Ik wil weer rijden maar...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Ik wil weer rijden maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:37

Hallo allemaal,

ik heb sinds kleins af aan altijd paarden gereden althans het begon met pony's en vanaf m'n 13e tot m'n 20e eigen paarden gehad. Met veel plezier deed ik voornamelijk aan springen en vond ik het geweldig om ook af en toe andere paarden onder me te hebben, daarom reed ik ook wel eens voor andere. Toch wegens tijdgebrek (werk van 8 tot 18 en 18:30 tot 21:30) had ik besloten m'n paard te verkopen. Hier heb ik stiekem toch nog spijt van :o Daarna heb ik nog een verzorgpaard gehad maar daar betaalde ik veel geld voor terwijl het toch een jong paard was wat ik min of meer opleidde, toen hij geblesseerd was moest ik eigenlijk ook door betalen dat was een beetje de druppel. Nu vraag ik me af of ik er nog iets van bak, heb het gevoel of ik het helemaal verleerd ben maar misschien is het wel weer snel op te pakken.
Nu het volgende ik was dus gewend eigen paarden te hebben dus er eventueel altijd naar toe kunnen, nog lekker knuffelen poetsen en de verzorging erover hebben. Je rijd met een doel en kunt wat met je paard opbouwen.
Nu had ik vakantie en ga zo weer werken en is er eigenlijk maar tijd voor één á twee dagen in de week en daarbij betaalde me ouders mee maar nu betalen ze niks meer :+ . dus een eigen paard valt af.
Zo kan ik nog kiezen tussen een verzorgpaard en manegelessen.
Manegelessen
- Je krijgt bijna elke week een ander paard dus een doel bereiken word lastig
- Je hebt geen uren en moet soms je paard direct na de les weer af staan
- Je rijd onder instructie, dat is uiteraard prima maar je kan niet even voor jezelf kiezen voor iets anders(ik heb astma en vind het bijv. rot als ik toch even moet stappen als ik een paard mag rijden die niet voorwaarts uit zichzelf is)
- springen word in de lessen zelden gedaan alleen soms voor onderlinge wedstrijden zijn er extra springlessen
- Het is vrij prijzig 18,50

Aan de andere kant is het ook wel weer een uitdaging steeds op een ander paard te mogen, je kan op die manege mee doen aan onderlinge wedstrijden alleen geen officiele. En je hoeft niet elke week verplicht 2 keer te komen als het eens niet kan maar je kan ook vaker rijden als je wilt.

Verzorgpaard
-Je bent gebonden aan waar dit paard staat, zo was de bak waar ik voorheen een verzorgpaard reed ontzettend zwaar en was het dus allemaal veel moeilijker en vermoeiender voor een jong paard. De bak was ook alleen buiten met het gevolg dat die winter een paar weken niet gereden kon worden.
- Sommige vragen toch wel de helft van het stalgeld
- Ik word soms heel zenuwachtig als ik word beoordeeld wat me niet ten goede komt als de eigenaar/eigenaresse kijkt terwijl ik wel snap dat diegene het vertrouwen moet krijgen
- Je hebt één á twee vaste dagen in de week waardoor wisselen lastig word

Aan de andere kant kan je met een verzorgpaard wel echt een band opbouwen en meer doelen stellen. Ook kun je met een verzorgpaard mits de eigenaar het goed vind wel af en toe springen.

Misschien ben ik wel gewoon verwend geraakt doordat ik eigen paarden heb gehad...*zucht* ik was al in de neiging spontaan vanavond even een les te gaan volgen maar wegens vakantietijden kan dat nu niet.

Jenny_S

Re: Ik wil weer rijden maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:29

Ik zou toch kiezen voor een verzorgpaard
en echt niet iedereen vraagt geld
mijn eerste eigenaar vroeg 50 euro maar waar ik nu rij niet en word zelfs naar de vereniging gereden als ik wil en heb het paard zelfs voor mezelf

je moet alleen niet te snel willen, verzorgpaarden zat maar of het precies is wat je wil dat is nog maar de vraag
dus kijk rustig rond en neem dus de tijd en misschien dat er iets leuks op je pad komt

en geef aan dat je graag wilt lessen, dan is de druk van de beoordeling er wel een beetje af

