Overspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Overspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:22

Hallo bokkers,

Ik ben op zoek naar tips e.d omdat mijn paardje (11 jaar - kerngezond - goed pasend tuig) vaak omspringt (dus dan zit ik ineens overkruist of in de andere galop) als ik in de galop iets sneller wil.
Wie o wie weet wat een mogelijkheid zou kunnen zijn waarom ze dit doet?

Het liefst alleen serieuze berichten!

Alvast bedankt

KozieZ

Re: Overspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:31

Doet je paardje dit op beide handen? Dus zowel links als rechtsom?

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:46

Dit komt meestal toch om dat je paard het achterbeen niet ver genoeg kan kan onderzetten. Je geeft zelf aan dat als je richting middengalop gaat dat ze dan omspringt. Im de middengalop moeten ze het bekken meer kantelen en het achterbeen veder onder brengen. Als dat niet mogelijk is dan springen ze om.

Ook kan het met scheefheid te maken hebben maar dan springen ze meestal op 1 kant om. Of niet genoeg kracht in de achterhand.

Ik zou proberen om het bekken gebied losser te maken. Je kan dat doen doormiddel van schouderbinnenwaarts en als het paard dat niet kan, heel parallel wijken zodat de achterbenen goed kruisen. Veel overgangen van draf naar galop en kleine stukjes richting midden galop. Middengalop op de volte.
Om de kanteling van het bekken beter en losser te maken kan je ook achterwaarts doen. Als dat goed nagevelijk wordt uitgevoerd dan moet het bekken kantelen.
Wat vaak ook nog wel helpt een tijd in verlichte zit galoperen en rustig aan steeds voorwaartser. Kan ook heel goed tijdens een buitenrit.
En van veel galoperen worden ze altijd losser en ze worden er sterker van.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:47

Hey ts,

mijn pony heeft hier ook last van, veel galoperen en overgangen maken is voor mijn pony de beste oplossing, misschien voor de jouwe ook?

jillicious11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:29

springt hij zo aan, dan is hij uit balans gebracht of heb je hem verwarrende hulpen gegeven.
Zorg dat de draf rustig en in balans is. Zit stil en spring aan met juiste,lichte hulpen.
Springt hij na een paar passen over, dan kan hij het achter niet verwerken.
De achterhand is niet sterk genoeg. Het heeft geen zin om dan enorm op de galop te oefenen.
Maak hem eerst sterker in draf bijvoorbeeld door veel te schakelen.
Er zijn ook paarden die weten dat ze uit de galop mogen als ze overkruist springen. Die misbruiken
het om zich te onttrekken aan het werk. Bij zulke dieren wil het nog wel eens helpen om ze een volte
op te sturen. Dat is lastig als je overkruist zit, dus meestal springen ze dan terug naar de goede galop.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:59

Sowieso linksom springt ze om (is tot nog toe ook de enigste kant die ik probeer omdat rechtsom ook al iets moeilijker is)

Goed aanspringen vindt ze soms ook nog wel wat lastig. Ze misbruikt de galop niet, als ik geen versnelling vraag dan springt ze ook niet over. Alleen met een versnelling doet ze dat en ja omdat dat niet echt lekker zit ga ik dan terug naar draf, ontspanning en dan probeer ik nog een stukje - gaat dat goed dan gaan we andere dingen doen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:40

Dan mist ze waarschijnlijk evenwicht en kracht. Dan springt ze over in de hoop dat het daar makkelijker van wordt.

Als ze nog zoveel problemen heeft met de galop, zou ik nog niet vooruit gaan rijden. Het basistempo is dan al moeilijk genoeg. Pas als haar balans in de basisgalop klopt, kan je andere dingen gaan proberen.