Pony niet meer goed aan het been/problemen bij aangalopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseees

Pony niet meer goed aan het been/problemen bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 10:45

Hoi bokkers,

Na lang zoeken en lange tijd bij verkeerde paardjes, of eigenlijk verkeerde eigenaren, terecht te komen in de verzorgerswereld, heb ik nu eindelijk weer een fijn adresje waar ik naartoe kan, en dit voelt ook echt goed aan. :D
Ik doe halve stal met de eigenares van de pony, d.w.z. kosten in 2 en ik krijg 5 lessen per maand van de eigenaars.
Verder mag ik gewoon komen wanneer ik wil en met de pony doen wat ik wil.
Pony in kwestie is een D-pony, 13/14 jaar dacht ik. Hij is de laatste tijd verdikt door bijna niets meer te doen, het is nu de bedoeling dat ik hem meer beweging geef en dat we het er langzaamaan aftrainen. :)
Heel lief beestje en ook echt goed om te rijden, het zit alleen allemaal wat ver weg..
We lopen tegen wat problemen aan, en ik zoek deze zeker ook aan mijn kant.
De pony heeft zoals ik al zei maanden niets deftig meer gedaan qua werken, enkel kinderlesjes van een halfuurtje lopen waarin hij eigenlijk zichzelf aangepraat heeft dat hij mag gaan en staan waar hij wil (wat hij dan ook doet, maar die kindjes zijn daar ook nog niet zo mee bezig ;) )
Vandaag was de 2de keer dat ik ermee heb gereden, dus het is allemaal nog wat wennen, maar er komen wel al wat problemen naar boven.
Door die lesjes waar hij kan gaan en staan waar hij wil en niet veel hoeft te doen is hij érg lui geworden, impuls is vaak zoek maar eens hij door heeft dat ik meer vraag loopt hij wel al beter. Maar hij is helemaal niet goed meer aan het been. In stap en draf gaat het eigenlijk vlotjes, aangalopperen en impuls in galop lopen we het meest bij vast.
Even vermelden dat ikzelf lange tijd niet heb kunnen rijden dus mijn houding is niet altijd perfect, mijn problemen zijn vooral ook bij aangalopperen, veel spanning langs mijn kant, benen optrekken en spanning loopt door pony dus stuiterstuiter en dan galop. :( Ik heb wel les en werk hier echt aan, dus dat zit wel goed.
Ponylief houdt niet echt van aangalopperen. Ik weet niet waar dit te zoeken, bij mijn spanning, bij hem of bij alletwee?
Het duurt echt (te) lang voor ik hem eindelijk in galop krijg, met alle spanning vandien. Hij versnelt wel en als hij eenmaal galoppeert moet je ook wel blijven drijven of hij valt er weer uit.
Bij het aangalopperen zie ik zijn oren wel naar achteren gaan, niet plat in zijn nek, maar het is geen concentratie. Pijn? Spanning? Ik weet het niet.
Eigenares is heel goed voor hem, DA komt ook geregeld langs enzo dus ik veronderstel niet dat het iets medisch is aangezien hij geregeld wordt gecheckt, maar ik ga het zeker eens navragen.
Een hele tekst.. Maar samengevat zijn mijn vragen:

-Zijn er bepaalde oefeningen om een paard beter aan het been te krijgen? Is dit een kwestie van afwachten en wennen aan de nieuwe ruiter die ineens meer van hem vraagt?
-Wat te doen met het aangalopperen?

Ohja.. Pony heeft angst voor de zweep, ben van plan binnenkort grondwerk met hem te doen en kijken hoe hij reageert (het zgn 'aaien met de zweep' om angst weg te nemen en te wennen), maar uiteraard is een zweep geen oplossing. :)

Groetjes, Amber

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:49

Ik zou helemaal terug gaan naar de basis, eerst maar eens rustig die stap en die draf & die galop nog even laten zitten. Veel tempowisselingen en figuren en houd hem echt bezig ;)

Bij het niet goed aan het been zijn kun je proberen te rijden met een zweep achter je been.

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 10:54

Laura_x_ schreef:
Ik zou helemaal terug gaan naar de basis, eerst maar eens rustig die stap en die draf & die galop nog even laten zitten. Veel tempowisselingen en figuren en houd hem echt bezig ;)

Bij het niet goed aan het been zijn kun je proberen te rijden met een zweep achter je been.

