Ervandoor daan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tovie

Ervandoor daan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 16:30

Ik heb het probleem met mijn haflinger dat tijdens het buitenrijden gaat ineens het knopje om en wil hij naar huis. Dan draait hij om en gaat in volle rengalop naar huis. Hij rent dan echt over en door alles hen.
Nou vind ik dat hij er vandoor schiet opzich nog niet zo erg. Maar dat hij niet meer te sturen is wel. Anders had ik gewoon kunnen zeggen van dan ren je maar een extra rondje bos.
Hij doet het ook niet elke keer op het zelfde punt. De ene keer is het als ik 10 meter van onze stal ben. De andere keer als ik halver wegen mijn buitenrit ben. En weer een andere keer als ik nog iets van 20 meter van de stal vandaan ben. En soms helemaal niet.
Dit doet hij tevens ook met wandelen.
Als er iemand mee rijd doet hij het meestal niet. Maar er staat nog maar 1 ander iemand bij ons op stal en we kunnen niet elke keer samen rijden. En ik wil ook best wel eens alleen rijden.
Nou vroeg ik mij af wat jullie hier tegen zouden doen.
Verder is het wel een hele lieve pony. Waar je van alles mee kan doen.
En ik weet het blijft een haflinger ;)

Tovie

Re: Ervandoor daan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:06

Niemand??

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:26

Wat voor bit heb je of rijd je bitloos? Misschien mankeert hij lichamelijk iets, het kan ook komen dat hij nogal onzeker is, dan kun je met wat grondwerk er voor zorgen dat hij meer op jou gaat vertrouwen, en jou meer gaat respecteren. Op het moment dat hij er vandaar gaat en het wordt echt gevaarlijk (hij rent bijna tegen een auto aan o.i.d) moet je z'n hoofd omhoog trekken het is niet paardvriendelijk maar liever dat dan je paard in prak.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:46

Ik rijd op dit moment met een dubbel gebroken bustrens.
Ik rij nou alleen niet veel meer omdat de N11 voor mijn neus licht. En heb geen zin dat ik daar op kom. Want dan ben ik vast plat.
Respect heeft hij wel voor mij. Ik ben namelijk ook de enige waar naar hij luister. Bij andere mensen loopt hij gewoon dwars door ze heen.
Zo ver ik weet/merk mankeert hij lichamelijk niets.
Aan 1 kant trekken om hem om te krijg heb ik al een keer geprobeert. Het enige wat er toen gebeurden was dat ik het bit door zijn mond hen trok en meneer nog steeds recht door ging.
Heb ook al een keer een slof teugel geprobeert. Dan tijdens het rijden gewoon in boogjes laten hangen totdat hij er vandoor gaat en dan aan trek. Maar hij doet zijn neus naar zijn borst dus dit had niet echt effect. En hij ging er volop in hangen waar door hij hem daar mijn handen trok. En nou ben ik toch echt niet de slaptste persoon.
Nou zei iemand tegen mij een utrechtse stang om te proberen. Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft?

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:18

Als je het bit door zijn mond trekt kun je ook een kneveltrens proberen. Ik bedoel ook niet opzij trekken maar zijn hoofd omhoog. Ik heb geen ervaring met een utrechtse stang

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 17:33

Sorry had fout gelezen. Omhoog trekken lukt niet. Hij trekt zich op dat moment niks van mij aan. Het lijkt dan haast wel of ik niet besta.

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:14

misschien kun je een tijdje met de trailer elders gaan rijden, waar hij het niet kent. Geen idee of het je probleem voor thuis ook zal oplossen maar misschien krijg je zo een beetje geestelijke rust erin bij hem.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:16

Het paard heeft best veel respect voor jou zeg je zelf, maar je zegt ook soms luisterd hij helemaal niet, dan is het precies alsof ik er zelfs niet ben.
Hallllllooooooo wakker worden , respect moet er niet even zijn, of enkel wanneer paardje lief dat leuk vind, nee dat moet er zijn het moment dat jij er bent punt uit.
Als je dat klaarkrijgt is heel waarschijnlijk ook je probleem opgelost.
Zoek dus de fout bij jezelf en niet bij het paard.

welja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:29

Ik ben het helemaal met de vorige spreker eens.
Kan Aeolusnr1 dan ook aangeven op welke manier je permanent respect krijgt, ook op de momenten dat paardjelief de leiding overneemt en huiswaarts gaat?

