Doorzitten... wat een ellende

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Doorzitten... wat een ellende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 00:04

Hoiii,

Tzal denk ik met de tijd wel goedkomen, maar tot die tijd... zal ik wel veel aan tips hebben denk ik.
Dusss wie heeft er tips om normaal door te kunnen zitten tijdens t draven?
Heb wel aardige "airbags" achterop xD maar die willen na 20x stuiteren ook niet meer zo graag.

Heb maar 1paard waar t goed op gaat, die draaft ook een beetje langzaam.

Alvast bedankt voor jullie reacties!! :D

Anoniem

Re: Doorzitten... wat een ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 00:22

Topic numero.....pfff ben de tel al kwijt :D
Even de zoekfunctie gebruiken kan nooit kwaad.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 00:24

Bizzybijtje schreef:
Topic numero.....pfff ben de tel al kwijt :D
Even de zoekfunctie gebruiken kan nooit kwaad.

Is idd ook best handig, dankje haha

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 00:24

Edit:

Zo snel is er niet heel veel te vinden via de zoekterm doorzitten, als iemand een topictitel heeft waarop ik kan zoeken...
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 03-08-11 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 00:24

probeer eens licht te rijden zonder dat je uit het zadel komt.

jaa ik hoor je denken: euhh sorry?

begin gewoon met lichtrijden,
zit staan zit staan,

dan ga je:
wanneer je normaal zou gaan staan, druk op de beugels met je voeten,
dus je komt iets hoger, maar je verlaat het zadel niet,

waarschijnlijk zul je je rug iets rechter strekken waardoor je minder gewicht hebt in het zadel.

sorry voor de scheve uitleg. maar het werkt wel.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 00:29

"Doorzitten (ook wel de "gezeten draf" genoemd) is de term die gebruikt wordt als de ruiter tijdens de draf niet lichtrijdt, maar zo stil mogelijk in het zadel blijft zitten terwijl hij wel blijft meegaan met de beweging van het paard."

Staat in de wiki.. maar waarvandaan beweeg je mee... vanuit je heupen of..?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:01

Beugels zo lang mogelijk (dus zo dat je nog nét kunt gaan staan, zonder op je tenen te gaan staan), achterover zitten en heeeeeeel vaak doen! Ik heb er ook veel moeite mee gehad, vooral omdat ik (uit angst denk ik) wat voorover ging zitten en dan lukt het echt niet meer. Je moet voor je gevoel overdreven achterover zitten.

Een langzame draf is niet erg, als ze maar niet terugvalt in stap. Wat ook prettig is, is om meteen te blijven zitten als je aandraaft. Dan zit je vaak gemakkelijker door. Je kunt dit ook een paar pasjes doen en dan weer lichtrijden. Terug naar stap, en opnieuw aandraven en doorzitten. Écht veel oefenen!!

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:16

Beugels er af halen! Zo kan je niet smokkelen. Probeer het eerst eens met een dressuur zadel met veel steun en een diepe zit, kan veel schelen!
Wat je ook kan doen in het begin is met allebij de teugels in één hand (evt aan de longe) en met je andere hand de aan de zadelboom (stuk wat over de schoft ligt) ín het zadel te drukken. Je probeert als het ware de boom omhoog te trekken en zo komt je kont mooi in je zadel.
En idd heeeeeeel veel oefenen!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:42

Mij hielp de opmerking 'achterover zitten' altijd heel erg. Toen ik nog een klein meisje was en op de manege reed, moest ik proberen met mijn hoofd zijn billen te raken. Op zich is dat geen verkeerd advies, want zodra je achter over gaat zitten druk je je kont in het zadel. Wel opletten dat je je handen niet mee naar achteren trekt. (Dat realiseerde ik me helaas pas toen ik wat ouder werd :P) Langzaam maar zeker ging ik rechter op zitten omdat ik merkte dat dat ook nog ging. Zorgen dat je goed op je billen in het zadel zit, niet op je doos :+

