Niet meer vooruit willen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ariana2007

Niet meer vooruit willen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 08:06

Goedemorgen,

Ik zit nu al meer dan 1,5 maand met een probleem.
Ik dacht dat het met rust en andere dingen met haar te doen wel over zou gaan! Nou niet dus.
Ik heb een draver merrie van 4 jaar. In de bak lopen is niks voor haar vandaar dat ik heel veel met haar buiten uit rij.
Nu begon ze een paar weken geleden met heel erg raar gedrag. Zodra we buiten uit gaan rijden en we zijn bij ons de vee roosters voorbij begint ze met klieren. Heel hard achteruit lopen steigeren bokken en gewoon niet meer vooruit willen. Boos worden werkt niet, lief vragen werkt niet en stil blijven zitten ook niet. Het enige wat werkt is afstappen en terug lopen. Nou dacht ik laatst probeer ook weer eens even in de bak te rijden maar daar doet ze dus precies het zelfde. Haar rug en haar zadel zijn allemaal oke. Ook is ze laatst nog naar de tandarts geweest.
Iemand een een idee of een oplossing?
Ben een beetje radeloos.

Groetjes Kari-Janne

mika11

Re: Niet meer vooruit willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:14

Lastig hoor.
Misschien kun je na de vee rooster zelf al afstappen, voordat je paard gaat staken.
Dan aan de hand een flink stuk verder gaan en weer opstappen.
Dan kun je eventueel meteen weer naar huis stappen maar dan heeft je paard niet 'gewonnen'.
Of proberen als je opstapt, of je nog een stukje verder kunt rijden.
Als het niks lichamelijks is, lijkt het of je paard jou uitprobeert of zo?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:54

Een van mijn paarden wilt af en toe ook niet van huis weg. Ik stap dan altijd af, en loop desnoods een kwartier verder van huis aan de hand, en stap dan weer op. Dan is het eigenlijk altijd goed, en wilt hij gewoon lekker zijn bosrit lopen. Door af te stappen en naar huis te gaan bereik je alleen maar dat je paard dus zijn/haar zin heeft gekregen. Als ik met hem aan de hand loop, dan laat ik hem trouwens altijd in een heeeeeel langzaam tempo naast me draven. Daar heeft hij een hekel aan. Niet met mij op de rug willen stappen, dan maar met mij ernaast draven..

Het is nu 2 keer voorgekomen, en telkens na een "aan de hand draaf sessie" is het weer voor maanden geen probleem om van huis te gaan.

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:16

Misschien is ze ergens bang voor, maar weet jij niet wat. Als je paard bijvoorbeeld bang is voor varkens, en het ruikt er naar varkens, (bijvoorbeeld om een bocht, achter een heuvel of in het bos) maar het paard weet niet dat er wel of geen varkens zitten, als ze echt ergens bang voor is moet je uitzoeken voor wat.

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:17

en dan moet je ook nog vertrouwen winnen, als je dat hebt gedaan probeer je haar over haar angst te helpen

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:13

Indd misschien ergens bang voor of een nare ervaring? Anders afstappen als de staking begint en gewoon even een stukje wandelen en er dan weer op gaan?

Igoulooze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:07

Ik begrijp uit je verhaal dat je paard het eerst buiten deed maar nu overal (ook in de bak). Mijn advies zoek hulp... een paard dat staakt is niet goed, als je zoals je aangeeft alles lichamelijk hebt uitgesloten is het dus een karakter probleem en moet je dit oplossen. Dit kun je vaak niet zelf. Afstappen lijkt mij geen goed idee, dan geef je je gewonnen. Waarschijnlijkmoet je hem/haar concequenter aanpakken, maar mijn advies is wel om dat niet in je eentje te doen maar goede instructie te zoeken en samen met een instructeur erdoorheen te komen. Helaas spreek ik uit ervaring :-(

mootje306

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:22

ik ehb dit ook met mijn paard gehad en zelf in stap lukte het niet om hij verder te krijgen, na lang oefenenen en vaak doen is loopt ze zo van huis weg. vooral gedaan dor middel van belonen en vertrouwen. desnoods een paardje vriendje voor laten gaan.

Cateyess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:34

Afstappen, en met haar door het poortje daar lopen.
En vertrouwen is denk ik ook belangrijk :)

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:46

Probeer eerst te kijken of je zelf misschien onzeker wordt als ze zich zo gedraagt hier door geef je het over aan je paard en deze gaat dan haar grenzen verleggen.
Ben je consequent in je rijden als ze dit gedrag vertoont.
Ik zou zeker niet afstappen of het moet echt gevaarlijk voor je zijn.
Uit je verhaal heb ik niet de indruk dat het iets lichamelijks is maar ik ben natuurlijk geen dierenarts.
Ik heb zelf ook zo'n merrie helemaal binnenste buiten laten keren geen lichamelijk probleem te vinden maar als je iets onzeker bent of twijfelt dan pakt ze je in.
Succes