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:52

Heb 1 keer zo'n voorval gehad met een pony waar ik voor 't eerst op zat. We gingen buiten rijden
en ze had schrik van een oliecamion. Nam mevrouwtje het bit vast en foetsie. Ik lag als het ware
in haar nek door haar steigersprong zonder beugels. Heb me helemaal teruggepakt terwijl zij in rengalop
over de straat liep. Helemaal naar achter gezet voeten in m'n beugels, teugels weer bij de hand, knieën
geblokkeerd en altijd trek - los - trek - los , want als een pony zijn bit vast heeft loopt ie zo weg hoor.
Heb echt getrokken met veel macht en neen dat is niet zo paardvriendelijk maar liever dat dan bots op
een auto of ik er af op de weg. Sindsdien heeft ze nooit nog zoiets gedaan en heeft ze respect voor me.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Groetjes

welja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 00:08

Om Flooreke bij te vallen en om voor Aeolusnr1 in te vallen, beste Tovie, een paard wil een duidelijke en een zekere hand. Wat wij paardonvriendelijk vinden, vindt een paard duidelijk. Daaraan ontleent hij zijn veiligheid, van jou! Als hij veiligheid en leiding van jou niet krijgt, neemt hij het zelf. Voor zijn eigen veiligheid en gerief. Dan gaat hij er met jou vandoor, in plaats van jij met hem.
Dat is eigenlijk gedrag.
Wees wel heel spaarzaam met hard optreden. Waarschuw het paard altijd eerst, als het weer de leiding wil nemen. Dat doet een eerlijk paard zelf namelijk ook naar soortgenoten. Dan ben je duidelijk en consequent. En dat is precies wat een paard van jou wil zien. Anders doet hij het zelf. En neemt HIJ de leiding, voor zijn veiligheid en gerief.
Met loswerken en grondwerk kun je al heel veel je leidende positie aan het paard duidelijk maken.
Dat is wat hij van jou wil zien. Soms vraagt dat om een harde hand, maar dan ben je wel duidelijk.
Met straf of dreiging trek je zijn aandacht wel, maar hij leert dan nog niets. Met een beloning voor goed gedrag, daar leert hij van.
Een beloning hoeft niet meer te zijn dan een aaitje of een klopje, of een stemgeluid met een aflopende intonatie.
Een paard leert alleen als de stress van druk afneemt. Dus haal hem bij de training na druk of dreiging steeds weer terug naar de toestand van rust en veiligheid. Vindt ie fijn. Als je volhoudt en doorzet, duidelijk en consequent bent, krijg je het paard en de vriend die jij je wenst.

Heel veel succes.

welja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:49

Om nog even concreet een paar dingen aan te geven die je kunt doen:

Als je paard er met jou vandoor gaat, dan bepaalt hij de richting en het tempo. Jij niet meer.
De eerste dingen die je een paard leert met loswerken en grondwerk, is richting en tempo, op jouw commando. Jij leidt. Jij bepaalt dat. Hij niet.
Daarom is (weer) grondwerk doen in jouw geval wel op z'n plaats.
Jij bepaalt eerst de richting en dan het tempo. (stop, stap, draf enz.) Niet het paard. Jij leidt. Hij volgt. Jij geeft druk. Hij wijkt.
Herhalen en volhouden. Een paard heeft de tijd. Jij meer.
Al na drie keer succesvol herhalen, begint het paard de structuur te begrijpen. Als hij daarvoor wordt beloond, krijgt hij er plezier in.

Als het nog eens gebeurt, dat je paard er met jou vandoor gaat richting huis en weide, en je kunt hem niet houden, laat hem dan maar naar huis gaan.
Dan liefst wel gecontroleerd. Als je geen baas meer bent over zijn richting, probeer dan nog wel zijn tempo te bepalen.
Geef hem z'n zin en breng hem zo tot kalmte. Dat is veiliger.
Maar als je dan thuis bent aangekomen, beloon hem dan niet door hem in de wei te zetten.
Want dat wilde hij.
Voor het hek, draai je om en ga je weer van huis. Met kalme, maar aanhoudende druk.
Zijn actie heeft dan namelijk geen zin gehad. Want hij komt niet in de wei.
En als er dan toch echt niets met hem te beginnen is, zet hem dan vast aan een kort touw op een saaie plek en laat hem een paar uur staan.
Maar zet hem niet in de wei. Want dan heeft hij gewonnen en wordt hij beloond.
Ga eventueel nog even weer opnieuw van huis en als hij zich goed gedraagt, zet hem dan in de wei.