Dankjewel :) Ja ben heel erg bezig om zijn aandacht erbij te houden ook en om hem terug te leren om soepel om te stellen, dus veel overgangen idd en rijd ook veel grote voltes, kleine voltes, slangenvoltes etc. om die stelling weer soepel te verkrijgen :)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:55

Dit is een moeilijk geval...
Als zeker is dat er lichamelijk niets aan de hand is, en het tuig goed past, zou ik idd naar je houding gaan kijken. Ik kan het vanaf hier moeilijk beoordelen.... Maar als hij aan de longe wel goed loopt zou het hier idd aan kunnen liggen.

Hoe dan ook:
Je mag zeker wel streng zijn, en vooral consequent!!
Als jij iets wilt, gebeurt het. En als hij luistert doen jullie het weer rustig aan.
Ik zou kleine stukjes draf, en kleine stukjes gallop rijden. Zodra hij doet wat je wilt zoek je de ontspanning op, en even later neem je hem weer terug...
Verder zou ik vooral eerst wat gehoorzaamheids oefeningen doen, waar weinig inspanning voor nodig is.
B.v: Slangenvoltes met halthouden op de a-c lijn, kleine stukjes wijken (Niet al te scherp), tempowisselingen en stelling wisselen...

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:01

Dankjewel Laaavo. Ik heb hem nog niet gelongeerd dus kan je niet vertellen of dit hier ook gebeurt. Bij de kinderlesjes is galop ook een probleem, maar hun houding is helemaal nog niet wat het moet zijn natuurlijk, dus als het daaraan ligt valt het te begrijpen.

Elke keer de galop wel lukt doe ik mijn best om mezelf te ontspannen, en beloon hem ook goed en laat hem dan na een stuk terug komen.
Halthouden is ook een probleem :+ Hier pas ik hetzelfde toe, vooral belonen als hij het wel goed doet en dan merk ik wel dat het na een tijd beter gaat. Ik denk dat het voor hem ook erg wennen is dat er nu ineens een ruiter is die meer van hem vraagt.

Ik maak me gewoon wat zorgen over de uiterlijke dingen, zijn oren die naar achteren gaan duidelijk alleen bij het aangalopperen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:10

horseees schreef:
Ik maak me gewoon wat zorgen over de uiterlijke dingen, zijn oren die naar achteren gaan duidelijk alleen bij het aangalopperen.

Je zij zelf ook dat hij wat meer gewicht heeft gekregen?
Mischien ligt hierdoor zijn zadel niet helemaal lekker meer.
Of vind hij het niet fijn om na al de bonkende begginners (Geen belediging) zijn rug te moeten strekken en gebruiken.
Mischien is hij wat stijf geworden, omdat hij in de lessen zijn rug strak hield.
(Ps; je kan ook als hij eenmaal galopeerd even in de verlichte zit gaan zitten, kijken hoe hij reageert...)

Der oren naar achter kunnen ook veel betekenen...
Het kan zijn dat hij gewoon niet naar voren wil, of dat hij ergens pijn heeft.. En vast nog wel meer dingen die ik op het moment niet weet.

Als je gewoon zo doorgaat met op tijd belonen, maar wel consequent zijn, denk ik dat hij het na een tijdje wel doorkrijgt...
Let op dat je niet te snel ergens genoegen mee neemt! (Als hij bv na 5 passen halthoud, is dat voor hem mischien al heel wat, maar betekend net dat het werk gedaan is!)
Over het halthouden heb ik helaaas maar 1 tip: Rij hem tot een meter voor een hek/muur/ iets waar hij wel stil moet staan, en geef hem dan een vriendelijke hulp..

Edit: Ik zou hem wel een keertje longeren, zonder zadel en ruiter op zijn rug loopt hij waarschijnlijk al een stuk anders!

horseees

Re: Pony niet meer goed aan het been/problemen bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:25

Ik heb net met de eigenares gesproken, die oren naar achter bij aangalopperen doet hij al van kleinsafaan, ook aan de longe. Rug en tanden zijn ok.
Op de rest van je berichtje antwoord ik zometeen even verder. :)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:37

Laaavo schreef:
Je zij zelf ook dat hij wat meer gewicht heeft gekregen?
Mischien ligt hierdoor zijn zadel niet helemaal lekker meer.
Of vind hij het niet fijn om na al de bonkende begginners (Geen belediging) zijn rug te moeten strekken en gebruiken.
Mischien is hij wat stijf geworden, omdat hij in de lessen zijn rug strak hield.
(Ps; je kan ook als hij eenmaal galopeerd even in de verlichte zit gaan zitten, kijken hoe hij reageert...)

Der oren naar achter kunnen ook veel betekenen...
Het kan zijn dat hij gewoon niet naar voren wil, of dat hij ergens pijn heeft.. En vast nog wel meer dingen die ik op het moment niet weet.

