Paard wordt buiten pittig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lalabrego

Paard wordt buiten pittig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 14:37

Hoi Bokkers,

Ik heb een vraag. Ik heb een 11 jarige KWPN ruin. Het is een heel braag paard, en is in de omgang en in de bak heel makkelijk, vriendelijk en lief. Hij kan ook goed met andere paarden, en met honden. Wel is hij een klein beetje schichtig in de bak, maar dat heeft vooral te maken met waar de bak ligt. De bk ligt namelijk naast de weg, en aan de andere kant van de weg wordt nog wel een ge grasmaait met grote machines enz. Maar dat is niet zo erg, daar kan ik best mee leven. Hij is ook niet het enige paard op stal dat daar soms van schrikt. Verder loopt hij wel heel fijn in de bak, lekker ontspannen, mooie lange passen... En heel soms die schrikreactie, maar die is er meestal niet eens. Maar nu komt het probleem.
Omdat ik zelf heel erg van buitenrijden hou, ga ik ook wel eens naar buiten. Het liefst samen met iemand, maar als dat niet kan ga ik alleen. Buiten rijdt hij helemaal niet zo fijn als in de bak. Ik moet moeite doen om te zorgen dat hij niet omdraait en naar huis toe gaat, hij hangt vreselijk in mijn handen en schrikt vreselijk van iedere grasspriet. Dan gebeurt niet alleen als ik alleen ben, hij doet het ook met andere paarden, of in een groep.
Meestal sprong hij alleen opzij als hij schrok, maar het is nu wel veel erger geworden. Hij vliegt naar voren en wil er in renglop vandoor gaan. Gelukkig heb ik hem dan meestal wel weer op tijd terug. Maar dat kost heel veel moeite. Hij is buiten gewoon een heel ander paard. Ook begon hij laatst te bokken.

Jullie snappen natuurlijk wel, dat dit niet prettig rijd. En daarnaast is het natuurlijk ook wel een klein beetje gevaarlijk. Maarja... Ik houd wel heel erg veel van buitenrijden.
Ik denk niet dat dit probleem met onzekerheid te maken heeft. Ik ben niet bang, en ga ook niet zoeken waar hij van kan schrikken. Ik weet dat ik hem snel terug heb en maak me gene zorgen ofzo. En als ik merk dat ik een beetje hyper wordt ofzo fluit ik gewoon een liedje en dan ben ik zo weer rustig.

Ik zou het heel fijn vinden als ik weer echt eens lekker buiten kun rijden zonder getrek en geschrik. Daarom vraag ik ook om jullie mening. Ik zal eerst even aangeven wat ik met hem heb geprobeerd:

- Ik heb al meerdere keren aan schriktraining gedaan. Meestal liep hij in het einde van de les dan wel weer iets rustiger, maar de volgende keer met rijden leek het wel alsof het effect al lang weer was weggetrokken. Ik ben hier wel nog steeds mee bezig.
- Mijn paard wordt elk jaar nagekeken door de tandarts. De dierenarts en zadelmaker zijn erbij geweest en hij is gewoon helemaal tiptop in orde. Ik denk dus niet dat het hier aan ligt. Maar het zou natuurlijk wel kunnen dat de dierenarts iets niet heeft gezien ofzo.
-Ik ga ook vaak aan de hand met hem naar buiten om te wandelen. Ik merk dat hij dan al wel wat meer ontspant, maar hij is dan echt niet lekker rustig ofzo.
- Vertrouwensoefeningen ben ik al heel lang mee bezig, dit zit wel goed. Mijn paard loopt achter me aan in de bak, en als ik ga rennen gaat hij draven.
- Als ik buiten rijdt, probeer ik me wel eens bezig te houden met travers, wijken, schouderbinnenwaarts enz. Hier wordt hij niet echt rustiger van. Maar het helpt wel. Hij focust zich dan namelijk iets minder op zijn omgeving.

Lieve bokkers,
ik hoop ontzettend dat jullie mij kunnen helpen. Ik zou echt heel blij zijn als ik met mijn paard lekker buiten kon rijden.

Liefs van mij.

Aprella

Re: Paard wordt buiten pittig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:35

De enige raad dat ik kan geven is aan de hand gaan wandelen, of kleine stukjes onder het zadel en uitgebreid belonen als ie het goed doet. Je moet er voor zorgen dat buiten rijden iets leuks word en geen kwelling.

lalabrego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 20:36

Aprella schreef:
De enige raad dat ik kan geven is aan de hand gaan wandelen, of kleine stukjes onder het zadel en uitgebreid belonen als ie het goed doet. Je moet er voor zorgen dat buiten rijden iets leuks word en geen kwelling.