En zoals de rest ook zegt: Heel veel oefenen. Misschien kun je een keer zit les nemen. Dat heb ik later ook een keer gedaan, wat toen voor mij erg hielp was dat ik mijn ogen dicht moest doen en dus echt moest voelen hoe het paard onder me bewoog. Ik zat wel aan de longe, dus hoefde even met niet druk te maken over sturen e.d., ik moest gewoon zitten. Meebewegen doe ik inderdaad vanaf mijn heupen (althans, dat probeer ik.).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:45

Domweg oefenen. Blijven ademen door je buik en rechtop zitten.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 08:43

sweetheart schreef:
Mij hielp de opmerking 'achterover zitten' altijd heel erg. Toen ik nog een klein meisje was en op de manege reed, moest ik proberen met mijn hoofd zijn billen te raken. Op zich is dat geen verkeerd advies, want zodra je achter over gaat zitten druk je je kont in het zadel. Wel opletten dat je je handen niet mee naar achteren trekt. (Dat realiseerde ik me helaas pas toen ik wat ouder werd :P) Langzaam maar zeker ging ik rechter op zitten omdat ik merkte dat dat ook nog ging. Zorgen dat je goed op je billen in het zadel zit, niet op je doos :+

En zoals de rest ook zegt: Heel veel oefenen. Misschien kun je een keer zit les nemen. Dat heb ik later ook een keer gedaan, wat toen voor mij erg hielp was dat ik mijn ogen dicht moest doen en dus echt moest voelen hoe het paard onder me bewoog. Ik zat wel aan de longe, dus hoefde even met niet druk te maken over sturen e.d., ik moest gewoon zitten. Meebewegen doe ik inderdaad vanaf mijn heupen (althans, dat probeer ik.).

Scheelt dat ik gen doos heb dan :p Maar achterover zitten dus , beetje net als met galop als je dat nog niet goed kan? Alleen denk ik dat als ik mn beugels langer doe ik ze nog sneller verlies met galop(nog een probleem van mij :p). Dankjulliewel :)

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:49

Ik had er ook altijd er veel moeite mee en heb toen een zitles gehad en dat hielp echt zo goed!
Ik moest toen een bokriempje aan het zadel maken en die vastpakken, daardoor kon ik mijzelf in het zadel "trekken" en zo leerde ik voelen wanneer ik echt goed zat. Verder rechtop zitten blijven doorademen naar je buik en je buikspieren aanspannen!
Succes!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 08:57

Buikspieren span al ik wel aan door het lachen om mezelf en de rest die stuitert :p

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:00

Buikspieren aanspannen, bekken naar achteren kantelen en met je heupen (lichtjes! is geen salsadansen ;) ) meebewegen in het ritme van de achterbenen.

Soms helpt het ook om iemand naast je paard te hebben lopen die links/rechts/links/rechts zegt in het ritme van de achterbenen, dan kun je je even ergens anders op concentreren dan op het blijven zitten. Later ga je het zelf beter voelen.

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:03

Ik heb zelf een paard dat ontzettend moeilijk doorzit. Ondertussen lukt het aardig, maar we moeten nog veel oefenen.
Tips:
- Zorg ervoor dat je paard juist voorwaarts is en zijn rug ontspant (nageeft), zodat hij je ook laat zitten en je dus inderdaad niet alleen maar stuitert. Een langzaam paard kan fijn lopen, maar juist het voorwaartse en ontspannen lopende paard zit prettiger (heb ik ook eerst moeten ervaren voor ik het geloofde).
- Let goed op je houding; rug recht, schouders naar achter en vooral niet hangen aan de teugels ter ondersteuning
- Oefen het doorzitten niet ineens een half uur, maar begin met 1 volte doorzitten, dan 1 rondje bak doorzitten en zo breid je het steeds uit
- Oefen het doorzitten door 10 minuten zonder beugels te rijden. Let hierbij op dat je niet aan de teugels gaat zoeken naar steun.
- Je kunt ook de teugels in een knoop doen en je paard aan de longeerlijn doen. Jij zit er gewoon op zonder teugels en iemand anders begeleid het paard. Zo kun je maximaal focussen op doorzitten, zonder je paard in zijn mond te zitten.
- Als je goed wilt doorzitten, moet je jezelf langmaken en als het ware je buik proberen te verlengen (vergeet niet je buikspieren aan te spannen). Dan ga je automatisch beter zitten.