Als je gewoon zo doorgaat met op tijd belonen, maar wel consequent zijn, denk ik dat hij het na een tijdje wel doorkrijgt...
Let op dat je niet te snel ergens genoegen mee neemt! (Als hij bv na 5 passen halthoud, is dat voor hem mischien al heel wat, maar betekend net dat het werk gedaan is!)
Over het halthouden heb ik helaaas maar 1 tip: Rij hem tot een meter voor een hek/muur/ iets waar hij wel stil moet staan, en geef hem dan een vriendelijke hulp..

Edit: Ik zou hem wel een keertje longeren, zonder zadel en ruiter op zijn rug loopt hij waarschijnlijk al een stuk anders!

Hij heeft idd meer gewicht gekregen, het zadel is hierdoor uiteraard wat anders gaan liggen maar past wel nog. En is ook de bedoeling dat het weer perfect gaat passen als hij wat begint af te vallen (uiteraard bouw ik het werk ook rustig op)

Die verlichte zit zal ik zeker eens proberen! Ik heb zelf een redelijk vaste zit in de 3 gangen, enkel door de spanning die ik zelf heb bij het aangalopperen durf ik nog wel eens te gaan stuiteren, meestal ga ik dan even lichtrijden en ga ik opnieuw doorzitten.

De oren moet ik me dus geen zorgen over maken aangezien hij het altijd al gedaan heeft.. Maar het is geen fijn gezicht ook, maar er is niets medisch aan de hand, tuig past ook dus weet niet wat het anders zou kunnen zijn.. Eens hij galoppeert is het overigens weg.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:44

Oke, dan lijkt me al een gedeelte opgelost:)

Voor de rest denk ik gewoon doorzetten, en duidelijk zijn...

Succes!

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:46

Ik heb wel wat problemen met streng zijn, ik ben meestal te lief :+
Als de hulp niet duidelijk is of niet wordt gevolgd herhaal ik ze duidelijk en vooral belonen als het dan wel lukt. Echt afstraffen doe ik meestal niet, als ze echt niet luisteren verhef ik mijn stem wel even duidelijk maar verder niet, is dat verkeerd?

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:06

horseees schreef:
Ik heb wel wat problemen met streng zijn, ik ben meestal te lief :+
Als de hulp niet duidelijk is of niet wordt gevolgd herhaal ik ze duidelijk en vooral belonen als het dan wel lukt. Echt afstraffen doe ik meestal niet, als ze echt niet luisteren verhef ik mijn stem wel even duidelijk maar verder niet, is dat verkeerd?

Het klinkt wel goed, kijk vooral naar hoe je paard reageert..
Het beeld dat je schept (Ooka toen je zei dat zoals bij het halthouden er verbetering in zit) is dat je idd mischien erg aardig voor ze bent soms, maar dat hij er wel goed op reageert. Let er op dat als hij het de 1e keer dat je iets vraagt, het niet doet, je echt duidelijk streng tot boos word. Ik vind het slim om je stem te gebruiken, zo hoef je je houding niet te veranderen, en heb je ook vanaf te grond nog iets te zeggen.
Zo lang er verbetering is in het rijden (En de gehoorzaamheid) vind ik het geen punt om je druk over te maken!! :Y)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 14:40

Hij merkt het in ieder geval wel dat ik het niet echt apprecieer als hij idd de eerste keer niet luister, aangezien ik dan m'n stem gebruik en hij het nog eens moet doen.
Hij is het gewoon echt niet meer gewoon om écht te werken voor iemand en dat er ineens wel aandacht is voor stelling e.d. en ik wil dan ook niet zo egoïstisch zijn om hem de tijd niet te geven en enkel naar mijn eigen belangen te kijken. Hij doet het al goed tot nu toe, al heeft hij zijn momenten dat hij denkt dat hij ineens iets anders mag gaan doen, of beslissen dat het nu wel genoeg is geweest :+ Maar dat hebben ze allemaal wel eens denk ik..
Vind het al erg fijn dat zijn oren niet op pijn oid wijzen (tenzij iets goed verborgen dan..)

marish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:10

Als er geen medische oorzaak is: basis!
Ga terug naar de basis en probeer het steeds opnieuw... Verras hem door niet steeds op dezelfde plek aan te springen!

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 11:19

Dankjewel :)
Ga het idd zo proberen dan, veel geduld hebben ook denk ik. Zou hij na een tijd vanzelf beter aan het been komen? Nuja, 'vanzelf', door oefening natuurlijk.