Heb vandaag gereden en heb gemerkt dat mijn pony zeer licht in de mond te rijden is, zelfs me losse teugels reageert hij perfect op de minste beweging. Maar wat hij maar niet afleert is telkens na of in een bocht proberen sneller te gaan. Ze hebben mij gezegd hem super kort te rijden, maar ik vind dat een slecht idee voor 2 redenen: 1) 't is geen zicht voor dressuur met een paard zijn neus in de lucht 2) dan gaat hij altijd vooruit willen doordat ik hem tegen hou, nee?
In stap gaat hij vanzelf aan teugel en vandaag deed hij het in draf ook, maar hij komt er supersnel terug uit..
En dan een laatste iets is die gezeten draf, ontzettend pijnlijk! Hij heeft echt een huppeldrafje en hij (of ik) kan niet gecontroleerd en in zelfde ritme blijven draven 't is alsof we heel de tijd op en neer worden gesmeten..
Mijn leraar zegt altijd, per keer dat hij sneller wilt gaan een kleine volte rijden tot dat hij/zij weer op jou tempo is dat jij wilt. Of zo snel mogelijk halt houden en dan een paar stappen terug op draf. Ik ben voor de 1ste manier..
yep, de manier van verotje gebruik ik ook altijd. Werkt super als je het maar volhoud. het kan namelijk zo wezen dat je de eerste keer wel 15/20 voltes draait op 1 lange zijde van de bak, maakt niks uit en vooral niet opgeven na een tijdje valt het kwartje en zal je met sprongen vooruit gaan.
Wat voor oefeningen zou ik dan moeten doen voor grondwerk? En heeft er iemand een oplossing voor het aan de teugel rijden?
Laaavo
Geplaatst: 04-08-11 08:28
Aan de teugel rijden komt vanzelf, dat voel je als de rest er eenmaal inzit. Het klinkt banketstaaf, maar hoe graag je het ook wil, de oplossing zit hem niet in het hoofd naar beneden gaan... Als de achterhand zakt, komt de voorhand omhoog + Hoofd naar beneden.
Over het grondwerk ;
Longeren Ad hand (Dresuren) Dubele lijnen Parcour ad hand Springen (Vrij en aan de longe)
De dubelle lijnen is ongeveer het zelfde als longeren met dubele longe (Als je dat kent?) maar dan erachter. Het is (Ongeveer, maar ik weet het niet zo goed uit te leggen) dat je aan elke bitring een longeerlijn klikt, en dan vanachter hem bestuurt. Álsof je heeeeele lange teugels hebt zeg maar. Net als dfe leidsels vn een koetspaard. Ik zou even de zoekfunctie proberen hierover als ik jouw was, of de wiki, er is vast wel wat oveer te vinden.
Zitlessen zijn lessen waarin je leert om een goede, onafhankelijke zit te krijgen. Sommige maneges hebben dit, je kan ook vragen of je dit een keer in een prive-les of een groepsles kunt oefenen. Meestal doe je dan wat gymnastissche oefeningen, of een stukje zonder beugels, of zelfs helemaal zonder zadel. Informeer er maar eens over bij je manege!!