hoe krijg ik hem lichter in zijn mond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_black_rose_

hoe krijg ik hem lichter in zijn mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 14:19

ik rij sinds zeer kort een 10 jarige Fries ruin. Een schat van een beest die geen vlieg kwaad doet. Enige probleem:
hij is door de vorige eigenaar VEEL te hard in de mond gereden. Ze heeft altijd les gehad op n manege dus aan de teugel lopen/nageeflijk lopen
zit er wil ingebakken. Het is echter altijd op de verkeerde manier gevraagd, veel zagen,trekken en in de teugel hangen. paard liep "super mooi" achter de loodlijn. ik kon t niet aanzien. Nu ben ik een 3de rangs-recreatieruitertje dus misschien ligt het wel aan mij maar dat kan toch niet de bedoeling zijn bij een simpel buitenritje. Hij loopt niet eens meer in een rijbak. er wordt alleen recreatief buiten met m gereden. De klachten van veel struikelen, niet door willen lopen die ze ervaren heb ik totaal niet. aan een lange teugel staat ie heel vast op zn benen en loopt beter door dan de ardenner die ik normaal rij.

De enige problemen die ik met hem ervaar zijn halthouden/stil blijven staan en de been/zithulpen. t paard snapt van beide helemaal niks.
Ik rij echt niet geweldig, maar ik weet best hoe je n paard stil laat staan zonder m in zn mond te moeten rukken. bij mn ardenner gaat alles op stem en zit, daar kom ik nieteens aan n teugel. Maar ik krijg die fries de meeste tijd niet normaal stil zonder m of heel erg in zn mond te moeten trekken of hem n half rondje om zn as te laten draaien. Dit eerst blijkt ook de manier waarop ie gereden is, keihard aan de teugel trekken en die ook aan blijven houden zolang ie stil moet staan. Teugel wat losser betekend: loop maar weer door.

Waar ik naartoe wil: halt-houden en stilstaan op een zit/stem hulp evt met hele lichte teugel hulp. hoe bereik ik dit?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:21

vanaf de grond het commando ho/halt er goed instampen, en dat onder het zadel proberen en uitbreiden kan misschien werken ? :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:22

Veel vanaf de grond werken :j.
Voor het halthouden kan je het beste vanaf de grond leren: ho is ho.

Voor lichtere hulpen kan ik je helaas niet helpen.

troi

Re: hoe krijg ik hem lichter in zijn mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:35

geduld hebben en telkens heel systematisch: stem - zit- lichte teugel - stenge teugel. Als je dit erg consequent volhoudt dan gaat vanzelf het kwartje vallen en zal ze steeds lichter worden, maar kan zeker even duren.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:51

Je kan dit gaan bereiken door veel grond en hand werk te gaan doen en het dier opnieuw gaan beleren, het dier is altidj in de krul getrokken waarschijnlijk heel sneu natuurlijk.
Aan jou de taak het af te leren of eigenlijk het opnieuw aan te leren, dat kan maar dan zul je met je neus in de techniek moeten gaan duiken, les nemen in het rechtrichten en het dier gaan leren dragen en heel veel geduld hebben, iest wat er al jaren in zit is er niet zomaar uit.
Een fries loopt van nature duwent en daardoor snel achter de loodlijn, jij zal het duwende achterbeen moeten gaan trainen zodat hij gaat dragen waardoor ook het neusje er meer uit gaat komen, maar neem de tijd en zoek ook een geduldige lesgeefster die ook weet waar ze mee bezig is en jou ook het theoretische verhaal kan uit leggen.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:09

Probeer een alternatief voor het afremmen op de teugels. Zodra hij dat begrijpt kun je je zit meer gaan gebruiken en is het gebruik van je teugels niet meer nodig.
Ga bijvoorbeeld in stap op de grote volte, probeer eerst door de volte te verkleinen de focus van je handen naar je zit te verplaatsen. Op een kleine volte zal hij automatisch afremmen.
Ga dit ook in draf doen en als je het onder de knie hebt (vaak al binnen 1 uurtje) ga dan een stap verder en draaf op de volte en rem dusdanig af door de volte te verkleinen tot hij gaat stappen.

