Ik heb al enkele topic's over paarden die sterk worden op buiten rit enzo, maar vond niet echt iets waar ik een probleem mee heb.
Ik heb nu sinds 5maand een nieuw verzorgpaardje.
Ze is echt verkeersmak en gaat goed op kop.
IK HEB LES!!!! ( om duidelijk te zijn
)In de piste en tijdens de les gaat alles goed en heb ik controle over haar, alleen aan de galop is nog wat werk ( ex draver), maar dit is het probleem niet.
Ze is soms wat hard in de mond ( linkerkant vd mond ( wat toch raar is )), maar verdwijnd na het los werken.
Ik rijd haar op een baucher-bit, waar ze heel goed op reageerd.
Nu eenmaal buiten veranderd er niet veel, als ze maar op kop is
Nu kan ik niet altijd kop gaan, omdat de eigenaaresse haar jong paardje ook "leert" om op kop te gaan en dit heeft mijn verzorgpaardje helemaal ni graag.
In draf wordt ze ineens wat harder in de mond en in galop gaat ze dan hard, plakt ze aan de kont van het paard ervoor en wordt ze hard in de mond (linkerkant) en draait ze haar hoofd dan nog is naar rechts.
Ik probeer haar altijd terug te nemen zonder trek gedoe, maar ze negeert me gewoon vierkantig.
Ook als we met 2 naast elkaar rustig willen galoperen, is het precies of ze denkt dat het om een race gaat.
Als de eigenaaresse met haar gaat wandelen rijdt ze ze met een pessoa op strekste stand laten we zeggen ( heeft een western hoofdstel , dus ook zonder neusriem) en staat dan altijd met haar mond open.
Een tandprobleem is het niet omdat die 1maand geleden is geweest en er komt ook minsten 3keer per jaar een osteopaat langs.
Mijn idee is nu niet om met een scherper bit te gaan rijden of met hulpteugels.
Soms zou ik echt wel willen om een pessoa of pelham ( met 2teugels ) te hebben om niet altijd in race toestanden te geraken als ze niet op kop is, maar dit is in eerst instantie niet mijn bedoeling.
Wie kan me helpen?
haha. Het blijft als ras een draver.