jou is. En niet echt letten op het gedrag wat hij vertoond richting de andere paarden

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:50

Wat zweep betreft, daar kun je hem op trainen. Met de zweep om hem heen bewegen (heel voorzichtig opbouwen!) tot hij er niet meer op reageerd. Vervolgens iemand anders vragen met de zweep te bewegen terwijl jij erop zit- gaat rijden etc tot hij er helemaal aan gewend is en geen spier meer vertrekt. Dat lost in elk geval een deel van je probleem op. Eigenlijk een vorm van schriktraining.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:54

Mijn paardje heeft hier ook last van, maar dan vooral veel achter de andere paarden willen aanscheuren. Ze is onwijs dominant en wil buiten altijd voorop. Terwijl het altijd paarden zijn die ze kent en waar ze mee in het weiland staat. Daar is rustig, behalve als het eten komt :D
Ik probeer zoveel mogelijk wendingen te rijden in de bak zodat ik haar kan afleiden...Zal ik ook proberen en met het zweepje moet je gewoon opbouwen.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:36

Ik herken je probleem ik heb het met mijn(gevoelige) merrie maar die slaat vliegensvlug naar andere paarden ik heb haar veel tussen andere gereden maar ze blijft dit doen dus bij sommige paarden zit het in hun karakter maar het kan ook dat je paard misschien een keer een slechte ervaring heeft gehad in de bak met een ander paard waardoor hij dit gedrag heeft dan kan je het met langzaam opbouwen met het aantal paarden wel verbeteren en zo laten ervaren dat er niets aan de hand is.
succes

Lissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 09:35

Bedankt voor de reactie's! Word dus gewoon veel oefenen in de bak met andere paarden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:46

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 22:12

@Nikas, het kan inderdaad best zijn dat Foeke wat onzeker word van de andere paarden. Toen hij klein was werd hij altijd weggepest uit het land door de mannetje's. Dit ging er echt raar aan toe, Foeke is zelfs in de sloot gejaagd. Daardoor staat hij nu in een land met alleen maar merrie's en daar redt hij zich prima en is hij helemaal de man.

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:28

Heeft jouw paard een stal maatje? Mischien als hij paarden vaker ziet? En de zweep heb je zelf al beantwoord... hij is er niet gewend aan. Je kan hem het altijd gewend maken door hem met plastic zakken te vrijven, al dat soort rare dingen. Laat hem een beetje uit zijn comfort zone stappen, en laat hem zien dat hoe eng hij het ook vind hij jouw wel vertrouwen kan. :)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:00

Die van mij heeft een gruwelijk hekel aan bumperklevers. Dat wordt dus een rood strikje in de staart...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:30

mijn eng. volb, is zelfs een beetje traag, alleen in de bak. Maar met anderen erbij, heeft ze toch het idee, dat er ingehaald moet worden en is ze ook veel loperiger. Ik hoop dat het nog eens gaat wennen voor haar............. Maar ik heb het dus ook ;)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:12

Ik rijd dan op een kwpner en mijn zusje dan op haar net ingereden pony , dan rijden we welleens samen en dan is haar pony gauw geneigt om achter shavanna te blijven hangen.... en dan neemt shavanna af en toe een sprint naar voren haha , gewoon een paar keer rijden en opbouwen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:32

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:12

Je paard heel veel bezighouden wil nog wel eens helpen. Als ik met mijn paard in de bak rij terwijl er ook anderen bezig zijn, wil ie ook wel eens heel afgeleid raken of gewoon lekker z'n eigen ding doen.

Dan doe ik gewoon veel overgangen en figuren rijden. Oké, lukt ook niet altijd, maar als ie druk bezig is, heeft ie minder tijd om geintjes uit te halen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:57

idd heel veel oefenen met andere paarden en je paard echt aan het werk zetten zodat hij weinig tijd krijgt om zich te spannen op de andere paarden.
veel overgangen en oefeningen rijden

Marjoleinn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:41

Wat ik doe als mijn paard gespannen wordt als er veel mensen aan het rijden zijn is stappen en maar slangenvoltes tot je er doodziek van wordt en langzaamaan verdwijnt de spanning.
Wij hebben ook hengsten op stal en daar ben je ook vaak mee aan het rijden in de bak en als je dan een merrie hebt reageren ze nog wel eens heftig en die van mij reageerd daar ook weer op en dan ga ik gewoon stappen en slangenvoltes, gewone voltes rijden..