Door hem alert te maken op je zit en de beloning die volgt als het goed gaat kun je binnen een aantal dagen ook halthouden zonder pluk en trek werk.

Succes!

kikkertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:26

Zoals veel mensen hier boven zeggen ^begin op de grond.
Met mijn (vorige) pony ging het heel slecht iedere x stijgeren en zulk soort dingen een ramp was het ik was toen denk ik 12. ik heb toen iemand gevonden die is mij gaan helpen. ik heb haar 3 weken alleen maar op de grond gewerkt. toen was het als je erop zat HO en ze deed mss 2 stappen en ze stond stil!
Ik zou je zoiets adviseren 2/3 weken in een klein gedeelte (zomaar 8 bij 8 meter) gaan werken met je paard. kan je hem op je lichaam laten stoppen en ondertussn gebruik je het comando HO!
Verder voor zijn mond zou je evt een scherper bit kunnen gebruiken. (zou ik denken) zodat je niet zo hard hoeft te snokken je kan het trekken dan heel erg afbouwen en na een poos weer terug naar een 'zachter' bit!

Veel succes! _/-\o_

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:17

Er bestaan geen scherpe bitten alleen harde handen.
Ik zou dan eerder het bit er uit halen

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 01:39

Ik zou zeggen vanaf de grond en bitloos. Heb zelf met mn pony een 'afspraak' gemaakt. De mijne is niet hard in de mond, maar wil dit ook zo houden. Ik heb een hulp verzonnen die niet 'normaal' is ( beetje naar achteren hangen en tenen naar voren, terwijl ik 'ho, halt' zeg) en als ik dat doe, staat ze stil (ik rijd duidelijk geen wedstrijden). Overigens kan ze het wel op de normale manier, hoor. Maar op buitenrit is ze nogal erg vlot en zo kan ik haar zonder gepruts terugrijden.

Daarnaast zou ik bij het rijden werken met halve en hele ophoudingen met de teugel als hij nog niet genoeg op je zit reageert, en niet met constante druk op de teugel. Ook oefenen met stilstaan. Stilzetten, teugel meegeven zodra hij stilstaat. Als hij zn spieren spant om weg te lopen, halve ophouding om het voor te zijn. Blijven stilstaan tot hij ontspant ( knabbelen op het bit, zuchten, hoofd laten zakken - niet per se alledrie tegelijk). Daarna weer rustig aanstappen en vaak herhalen.
Niet zo vaak dat hij t vervelend vindt, trouwens :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 08:45

_/-\o_ super bedankt voor alle tips iedereen _/-\o_
we gaan vandaag lekker wat grondwerk doen om de "HO" erin te krijgen. gister onder het zadel ging t ook al stukkie beter, het kwartje valt bij hem heel snel, ik zeg ho, verleg mijn gewicht zoals Gineke dat hierboven ook zo ongeveer beschrijft, en kom even aan de teugel, zogauw ie stilstaat laat ik de teugels los, en laat ik hem uitgebreid weten dat hij het goed gedaan heeft:) als ie zonder commando weer wil beginnen te lopen maak ik n halve ophouding, geef ik weer alle teugel, en beloon ik m weer als ie stilstaat

Een scherper bit (bv ipv dubbel-onderbroken naar enkel-onderbroken) wil ik absoluut niet!! beest heeft genoeg pijn geleden! ik wil controle omdat het paard me controle wil geven, niet omdat ik het afdwing door m pijn te doen.
Ben er over aan het denken echt bitloos te gaan rijden. Nu heb ik dr heel weinig verstand van dus hebben we gister maar wat aangerommelt: op een volledig lange teugel op een hand, dan de hand bewegen in de richting waar je naartoe wil. net zover dat t paard de teugel aan de hals voelt, maar niet zover dat ik spanning op de teugel zet. Dat combineer ik dan met een lichte beenhulp. hij snapte het bijna direct. Dus ik neem aan dat het in ieder geval logisch voor m geweest moet zijn ofzo?? uiteindelijk de helft van de rit zo gereden, vandaag in de wei maar eens helemaal bitloos proberen, lijkt me niet verstandig dat gelijk op straat te doen O:)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:51

Heel mooi :D.

