erf-verlaat probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

erf-verlaat probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 13:19

Hoi bokkers,

Ik heb een erf-verlaat probleem met mijn merrie.
Normaal gesproken help ik anderen juist van dit probleem af maar bij mijn eigen meid wil het maar niet lukken.
Het probleem zit hem denk ik in de ruiter op dr rug (ik dus)

Even een korte voorgeschiedenis:
We zijn nu net een maand 'echt' samen maar ik kan altijd rekenen op 110% inzet van haar :o
Op de grond veranderde ze van doodsbang met wandelen, vol protest en schrikkerig bij ieder grassprietje naar rustig en ontspannen.
Wat schriktraining en vooral respect en vertrouwen van mijn kant hebben ervoor gezorgd dat ze heel braaf is buiten nu, ook 100% verkeersmak.
Zelfs het erf aflopen gaat prima, niet eens de herkenning van het hek (wat toch vaak een soort barriere is, zij heeft hier dus geen last van)

Maar nu...ohz een heel ander verhaal.
Zodra ze bij het hek komt blokkeerd ze, ze slaat helemaal dicht en staat stijf van de spanning, indien je haar voorwaards wil laten gaan gaat ze in protest (naar links, rechts, achter maar ook omhoog/omlaag)
Dingen die ik al geprobeerd heb:
- stil zetten en laten kijken, na een poos 1 stapje voorwaards vragen
- rondjes lopen op het erf en proberen net dat pasje meer te vragen
- achterwaards erf verlaten
- ergens halverwege een wandeling pas opstappen
- iemand een klein stukje mee laten lopen
- iemand anders erop zetten en ik ernaast (eerst paniek, toen kalm maar dit ging goed totdat ik de ruiter vroeg de teugels op te pakken (los teugeltje, bitloos), toen weer complete stress)
- druk opbouwen (parelli: ask, tell, promise idee)

dingen in de planning
- massage voor het hek ohz, in de hoop dat het tegen de spanning werkt.

Ik hoop dat jullie tips hebben voor ons, het is echt spanning/angst en geen geklier (dat weet ik nog wel te onderscheiden bij haar)
Ik blijf onder alle omstandigheden ontspannen omdat ik weet dat ze nooit bewust kwaad zal doen tegen de ruiter, denk daarom niet dat ik gespannen zit.

Ik zou dit heel graag zelf willen oplossen, indien ik er echt niet uitkom haal ik een professioneel persoontje erbij :)

Alvast bedankt voor meedenken!

_KellyAV

Re: erf-verlaat probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:15

Ik heb dit ook gehad met mijn vorige paard en wist ook niet wat ik er mee aanmoest. Nou was het niet zo dat ze heel gespannen werd, nee ze wou gewoon niet. Als er dan een ander paard voor stond ging ze wel misschien kan je dat nog proberen?
Ik denk ook niet dat het persee aan jou ligt omdat je zegt dat ze het bij een ander ook doet.
Probeer anders eens als je naar buiten gaat iemand mee te nemen die haar vast houd aan een longeerlijn en als je eenmaal een endje verop bent de lijn eraf halen en dat dan in het vervolg steeds eerder doen ;)
Verder kan ik zo ook niets bedenken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:18

Je hebt een klever, en je probleem is aan te pakken.
Je paard wil niet van stal af omdat het daar veilig is, hij daar zijn rust krijgt en daar vriendjes staan.
Dat moet je in dat hoofd van het paard zien te veranderen.
Creeer werk bij de stal, en geef hem rustperiodes ver van de stal af.

Even een quote uit een ander topic. Bekijk de filmpjes maar, ik hoop dat je het Engels machtig bent.

Edit:
Cassidy schreef:
Je hebt een klever, en die willen niet van stal weg. Omdat daar vriendjes staan, omdat hij daar met rust gelaten wordt. Omdat hij daar eten krijgt. Omdat hij het iedere keer wint als hij herrie schopt.

