Probleem met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clautjuh94

Probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:03

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik weet het even niet meer.
Ik verzorg een fries en zoals ik zelf heb ondervonden en al heel vaak hier op bokt heb gelezen hebben friezen moeite met de galop. Nou is het zo dat hij in de wei wel de hele tijd galloppeerd, maar van wat ik hier ook op bokt heb gelezen is dat waarschijnlijk omdat hij daar recht kan galloperen en de ruimte heeft. Nou is het dus heel moeilijk om met hem te galloperen in de bak. Ik heb al les gehad en het is een kwestie van de juiste stelling zoeken. Alleen hij gallopeert dan maar een paar sprongen. Vind ik niks mis mee want hij doet het wel voor mij hoe moeilijk hij het ook vind en de instructrice vertelde me ook dat ik er blij mee moet zijn. En ben ik ook echt alleen het probleem is dat andere meisjes die op hem rijden hem met een paar tikken wel een paar rondjes kunnen laten galloperen. En ik weet niet waarom maar ik kan een paard zolang hij niks fout doet geen tik geven. Ik heb hem dus nog nooit een tik gegeven. Alleen nu heb ik wel het idee dat hij mij voor de gek houdt omdat hij het bij die andere meisjes nu wel doet.
Dus mijn vraag,
Moet ik blijven rijden hoe ik doe en hem beter met vriendelijkheid verder brengen of kan ik beter streng worden voor hij mij in de maling gaat nemen.

Liefs

jasminex

Re: Probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 00:12

"tikken" zijn er juist om de hulpen te ferfijnen. Dus springt je paard niet in galop na de juiste hulpen? tikje.
In het bos kan je ook oefenen misschien? Lange rechte stukken (:

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:40

jasminex schreef:
In het bos kan je ook oefenen misschien? Lange rechte stukken (:

Hard galoperen is voor een paard makkelijker (Hoeft geen moeite te doen om evenwicht te bewaren).
Denk maar dat als je fietst, je ook het best overeind blijft als je een beetje harder gaat...

Igoulooze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:35

Advies om lange stukken te galopperen is ntatuurlijk prima advies. Maar je wil ook in de bak kunnen rijden. Mijn advies zou zijn om juist niet teveel stelling te nemen tijdens de galop. Houdt het paard (ook in de bocht) zo recht mogelijk en wellicht zelfs met een lichte stelling naar buiten. En verder gewoon heel veel oefenen.

Ik ben overigens met je eens dat een tikje niet altijd nodig moet zijn. Als jij je benen goed stilhoud tijdens het galopperen zou een beenhulp het paard ook in gelop moeten kunnen houden.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:50

Igoulooze schreef:
Advies om lange stukken te galopperen is ntatuurlijk prima advies. Maar je wil ook in de bak kunnen rijden.

Klopt, het is natuurlijk bedoeld als het begin van een opbouwende training :j
Zie het als de opleiding van een groen paard (Ook nog niet zo handig in gallop met een ruiter erop).
Met deze paarden rij je meestal ook wat voorwaartser (Op zijn eigen tempo, dat ligt meestal wat hoger).

Wel goede opmerking van Igulooze:)!

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 06:31

heel veel aan de longeerlijn oefenn maak zijn benen sterker en meer spier erin zodat hij langer doorkan .
Zoals ik het hier ziet houd hij je voor de gek .
Hy probeert jou te laten doen wat hij wilt valt hij terug goede tik erbij zodat hij weer ff weet dat jij de teugels in handen hebt. Ik heb het zelfde gehad met me draver kan nu na 3/4 ween buffelen galoperen .
Suc6