Ja, goed idee. Maar mijn paard schrikt echt heel vaak, dus ik denk dat dat op die kleine stukjes ook gebeurd. Maar ik zal het proberen. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:12

Tjaaa , het is natuurlijk niet mogelijk een totaal beeld te krijgen van zo'n verhaal hier op een forum, maar bedenk toch maar steeds dat hoe schrikkerig je paard ook soms mag lijken, het bijna altijd te maken heeft met een gebrek aan leiderschap, de meeste paarden voelen zoiets als een gemis en worden dan onzeker, ook is zeker een deel gewenning, een soort van gewoonte gedrag ontstaan, het is nu zaak van de ruiter en trainer dit gedrag te gaan ombuigen, naar een andere vorm.
Dit vraagt vindingrijkheid , consequentie, rust, vastberadenheid, en het durven loslaten, en vooral ook timing.
Wanneer er geen goede timing bereikt wordt is elke beloning en of test of proef gewoon waardeloos.Zoek de fout niet bij het paard maar bij de ruiter.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:46

Jouw paard ringeloort je, ik denk niet dat hij schrikt, ik denk dat hij naar buiten gaan wat spannend vind. En als je dan naar buiten gaat en hij komt met dit soort acties weg dan is het eind zoek. Dan gaat hij het alleen maar spannender vinden want blijkbaar vind jij het goed dat hij vlucht. Dit patroon zie ik wel eens bij een onzeker paard in combinatie met een onzekere ruiter. En dat gaat elkaar dan versterken.

Mijn vriendin had hetzelfde probleem.
Eerst hebben we besproken wat zij ging doen als hij probeerde om te draaien, Hoe streng durf je te zijn tegen een paard, wat is aanpakken? Een tikje of een zieper met het zweepje, sporen of geen sporen, dat hebben we allemaal eerst doorgesproken.
In het geval van dit paard besloten we door te draaien tot 360 graden en een goeie klets met de zweep en been er aan. Dan stond hij in elk geval weer met z'n neus naar de kant die we op wilde. Meestal draaide hij linksom dus dan weet je ook aan weke kant je het handigst je zweepje kunt houden. (Dit stuk van de oefening is niet leuk, niet voor jou niet voor het paard, maar helaas wel nodig) Verder spraken we af dat ik een meter of 15 achter het paard mee zou lopen. Soms had ik eerder door dat hij zou gaan draaien en waarschuwde dan. Verder kon ik haar advies geven over hoe lang de teugel, wat wel en niet toestaan, haar snelheid van reageren en ook of ze hem wel streng genoeg aanpakte.
De volgende stap was niet alleen weer met zijn neus de goeie kant op staan, maar vanuit die positie meteen een stukje naar voren draven. (was dat even een denkertje, iedere keer als hij zijn truukje uithaalde schoot hij er minder mee op.)
Vervolgens nam ik steeds meer afstand zodat hij meer zelfvertrouwen kreeg.
Daarna ging ik op mijn eigen paard achter haar rijden. Het was belangrijk hem te laten voelen dat hij een leider mocht zijn (dat had dit paard nodig, ik weet niet of dat bij het jouwe ook zo is.)
Dit was ook zo'n paard wat wel eens schrok maar waarbij je er geen goed aan deed het paard dan even te laten kijken waar hij van geschrokken was. Bij deze moest je vooral negeren dat er iets te schikken viel, daarmee leerde hij meer op zijn ruiter te vertrouwen en niet zo kleinzielig te doen en dat gedrag werd beloond. Bedenk dus van te voren wat past bij jouw paard, volg niet wat er in de boekjes staat, denk zelf na...

We hebben veel moeten oefenen en mijn vriendin was af en toe bijna wanhopig. Maar het is gelukt in drie weken hadden we het voor elkaar. Ze kan nu met hem naar buiten, zowel in de groep als alleen. Zowel paard als ruiter zijn zekerder van zichzelf geworden. Door deze oefeningen zijn ze dat allebei geworden. Mooi hè
Heel af en toe doet hij nog een poging, maar mijn vriendin voelt het eerder aan komen, en is er niet meer bang voor. Haar paard wordt altijd hetzelfde gecorrigeerd en dan is het weer goed. Hij is het ook leuk gaan vinden buiten rijden met als gevolg dat hij te voorwaarts wordt. (leuk hè paarden) Nu zijn we bezig met zoveel zelfvertrouwen en gehoorzaamheid opbouwen dat ze beiden ook comfortabel met een losteugeltje buiten kunnen rijden. Ook daar gaan we komen.

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:54

kan me helemaal in de aanpak van mrie vinden,

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 05:49

Ja, heb hier nu ook niks aan toe te voegen. En zou dit zeker proberen.