Er is een remedie voor. Paarden willen comfort en rust. Dus zorg ervoor dat je in de buurt van de stal het dier hard aan het werk zet, laat hem zijn voeten bewegen, in draf, kleine cirkeltjes lopen van 10m of kleiner, en pep hem daar echt een beetje bij op. Je hoeft niet hard te worden, je hoeft niet te slaan, maar hij moet zijn aandacht compleet bij jou houden.
Vervolgens ga je een stukje bij de stal vandaan en laat je hem daar uitrusten. Zorg dat de periode die je het dier laat rusten ongeveer gelijk is aan de periode dat hij hard aan het werk is geweest. Dus 10 minuten draven en kleine cirkeltjes en achtjes maken, ongeveer 5 minuten rust. En rust=gewoon staan, met ruiter op de rug. Daarna ga je weer terug naar de stal, hard aan het werk zetten, weer een bij de stal vandaan en daar weer uitrusten.
Dus paard gaat link leggen: ik ben bij stal vandaan en krijg rust.
Gaandeweg kun je steeds verder gaan. Op grotere afstand van stal beginnen met aan het werk te zetten, en op grotere afstand laten rusten.
Krijg je op de terugweg een paard dat gaat rennen of overijverig naar huis toe wil, zet hem dan niet meteen op stal, zet hem weer aan het werk, ga weer een stuk bij stal vandaan en laat hem daar weer uitrusten.
Bij het trainen van paarden is het heel belangrijk dat je weet wanneer je kunt stoppen, en weet wanneer je door MOET gaan.

Dit is niet zomaar met een aantal sessies verholpen, maar ga er aan werken want het gaat van kwaad tot erger.

Cassidy schreef:
Bekijk even dit filmpje, het is wel een westernruiter, en het punt waar dit paard naartoe trekt is het hek van de rijbak, maar het is hetzelfde idee. Kleven in het Engels is Barn Sour of Buddy Sour (als hij niet bij een ander paard vandaan wil)

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_f ... re=related

Ik hoop dat je het engels machtig bent.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:03

Doet me denken aan Clinton Anderson met z'n 're-directing the feet'
Dit heb ik al eens geprobeerd, niet goed genoeg blijkbaar want de aandacht ging nog te veel richting het hek.

Ik zal je filmpje even bekijken

Inderdaad gaat het wel met een ander paard erbij maar de bedoeling is om alleen buiten te rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:05

En als je het eerste stuk aan de hand loopt en daarna opstapt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:05

Clinton Anderson heeft precies dezelfde oplossing voor klevers.
Het filmpje waar hij deze tip geeft is helaas van zijn Youtubekanaal afgehaald, anders had ik daarheen verwezen.

Als je paard zijn aandacht nog bij dat hek kan houden, heb je hem niet genoeg aan het werk gezet.
En dit is een proces wat langer gaat duren, een keertje proberen gaat niet voldoende zijn.
Zoek een beginpunt op, en zet hem daar aan het werk, als de accomodatie dat toelaat. Vlak bij stal of dat hek beginnen, en bij stal vandaan uit laten rusten.
En hoe is je basis met grondwerk?

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:09

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:17

Cassidy schreef:
Als je paard zijn aandacht nog bij dat hek kan houden, heb je hem niet genoeg aan het werk gezet.

Dat was ook mijn conclusie inderdaad.
Je filmpje is interessant maar mijn merrie slaat gewoon helemaal dicht bij het hek, daar voltes lopen gaat niet lukken (zoals het nu gaat dan)
Op het erf is voor het hek wel goed te rijden, ik probeerde na een serie oefeningen een volte te rijden en die te vergroten zodat je dichter bij het hek komt.
Geen succes, geen stap dichterbij, ze breekt de oefening af en gaat vol op de rem, proberen de volte door te trekken eindigt in protest.

Grondwerk is prima, doet alles wat ik vraag met de lichtste (stem)hulp, investeren we veel tijd in :)

Brainless, dan wacht ze tot je opgestapt bent en wil terug naar stal racen..probeerde haar op de volte te krijgen zodat ze zou afremmen (met stilstand buiten zou ik al blij zijn) maar geen succes...een one rein stop leek me ook geen goed plan..of wel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:26

Doe je grondwerk bij dat hek? Cirkels draaien aan leadrope, sending excersize door dat hek? Hoe gaat dat?

Op het moment dat het vanuit het zadel niet goed gaat, terug naar de grond. En dan de situatie aan de grond opzoeken.

Je zegt dat je niet in de buurt van het hek kunt komen. Beginpunt opzoeken, van daaruit gaan werken. Vanaf de grond en later in het zadel.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:33

Op de grond is er niks aan de hand, ze loopt los nog achter me aan zo het hek door. (wacht nog netjes tot ik hem achter haar dicht doe ook)

Het beginpunt ohz is een meter voor het hek en in drie weken tijd nog geen centimeter opgeschoven.
Toch blijven proberen of een andere aanpak verzinnen?

