sinds kort rij ik een nieuw paard, een 7 jarige BWP ruin die net terugkomt van de paardenschool(hij stond daar als trainingspaard).
Ik stuit toch wel tegen enkele probleempjes aan..
Bij het losrijden is het een fijne en makkelijk paard, ik rijdt altijd los met een langere teugel maar wel op een goed tempo.
Maar zodra ik met het echte werk wilt beginnen lijkt hij met mijn voeten te spelen.
Hij gooit zijn hoofd in de lucht van het moment dat ik stelling vraag maar dit los ik op door hem meteen af te wenden en figuren te rijden.
Meestal stopt hij dan wel maar met stelling heb ik toch wel problemen.
Op de rechterhand neemt hij supergemakkelijk (eigenlijk vanzelf) stelling aan, terwijl het lijkt alsof hij op de linkerkant compleet vastzit.
Echter geeft hij op voltes op de linkerhand supermakkelijk stelling maar op rechte stukken wilt stelling niet lukken. (Is hij misschien een beetje koppig?)
Naarmate ik langer aan het rijden ben en hem goed bezig houdt (ik rij veel figuren, veel overgangen, voltes vergroten/verkleinen enzovoort..) slaat het roer opeens om en heeft hij geen problemen meer met stelling. Houdt hij me in het begin gewoon een beetje in de maling? Of moet hij zeer goed losgereden worden?
Ook het aanspringen in galop verloopt niet vlekkeloos, zijn oren gaan meteen plat in zijn nek en hij begint eerst te trippelen waarna hij daarna toch aanspringt in galop.
Naarmate ik vaker aanspring verloopt het steeds makkelijker. Heb ik nu te maken met een paard dat me eerst even graag uittest of zou ik het probleem verder moeten gaan zoeken?
Alvast bedankt voor het lezen, Groetjes Karen

Goed opwarmen en spieren losmaken, het lijkt me dat hij scheef gereden is. Naar gelang jij hem losser rijdt en rechter maakt zal hij steeds sneller loslaten.