Igoulooze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 07:46

ik ga hier ook helemaal in mee, echt bedenk wel dat het allerbelangrijkste is dat het leuk blijft voor jou als ruiter. Het is wel je hobby!

lalabrego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 17:17

mrie schreef:
Jouw paard ringeloort je, ik denk niet dat hij schrikt, ik denk dat hij naar buiten gaan wat spannend vind. En als je dan naar buiten gaat en hij komt met dit soort acties weg dan is het eind zoek. Dan gaat hij het alleen maar spannender vinden want blijkbaar vind jij het goed dat hij vlucht. Dit patroon zie ik wel eens bij een onzeker paard in combinatie met een onzekere ruiter. En dat gaat elkaar dan versterken.

Mijn vriendin had hetzelfde probleem.
Eerst hebben we besproken wat zij ging doen als hij probeerde om te draaien, Hoe streng durf je te zijn tegen een paard, wat is aanpakken? Een tikje of een zieper met het zweepje, sporen of geen sporen, dat hebben we allemaal eerst doorgesproken.
In het geval van dit paard besloten we door te draaien tot 360 graden en een goeie klets met de zweep en been er aan. Dan stond hij in elk geval weer met z'n neus naar de kant die we op wilde. Meestal draaide hij linksom dus dan weet je ook aan weke kant je het handigst je zweepje kunt houden. (Dit stuk van de oefening is niet leuk, niet voor jou niet voor het paard, maar helaas wel nodig) Verder spraken we af dat ik een meter of 15 achter het paard mee zou lopen. Soms had ik eerder door dat hij zou gaan draaien en waarschuwde dan. Verder kon ik haar advies geven over hoe lang de teugel, wat wel en niet toestaan, haar snelheid van reageren en ook of ze hem wel streng genoeg aanpakte.
De volgende stap was niet alleen weer met zijn neus de goeie kant op staan, maar vanuit die positie meteen een stukje naar voren draven. (was dat even een denkertje, iedere keer als hij zijn truukje uithaalde schoot hij er minder mee op.)
Vervolgens nam ik steeds meer afstand zodat hij meer zelfvertrouwen kreeg.
Daarna ging ik op mijn eigen paard achter haar rijden. Het was belangrijk hem te laten voelen dat hij een leider mocht zijn (dat had dit paard nodig, ik weet niet of dat bij het jouwe ook zo is.)
Dit was ook zo'n paard wat wel eens schrok maar waarbij je er geen goed aan deed het paard dan even te laten kijken waar hij van geschrokken was. Bij deze moest je vooral negeren dat er iets te schikken viel, daarmee leerde hij meer op zijn ruiter te vertrouwen en niet zo kleinzielig te doen en dat gedrag werd beloond. Bedenk dus van te voren wat past bij jouw paard, volg niet wat er in de boekjes staat, denk zelf na...

We hebben veel moeten oefenen en mijn vriendin was af en toe bijna wanhopig. Maar het is gelukt in drie weken hadden we het voor elkaar. Ze kan nu met hem naar buiten, zowel in de groep als alleen. Zowel paard als ruiter zijn zekerder van zichzelf geworden. Door deze oefeningen zijn ze dat allebei geworden. Mooi hè
Heel af en toe doet hij nog een poging, maar mijn vriendin voelt het eerder aan komen, en is er niet meer bang voor. Haar paard wordt altijd hetzelfde gecorrigeerd en dan is het weer goed. Hij is het ook leuk gaan vinden buiten rijden met als gevolg dat hij te voorwaarts wordt. (leuk hè paarden) Nu zijn we bezig met zoveel zelfvertrouwen en gehoorzaamheid opbouwen dat ze beiden ook comfortabel met een losteugeltje buiten kunnen rijden. Ook daar gaan we komen.

Wat een supergoed idee, heel erg bedankt voor je reactie. Hier heb ik echt wat aan. :)

Ik ken alleen niemand die met me mee wil/kan lopen. Dus dat is een beetje onhandig. ;(

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:26

Dan zul je dus creatief moeten zijn, je moet zoeken naar oefeninge die jouw en zijn/haar zelfvertrouwen versterken. Dat kan ook door bijvoorbeeld schriktraining te doen.... te gaan springen, tijdns buiteritjes met anderen iets af te spreken...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:32

Sluit me aan bij tip van mrie met daarbij de aanvulling ga eens paar weken lang elke dag naar buiten, als een soort project dus zodat je paard ook echt flink buiten wordt doorgereden met alle tips van Mrie. Het is vaak ook een kwestie van veel doen. En ongeacht waar hij van schrikt, bang zijn mag fiepen niet, dus wel doorgaan moet hij.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:35

Ook ik zeg veel buitenrijden..

lalabrego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:09

Hee mensen,

Ik heb deze manier nu een aantal keer geprobeert, maar ik merk geen verschil. Hoort dat zo?

Groetjes.