Ik snap niet waar die spanning vandaan komt als je erop kruipt (buiten het erf dan, binnen het erf is er niks aan de hand anders zou ik gaan denken aan lichamelijk ongemak)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:41

Daar zeg je het al, ze loopt los achter je aan het hek door. Ze heeft dus een persoon/leider die ze kan volgen Een rug waar ze zich achter kan verschuilen. Daar voelt ze zich veilig.
De sending excersize van Anderson betekend dat jij aan de erfkant blijft staan, en je paard er alleen doorheen moet. Hoe doet ze dat?

Voorbeelden van sending excersize: over obstakels, door geulen, door een vliegengordijn.

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:46

Dat doet ze prima :j
Tot een meter of 10 blijft ze naar me luisteren, bij een grotere afstand wordt het verse gras belangrijker.

Dit was niet altijd zo, in het begin net zoveel spanning als nu ohz
Ik heb door grondwerk en schriktraining haar vertrouwen gewonnen, zodra de spanning weg was stond ze veel meer open om nieuwe of enge dingen te onderzoeken.
De vraag is hoe ik dat ohz voor elkaar krijg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:50

Op grond van je beschrijving heb ik nu toch echt een probleem om te herkennen of het dwarsigheid is, of dat er echte angst bij komt kijken.
Al denk je te herkennen dat het echte angst is.
Als je haar achterwaarts door het hek heenzet als jij erop zit, wat doet ze dan?
Zijn er nog andere dingen waar ze bij bevriest of is het nu alleen het erfhek?

En ik begrijp dat je methode Anderson volgt.
Als je hem nu eens een berichtje zou sturen hoe je dit aan moet pakken?
Ik zou zo zeggen dat je na 3 weken dagelijks oefenen vooruitgang zou moeten zien.
Misschien heeft hij wel andere tips voor je.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:55

Het is echte angst, bij klierigheid gaat ze rondjes draaien of bokken.
Achterwaards doet ze hetzelfde, stilstaan en als je doorvraagt in protest gaan.

Morgen wil ik de massage proberen, als dat niet helpt weet ik het ook niet meer..
Ik kan de videocamera meenemen, zou je iets aan een filmpje hebben?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:57

Als je het op kunt laten nemen, ook het grondwerk wat je doet, en op Youtube kunt plaatsen, kunnen er meer mensen tips geven. Inclusief Clinton Anderson.

Hij heeft een facebook pagina, daar kun je de vraag misschien een keertje stellen.

http://www.facebook.com/#!/DownunderHorsemanship

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 17:00

Gaan we doen :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:18

Wat voel en doe jezelf op het moment dat je aan het hek voorbij wilt...?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:04

Ik blijf er rustig onder, merk wel dat zij helemaal verkrampt van de spanning/angst

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 20:31

Geen zinvolle reactie terug gehad van Clinton maar zelf wel iets bedacht.
Aangezien ze met wandelen wel rustig is wil ik met haar naar buiten, haar dan laten grazen.
Stoeltje erbij (waar ik op sta) dan eerst lekker kriebelen, dan hangen, dan erop en als er dan nog geen spanning is voorzichtig voorwaards vragen.
Bij ieder stapje proberen de spanning weg te nemen, denk wel dat dit kans van slagen heeft :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:38

Geen reactie gehad of geen zinvolle reactie gehad?
De beste man heeft het druk met clinics door het hele land en het kan dus best zijn dat hij je bericht nog niet gelezen heeft.
Maak een filmpje, zet dat op Youtube, daar kan hij wat meer mee dan alleen een beschrijving.
En tot die tijd zou ik niet gaan experimenteren want als dat fout gaat, en goed fout gaat, raak je van de wal in de sloot.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:19

Niet 'zinvol' in dit geval, of de beste man heeft niet precies genoeg gelezen.
Filmpje komt er zeker, zal de link inderdaad ook aan hem geven.

Toch probeer in mijn expirimentje wel
'If you always do what you've always done, you always get what you've always gotten' ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:33

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pacokuzies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:36

mmmmm......
ik ben het eens met Morganlefay

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:38

Een ander paard volgt ze wel maar wie is er dan de leider? ik niet...
Vind het ook niet fijn als ze gespannen achter een ander aan blijft lopen, bovendien ook heel gevaarlijk

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:33

Die van mij deed het ook :))
Heb hem nu erdoor heen gereden, nu doet hij het niet meer :D