succes

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:44

Jenny_S schreef:
Ik zou toch kiezen voor een verzorgpaard
en echt niet iedereen vraagt geld
mijn eerste eigenaar vroeg 50 euro maar waar ik nu rij niet en word zelfs naar de vereniging gereden als ik wil en heb het paard zelfs voor mezelf

je moet alleen niet te snel willen, verzorgpaarden zat maar of het precies is wat je wil dat is nog maar de vraag
dus kijk rustig rond en neem dus de tijd en misschien dat er iets leuks op je pad komt

en geef aan dat je graag wilt lessen, dan is de druk van de beoordeling er wel een beetje af

succes

Dat heb je wel goed voor elkaar inderdaad ik heb wel de tijd om rustig rond te kijken maar ik woon ook in regio Utrecht misschien dat door de dure regio mensen ook meer geld vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:50

Ik denk dat jouw beeld van verzorgpaarden heel anders is als wat het zou kunnen zijn, in mijn ervaring is in overleg heel veel mogelijk!

Over het beoordelen, je hebt een lange tijd niet gereden, je moet wennen aan het paard en de spanning, denk niet dat er mensen zijn die dan wél super meteen weg kunnen rijden!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:52

Misschien heb ik tot nog toe alleen slechte ervaringen meegemaakt? :P

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:54

Hey,

Er zijn paardjes zat die je kunt verzorgen. Ook in de regio Utrecht, ik woon zelf in Hoofddorp en heb ook al wat paardjes "versleten" hier en nu heb ik eindelijk de juiste gevonden. Ik mag alles met het paardje en als ik een keer een andere dag wil of niet kan is het ook geen probleem. Ik betaal 75 euro en daar zit 2x een les van 20 euro per les bij dus ook zeker niet de hoofd prijs. Ik zou als ik jou was gewoon lekker gaan rond kijken voor een verzorg paardje

ook van mij succes

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 18:06

Sja ik wil ook best wat meebetalen maar goede privé lessen zijn hier ook al gauw rond de 20,- verder zie ik dus op marktplaats bijna niks staan..wellicht toch maar zelf is een advertentie plaatsen.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:24

Ja ik heb ook een advertentie geplaatst, daar kwamen wel wat reacties op. Ik betaal dus ook 20 euro per les, maar ik leer er super veel van dus vind ik het waard.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:13

Als je 18,50 op een manege betaalt, dan is dat gemiddeld ongeveer 80 euro per maand.

Als je een leuk verzorgpaard kan vinden voor 50 euro (dat moet te doen zijn) en je neemt 2 x per maand priveles van 20 euro per keer, kom je op 90 euro per maand. Voor dat tientje extra zou ik zeker voor een verzorgpaard kiezen ipv de manege.

Ohja, als je het gevoel hebt dat je alles verleerd bent, zou ik zeker les nemen. Het kan sowieso nooit kwaad, nee, het is sowieso goed, maar het helpt je ook erg met je zelfvertrouwen.

Succes met je keuze!

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:50

Je hebt zat verzorgpaarden waarbij je niets of weinig hoeft te betalen, en waarbij je ook geen vaste dagen hebt. Ook ben jij al ouder, en dus vaak verantwoordelijker en heb je er ook meer kans op dan een heel jong iemand. Ikzelf ben twaalf en heb ook een verzorgpony. Les nemen is altijd goed, dat kan geen kwaad (behalve als je een slechte instructeur hebt) dus dat zou ik zeker doen, maar dan wel een verzorgpaard!

mirjam1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:50

Ik zou ook gaan voor een verzorgpaard. op een manege rij je iedere keer een ander paard en alles wat jij leert die les kun je de volgende les weer opnieuw gaan leren om er een andere ruiter op zit die toch alles weer anders doet want iedereen rijdt weer anders

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:11

Neem eens een 10 rittenkaart en probeer het gewoon eens een poosje op de manege. Het is toch ook belangrijk om te merken of je het weer leuk vindt. Dan zou ik intussen een leuk verzorgpaard zoeken, waar je niet teveel druk op legt en goed duidelijk maakt dat je weer opnieuw begint. Ik heb nu 2 verzorgpaardjes en een shetje, een zelf uitgezette bak in de wei, een bos op 2 minuten rijden en mogelijkheid om wedstrijden te rijden. En ik betaal? Niks! Dus het kan zeker!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:40

Het leuk vinden is het probleem niet, ik ben het altijd leuk blijven vinden alleen was er veel tijdgebrek. :D

Foahriya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:54

Je kunt ook proberen een goedkoop verzorgpaard te vinden. Er zijn veel mensen die een bijrijder/verzorger zoeken, zoals op Marktplaats. Hierdoor ben je niet zo duur uit :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 19:08

Ik ga morgen in ieder geval of een uurtje vrij rijden of mee lessen en dan even rondkijken op de manege of iemand daar nog iemand zoekt. Omdat ik zelf ook op die stal heb gestaan zal het niet zo raar over komen als ik tussen de 'eigen paarden' stallen wandel wellicht is er nog iemand die ik ken die toevallig iemand zoekt. Wie niet waagt...