Inderdaad niet gelijk op straat proberen. Je kan het prima met eerst een halster proberen, voor je gelijk een bitloos hoofdstel aanschaft.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:51

Mooi, klinkt helemaal super!

Ik las in een ander topic een link naar youtube, is denk ik ook iets voor jou. Het filmpje heet

De werking van het bit deel 1

Van Arno8, geloof ik.

Verder is er heel veel mogelijk, bitloos. Op paardnatuurlijk staat een test van bitloze hoofdstellen. Daar zie je iig een hoop mogelijkheden. Ik vind de test zelf niet zo heel goed, trouwens.
Zelf rijd ik buiten nog met bit, maar in de bak op de allerzachtste bitloos die ik kon vinden. Pony reageert net als met bit: prima.

De andere pony snapt niks van bitloos, maar dat komt nog wel. Die is heel groen en ingereden met bit. We zijn nu aan het werken aan wijken voor druk en terugrijden op de zit. Voor haar hebben we een ongebroken kunststof trens, het zachtste bit dat ik kon vinden.

Ook werken we aan de one rein stop, voor noodgevallen. Die hebben we nog niet gehad, maar je kan maar voorbereid zijn :)

Zo, ik ga nu maar eens kijken hoe ze er bij staan!

salvatore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:15

Een uitspraak die naar mijn mening van toepassing is op dit paard is de volgende: als men schreeuwend iets aan iemand ( of een paard ) vraagt zal hij niet meer naar je gefluister luisteren.
Een paard wil over het algemeen voor je werken en doet dit ook als je het rustig/ fluistert/ zacht vraagt. Maar als er jaren grove/ harde hulpen aan hem zijn gegeven, kost het veel tijd om hem/ haar weer naar de zachte hulp te laten luisteren. Dus mijn advies is de zachte hulpen gewoon blijven herhalen en zeker niet ook hard worden. En hem belonen als hij luistert. Het kan wel even duren voor je het effect bereikt vooral als hij al lang zo is gereden, maar uiteindelijk wordt je geduld beloond! Vanaf de grond oefenen met Ho en dit in het begin ook onder de man gebruiken als extra hulp en daarna afbouwen, kan zinvol zijn! Ik zou gaan zwaarder bit gebruiken, want dat is een verkapte vorm van "schreuwen"!

Succes!

Verotje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:23

Beginnen van op de grond en dan naar bitloos gaan ... Zoals iedereen zegt, heb ik ook moeten doen bij mijn paardje. Geef het vooral tijd, Succes!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:55

het filmpje van arno8 heb ik inderdaad gister gegeken. Vond het best wel confronterend, aangezien ik een aantal jaren geleden op de manege ook zo heb gereden. kramp in mn handen na het rijden en geen moment nagedacht over de pijn die het paard dan zou moeten voelen. Ik hoor de instructeur nog zeggen "doe dat sper-riempje eens wat strakker, hij krijgt zn mond te ver open. ik heb meer dan eens een lepel-bit in de mond van een paard mogen leggen op de manege. En alles heb ik altijd als normaal ervaren, wist ik veel waarvoor die "hulp"-middelen allemaal dienden. Maar nu blijkt dat normaal helemaal niet zo normaal. Heb het sper-riempje na het zien van t filmpje ook gelijk van t hoofdstel van die Fries afgehaald. heb m geen een keer onder de rit zn mond open zien doen.
Ben blij dat de Fries nu bij ons op wei staat en ik hoop ook dat ik met hulp van de eigenaren van de andere paarden die er staan, de eigenaar van de Fries zover krijg dat ze eens echt gaan luisteren naar hun paard ipv alleen maar blijven schreeuwen