En dan nog iets, in algemene zin; vertrouwen en respect van je paard, krijg je niet zomaar.
Je moet het verdienen. Je moet er wat voor doen. Loswerken en grondwerk is een goed hulpmiddel.
Leer jezelf dominantiegedrag aan. Wees zeker, duidelijk en consequent. Het paard neemt dat van je waar. Ook je onzekerheden ontgaan hem niet.
Als je tevergeefs waarschuwt, geef dan ook consequent de reprimande met iets vervelends.
(Boze stem, tik, achteruit laten lopen, protest en verontrust doen, enz. Alles wat hij vervelend vindt.)

We zijn benieuwd of het je allemaal lukt. Dus laat nog maar eens wat van je horen in dit topic.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:53

maak hem om de heen weg al een beetje moe. zodra je dan de terug weg nadert. hou hem dan aan de gang met halve ophoudingen en overgangen rijden. je moet bij jezelf denken; zo hard wil ik gaan. en als je pony toch harder gaat maak je een overgang terug. desnoods zet je hem even stil. je moet heel duidelijk zijn tegen hem, dan komt het goed.

( op zoon manier heb ik dat ook gehad. ik heb hem toen vertelt dat ho , ho was. en toevallig was hij er gisteren bijna uigeglipt, (door mijn stomme fout) en toen riep ik HO. en ja hoor hij stond stil.)

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 11:52

Ik denk toch niet dat het iets te maken heeft met respect en veiligheid die hij wil.
Want ik denk namelijk dat hij zich zelf tijdens het ervandoor gaan dan geen pijn zou doen uit gebrek aan respect of een veilige hand.
We zijn namelijk al twee keer vol op tegen een boom aan geknalt en hebben nog wel meer dingen geraakt.
Nou moet ik wel zeggen dat hij echt het concentratievermogen van een pinda heeft.
Verder luistert hij erg goed. Je kan hem in principe gewoon met je zit en met je stem rijden. En als hij merkt dat je er drijgt aftevallen stopt hij meteen. Tot dat het knopje om gaat. Dan lijkt het alsof hij in een andere wereld leeft.

Op dit moment heeft meneer even vakantie. Omdat zijn weiland aan de N206(N11 in eerder bericht was een foutje). Dus die moet ik oversteken wil ik het weiland uit komen. En ik heb liever niet dat als hij ervandoor gaat dat ik op de weg kom. Ze rijden daar erg hard en ik komen dan waarschijnlijk in eens uit de stuikjes die staan namelijk tussen het fietspad en de autoweg. Dus mensen kunnen mij ook niet aan zien komen. (niet dat de meeste auto mobilisten daar op letten) En ik wil liever niet geschept worden door een auto.
Ik wacht even met rijden tot hij weer op stal staat. Dan zal ik zeker vertellen hoe het gaat.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:24

Hoi tovie
Ik heb het zelfde mee gemaakt met een leerling van mij maar deze deed het in de bak.
deze haffie was heel lief en had geen lichamelijke gebreken maar als hij het in zijn hoofd had ging hij gruwelijk hard en niet meer te remmen.Zij werd toen erg bang van hem omdat hij niet meer wilde stoppen en buiten rijden durfde ze al helemaal niet.
Ik heb haar eenmalig met een men bit laten rijden en tegen haar gezegd dat ze haar teugels wat langer moest laten omdat dit bit natuurlijk scherper is maar als hij er weer vandoor zou gaan dat ze dan hem een keer goed op de rem kon zetten.
Ze heeft hem die ene keer niet op de rem hoeven zetten maar hij heeft het nooit meer gedaan ze rijd nu zelfs met hem buiten.
bij hem heeft dit geholpen maar elk paard is natuurlijk verschillend hij weet nu dat stoppen inderdaad ook stoppen is en ze heeft nu veel meer plezier van haar haffie.
Veel succes