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:30

Succes!!

queens29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 02:40

moonsparkle schreef:
Ik ga morgen in ieder geval of een uurtje vrij rijden of mee lessen en dan even rondkijken op de manege of iemand daar nog iemand zoekt. Omdat ik zelf ook op die stal heb gestaan zal het niet zo raar over komen als ik tussen de 'eigen paarden' stallen wandel wellicht is er nog iemand die ik ken die toevallig iemand zoekt. Wie niet waagt...

gelijk heb je hoor!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:44

Ik zou toch voor een verzorgpaard gaan. Er zijn vast wel mensen die ook blij zijn als je 1x per week kunt en een kleine bijdrage levert. (Zoals ik^^)

En wat beoordeling betreft. Ik denk dat mensen vooral kijken naar hoe je met het paard omgaat. Niet of je de eerste keer dat je komt kijken een mooie proef kunt rijden, dat verwachten ze ook echt niet.

Ik zou dus niet zo tobben en op zoek gaan naar een verzorgpaard!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:20

Ik zou ook voor een verzorgpaard gaan! Eventueel eerst eens een paar keer lessen op de manege om het gevoel weer terug te krijgen.
Het hangt er van de plek af wat wel en wat niet kan met je verzorgpaard. Gewoon doorzoeken tot je iets gevonden hebt wat bij je past. En idd zelf een advertentie zetten, veel eigenaren zijn wel op zoek, maar zetten zelf geen oproepje.
Zo ben ik ook aan mijn huidige adres gekomen, mensen mailden mij n.a.v. een oproep op MP.

queens29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:39

weet je al een beetje wat je gaat doen? :)

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:18

Op sommige manege's kun je ook voor een aantal dagen per week een paard leasen. Hiermee kun je dan (ligt aan de manege) mee in de les/vrijrijden. Maar dan houd je het wel bij hetzelfde paard?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 15:02

Sja de les was dus niet echt wat voor mij. Ik heb ook astma en vind het dan vervelend stil te moeten stappen tussen door, daarbij hoorde ik alleen we gaan nu naar stap, draf of galop of van hand veranderen en verder niet echt inhoud gehoord :o alleen dat één z'n paard naar voren moest rijden. We reden ook met best veel waardoor je elkaar al snel in de weg rijd mits je allemaal achter elkaar blijft rijden...

Vond het overigens wel weer lekker om met een paardje bezig te zijn ;)

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:14

ik heb ook een heel ander verzorgpaard dan jij beschrijft.

ik kan in de week zovaak komen als ik wil, op welke dag ik wil. Ik hoef niets te betaln behalve natuurlijk de lessen op de ponyclub, privelessen, en de concoursen (coupons, startkaart enz.)

ik moet dan wel 2 liefst 3 keer per week of meer als ik wil rijden, maar ik heb wel een band met 'mijn' paard.

ze gaat wel altijd mee naar allebei de lessen en naar alle concoursen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:32

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-09-23 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:54

Hallo,
ben blij te lezen dat er een hoop meiden zijn die een serieus verzorgpaard zoeken, ik kom nl als eigenaar de andere kant vaak tegen, meiden die zeggen vaak te komen en dit dus niet doen, paarden nat en bezweet wr op het land zetten, een hoop willen racen maar weinig verzorgen, ook heb ik een paard met veel pit! Hij is 4 jaar en op dit moment een flinke puber, ik heb dus ook menigeen door de bak zien rollen,meestal haken ze dan ook wel af...wat ik wel snap!( maar zeg dan niet dat je jaren lange ervaring hebt met jonge paarden enof inrijden)Dus meiden suc6 met het vinden van een leuk verzorg/manege paard, en mocht er iemand een uitdaging vinden mijn paardje eens te bekijken stuur maar een pb!