Hoop dat je er iets mee kunt...
Succes!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:04

Bij mij verschilt het van paard tot paard. Me carrouselpaardje zit moeilijk door , maar me nieuwe bijrijpaard, daar kan ik wel een uur op doorzitten, zo makkelijk

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:22

Mixje90 schreef:
sweetheart schreef:

Scheelt dat ik gen doos heb dan :p Maar achterover zitten dus , beetje net als met galop als je dat nog niet goed kan? Alleen denk ik dat als ik mn beugels langer doe ik ze nog sneller verlies met galop(nog een probleem van mij :p). Dankjulliewel :)

Whoops! _O- _O- _O- Sorry! Hahahaha! Naja... laat ik het anders zeggen, niet op je schaambeen zitten, maar dat zul je sowieso wel niet doen dan :D

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 09:28

Thnx voor alle tips :) Het maakt t alleen iets lastiger om sommige dingen toe te passen als je les hebt in een groep op de manege :p

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:29

het is idd vooral oefenen...

Ik heb t op mn vroegere manege's niet moeten doen dus ben er nooit mee bezig geweest tot ik 17 was... toen reed ik weer op een manege waar het moest dus heb toen hard eraan gewerkt, heb nog gevraagd of ze ook zitlessen gaven zodat ik me puur kon concentreren om mn zit en niet ook nog bezig was met proberen te verstaan wat hij zei tegen ons en hem te sturen en hoeken goed in te rijden, hier kreeg ik een nogal bot antwoord op en hij deed alsof ik gek was. helaas snel gestopt omdat het me er toch niet beviel en erna niet gek veel paarden gehad om te oefenen.

Ik kan t wel op een enkel paard. mn laatste verzorg/bijrijdpaardje kon ik even doorzitten echter niet heel lang. En op westernpaarden sowieso maar dat komt volgensmij omdat die vlakker draven

veel succes met oefenen.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:33

Mixje90 schreef:
Thnx voor alle tips :) Het maakt t alleen iets lastiger om sommige dingen toe te passen als je les hebt in een groep op de manege :p

Misschien kun je vragen om een half uurtje prive les. Gewoon 1 of 2 keer. Zo kun je echt even focussen op je houding en het zitten.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 09:43

Prive les lijkt mij ook wel goed , alleen is dat toch best prijzig allemaal voor een studentje :p
Zijn er geen studenten die voor weinig lesgeven op hun eigen paard ofzo :p Haha

marish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:06

De sleutel tot succes is ontspanning. Niet alleen van ruiter maar ook zeker van het paard..

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:32

Als je aan het stappen bent schuif je voor in je zadel, doe je je voeten uit de beugel, en trek je je benen omhoog. Op het moment dat je je benen omhoog hebt ga je vanzelf correct zitten op je zitbeenknobbels. Neem dat gevoel in gedachte, blijf zo zitten en doe je voeten weer in je beugels.
Als je goed op je zitbeenknobbels zit, is het veel makkelijker om mee te gaan in de beweging van je paard. En nog een tip, altijd blijven glimlachen, dan ontspan je veel makkelijker.

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:36

als ik een moeilijk doorzit paardje heb dan ga ik ipv op me zitbeenknobbels (kontbotten) zitten iets verder achterover zitten,, dat ik meer op me kont zit,, als dat goedgaat probeer ik steeds verder op me zitbeenknobbels te gaan zitten :D

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 11:39

RusselNuwell schreef:
Als je aan het stappen bent schuif je voor in je zadel, doe je je voeten uit de beugel, en trek je je benen omhoog. Op het moment dat je je benen omhoog hebt ga je vanzelf correct zitten op je zitbeenknobbels. Neem dat gevoel in gedachte, blijf zo zitten en doe je voeten weer in je beugels.
Als je goed op je zitbeenknobbels zit, is het veel makkelijker om mee te gaan in de beweging van je paard. En nog een tip, altijd blijven glimlachen, dan ontspan je veel makkelijker.

Is de slappe lach ook goed ? :p ik krijg dat als ik rondstuiter en de rest ook zie stuiten en besef hoe knullig het eruit ziet :p