Speelt hij met mijn voeten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karen_enter

Speelt hij met mijn voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 18:48

Beste bokkers,

sinds kort rij ik een nieuw paard, een 7 jarige BWP ruin die net terugkomt van de paardenschool(hij stond daar als trainingspaard).
Ik stuit toch wel tegen enkele probleempjes aan..
Bij het losrijden is het een fijne en makkelijk paard, ik rijdt altijd los met een langere teugel maar wel op een goed tempo.
Maar zodra ik met het echte werk wilt beginnen lijkt hij met mijn voeten te spelen.
Hij gooit zijn hoofd in de lucht van het moment dat ik stelling vraag maar dit los ik op door hem meteen af te wenden en figuren te rijden.
Meestal stopt hij dan wel maar met stelling heb ik toch wel problemen.
Op de rechterhand neemt hij supergemakkelijk (eigenlijk vanzelf) stelling aan, terwijl het lijkt alsof hij op de linkerkant compleet vastzit.
Echter geeft hij op voltes op de linkerhand supermakkelijk stelling maar op rechte stukken wilt stelling niet lukken. (Is hij misschien een beetje koppig?)
Naarmate ik langer aan het rijden ben en hem goed bezig houdt (ik rij veel figuren, veel overgangen, voltes vergroten/verkleinen enzovoort..) slaat het roer opeens om en heeft hij geen problemen meer met stelling. Houdt hij me in het begin gewoon een beetje in de maling? Of moet hij zeer goed losgereden worden?

Ook het aanspringen in galop verloopt niet vlekkeloos, zijn oren gaan meteen plat in zijn nek en hij begint eerst te trippelen waarna hij daarna toch aanspringt in galop.
Naarmate ik vaker aanspring verloopt het steeds makkelijker. Heb ik nu te maken met een paard dat me eerst even graag uittest of zou ik het probleem verder moeten gaan zoeken?
Alvast bedankt voor het lezen, Groetjes Karen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:54

Ik denk dat jij een paard hebt dat de afgelopen maanden heel slecht gereden is en nu moet loskomen. ;)
Gezien hij het na een paar keer makkelijker gaat doen.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 18:56

Ayasha schreef:
Ik denk dat jij een paard hebt dat de afgelopen maanden heel slecht gereden is en nu moet loskomen. ;)
Gezien hij het na een paar keer makkelijker gaat doen.

Hij doet vrijwel elke keer in het begin lastig maar naarmate ik een halfuur tot drie kwartier bezig bent laat hij los en loopt hij super licht in de hand.
Gewoon veel figuren rijden om hem goed los te maken dan? :)

Ayasha
Blogger

Re: Speelt hij met mijn voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:08

Jep :j Goed opwarmen en spieren losmaken, het lijkt me dat hij scheef gereden is. Naar gelang jij hem losser rijdt en rechter maakt zal hij steeds sneller loslaten. :) Wat me helemaal niks verbaast als ik kijk naar de kwaliteit van de afgeleverde ruiters uit de bilzerse paardenschool.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:35

Ayasha schreef:
Jep :j Goed opwarmen en spieren losmaken, het lijkt me dat hij scheef gereden is. Naar gelang jij hem losser rijdt en rechter maakt zal hij steeds sneller loslaten. :)

Helemaal eens met bovenstaande :) Veel slangenvoltes en figuren rijden door 'm lekker los te krijgen in z'n hele lijf.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 19:38

Prima dan ga ik daar volgende keer meteen mee aan de slag, veel achten, slangevoltes en voltes dus :)
Kan ik ook tijdens het longeren hier aan werken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:32

Normaal wel maar van longeren ken ik niks dus daar voor zal je op een andere bokker moeten wachten :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:37

Longeren kan ook prima werken, zeker met een dubbele longe, daarmee kan je beter stelling vragen dan met een enkele. Ook zou je eens kunnen denken aan rechtrichten, dus aan de hand.

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:11

ik snap je verhaal wel maar heb geen idee wat je voeten ermee te maken hebben :P

Ik zou hem lekker aan de pessoa zetten om hem mooi soepel en over de rug te krijgen, daarnaast ook werken aan de dubbele longe omdat je met pessoa niet goed aan de buiging kunt werken. Verder, met rijden alles goed opbouwen en niet gelijk te veel willen, alles in kleien stapjes.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:28

De TS is van België: "met mijn voeten spelen" betekent zoiets als "hij neemt een loopje met me".