hard op buiten rit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mohica

hard op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 18:56

hey,

Ik heb al enkele topic's over paarden die sterk worden op buiten rit enzo, maar vond niet echt iets waar ik een probleem mee heb.

Ik heb nu sinds 5maand een nieuw verzorgpaardje.
Ze is echt verkeersmak en gaat goed op kop.
IK HEB LES!!!! ( om duidelijk te zijn ;) )
In de piste en tijdens de les gaat alles goed en heb ik controle over haar, alleen aan de galop is nog wat werk ( ex draver), maar dit is het probleem niet.
Ze is soms wat hard in de mond ( linkerkant vd mond ( wat toch raar is )), maar verdwijnd na het los werken.
Ik rijd haar op een baucher-bit, waar ze heel goed op reageerd.

Nu eenmaal buiten veranderd er niet veel, als ze maar op kop is :o
Nu kan ik niet altijd kop gaan, omdat de eigenaaresse haar jong paardje ook "leert" om op kop te gaan en dit heeft mijn verzorgpaardje helemaal ni graag.
In draf wordt ze ineens wat harder in de mond en in galop gaat ze dan hard, plakt ze aan de kont van het paard ervoor en wordt ze hard in de mond (linkerkant) en draait ze haar hoofd dan nog is naar rechts.
Ik probeer haar altijd terug te nemen zonder trek gedoe, maar ze negeert me gewoon vierkantig.
Ook als we met 2 naast elkaar rustig willen galoperen, is het precies of ze denkt dat het om een race gaat.

Als de eigenaaresse met haar gaat wandelen rijdt ze ze met een pessoa op strekste stand laten we zeggen ( heeft een western hoofdstel , dus ook zonder neusriem) en staat dan altijd met haar mond open.

Een tandprobleem is het niet omdat die 1maand geleden is geweest en er komt ook minsten 3keer per jaar een osteopaat langs.

Mijn idee is nu niet om met een scherper bit te gaan rijden of met hulpteugels.
Soms zou ik echt wel willen om een pessoa of pelham ( met 2teugels ) te hebben om niet altijd in race toestanden te geraken als ze niet op kop is, maar dit is in eerst instantie niet mijn bedoeling.

Wie kan me helpen?

Luf_Midnight

Re: hard op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:00

toch gewoon blijven oefenen met achter iemand rijden,
mijn pony had het ook altijd als er een ander voorop ging, maar met wat oefenen is die het helemaal afgeleerd, hij kan nu goed voorop maar als een ander harder gaat vind hij het ook goed.
gewoon steeds terug naar het basis tempo voor dat je weer aan galoppeerd dus het voorste paard ook weer rustig laten lopen zodat ie der aan went dat ie er niet voorbij hoeft.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:01

Een draver zal altijd op kop willen omdat dat aangeleerd is. Ze moet de snelste zijn in races en dat zit er dus in om ook 1ste te lopen.
Denk niet dat een scherper bit zal helpen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:08

Xiniee schreef:
Een draver zal altijd op kop willen omdat dat aangeleerd is. Ze moet de snelste zijn in races en dat zit er dus in om ook 1ste te lopen.
Denk niet dat een scherper bit zal helpen.

Je bedoeld zeker een ex-koerser? Want ex-dravers bestaan niet. :P haha. Het blijft als ras een draver.

Niet alle dravers hebben dat.
Een draver waar ik zo nu en dan op buiten rijd heeft dat niet.
Terwijl ze heel goed op de baan was. Won vaak.
Ze is buitenrit liever een volger. Gaat ook niet vaak het voorste paard voor bij.

Hoewel aan jouw verhaal te horen heeft jouw paard nog echt dat vechtersmentaliteit van dravers. Hoe heeft ze dat aan de hand? probeerd ze dan het voorste paard ook voor bij te lopen? En wat gebeurd er als jullie naast elkaar lopen? wilt ze dan nog steeds hard?
Misschien kan je eerst proberen naast elkaar te lopen en als dat goed gaat steeds een stukje naar achteren.

Het is erg vervelend, ik denk gewoon veel blijven oefenen.
Scherper bitje zou ik niet doen. Misschien werkt het in het begin, maar na een tijdje went ze er aan en gaat ze er dus dwars door heen.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 19:18

Scherper bit is ook niet de bedoeling ;-)
Aan de hand stapt ze gewoon snel en is niet elke dag even respect vol voor haar ruiter en naast elkaar stappen gaat prima en draf gaat ook prima ( buiten de eerste 3passen), het is gewoon de galop waar ze altijd wilt racen.
Vooraan kan ik haar zelf heel goed laten verzamelen, maar eens dat het paard achter me zijn neus nog maar naast haar billen zijn wilt ze terug gaan racen.

Grondwerk probeer ik wel en ze respecteerd je na een tijdje wel, maar na week is ze het precies al vergeten.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:24

Haha, ex-draver :p
Maar een vriendin van had ook een draver die op de renbaan stond, en na enkele maanden kreeg ze die wel in galop maar enkel in een onrustige race galop. Dat heeft ze er niet meer uit gekregen.

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:40

mijn paardje heeft er ook heel erg last van, nouja alleen als we bij huis in het natuurgebied rijden. als ik er zeg maar gewoon heen gereden ben, en dan wil ik gewoon lekker rustig galloperen maar dan maakt ze zich ze stekt en pakt ze het bit vast en zet ze het op het lopen, en dat is dan ook niet zacht, dan heb je weinig meer te vertellen, en bij mij is achter iemand rijden ook geen optie want dan wil ze diegene inhalen, als ik gewoon ergens heen ga met de trailer naar het bos enzo is het geen probleem.

lieffss

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:16

@xeniee: de race galop in de piste is er bij haar wel uit ;-) ze galopeerd soms nog wat stuntelig maar dat is het dan wel.

@ lisa_vita: ja zich op het bit zetten doet ze ook, maar aan de linkerkant alleen maar :/ en alleen als ik achter iemand anders galopeer

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:17

dan krijg je hem ook niet op de volte en gewoon niet die kant op?!

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:25

in de piste heb ik dit niet, gewoon op wandeling wel ;-) en ja op galop stroken kun je nooit echt makkelijk een volte maken dus ja

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:07

Nee klopt hihi.