rechts niet kunnen begrenzen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wit_paardje

rechts niet kunnen begrenzen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:48

hallo bokkers!

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik kom er niet helemaal uit.
mijn probleem is dat ik totaal geen druk kan krijgen op de rechterteugel. Ik kan met mijn rechterteugel helemaal niet de pony begrenzen. Het voelt alsof ik alles met links stuur, en dat ik niet wat ik wil. ik heb veel dingen al geprobeerd, veel stelling en buiging naar rechts, volte verkleinen en vergroten, maar ik kan niet echt constante verbinding krijgen.
ik heb dit wel met de linkerteugel, die pak ik ook iets meer vast. Als ik op de linkerhand rijd kan ik helemaal niet mijn pony begrenzen, het voelt dan alsof de rechterteugel gewoon los is en ik kan er niet echt een goede verbinding mee krijgen.
ik weet niet hoe dit ineens is gebeurd. Ik had hier eerder met mijn B pony en D pony nooit last van. Ik kon de pony's altijd goed begrenzen en rechtmaken, ik had gewoon gelijke druk op twee teugels.
Ik heb daarna een pony had waar het niet helemaal mee klikt, met deze pony had ik soms ook beetje last van dit probleem, maar het was veel minder erg. ik kon toen nog wel gewoons sturen. ik had op deze pony wel een stukje spanning, omdat die niet zo braaf was. Daarna een paar maanden niet gereden en toen een klein paard gekocht. Een heel leuk paardje, ze is erg licht in de mond. Ik heb zelf eerder een te losse hand dan te vaste en daardoor denk ik dat we niet genoeg verbinding met de mond hebben. Ik heb 1x in de springles gehad, dat ik gewoon weer druk op de rechterteugel had, dat was zo'n fijn gevoel, zo had ik het eerder ook altijd. Ik kon toen weer echt sturen, recht maken en goed begrenzen. Nu ben ik steeds weer opzoek naar dat stukje, maar heb het niet meer gekregen helaas.
Ik baal er echt heel erg van, ik voel me onzeker. Kan er vaak echt verdrietig om zijn, want ik heb gewoon het gevoel dat ik mijn pony niet eens kan sturen, en dus niet kan rijden. Ik wil graag weer de oude worden. Hebben anderen hier misschien last van (gehad), of hebben jullie goede tips, oplossingen? Ik zit er echt mee, het voelt alsof ik de enige ben met dit probleem. Mijn pony is trouwens helemaal in orde, een paar weken geleden helemaal nagekeken en tandarts is geweest. Alles was in orde. Dit probleem ligt echt bij mij. Ik doe ook wel eens aan zonder beugels zitten, dit gaat me goed af. Ik heb dan nog steeds niet echt druk en begrenzing aan de rechterteugel. Ik krijg heel goed en fijn les, ik ga zeker niet naar een andere instructrice.

Ik moet erbij zeggen dat ik ook een keer een pony heb geprobeerd, die was best stug en hard in de mond. Ik ging er op zitten en ik reed eraan met mijn benen en ik had toen wel een goede begrenzing en druk op twee teugels. Toen ik een paar maand geleden nog op een groot paard ging zitten had ik ook geen last van dit probleem.

Ik hoop dat jullie tips of ervaringen hebben en willen reageren.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:58

Je heb les dan kun je het beter in je les vragen inplaats van hier,
Je paard is waarschijnlijk heel scheef en dat zul jij moeten gaan oplossen met rechtrichten , niet rechtuit rijden, maar rechtricht oefeningen om te gaan werken naar het recht rijden wat een proces is van soms jaren.
Ook zit het stuur van een paard niet op het hoofd/mond maar in jou zit en met druk moet je nooit rijden en zeker niet in de mond die is zo gevoelig dat je daar juist harde ongewillige paarden door gaat krijgen, wees zacht in je hand en je zit en je paard zal ook zacht voor jou zijn het dier moet leren op eigen benen in balans de ruiter te dragen, maar daar zul jij hem heen moeten trainen , dus bespreek eens met je lesgeefster of zij jou daar oefeningen voor kan geven , maar ook kan vertellen waarom je die oefeningen moet doen, als zij dat niet wil of kan zou ik toch een ander zoeken.
Zij moet jou kunnen leren hoe je een pony rechtricht/gymt zodat jij zelf ook weet hoe het moet en niet altijd hulp nodig hebt van iemand ie jou verteld wat je moet doen, paarden trainen is zelf ontwikkelen, ook theoretisch zou je wat meer kunne gaan leren, waarom je paard b.v zo doet als hij nu doet.

wit_paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 15:53

mijn paardje is een klein beetje linksgebogen, maar niet heel scheef zoals jij zegt.
okee, ik probeer ook recht te richten met stelling en buiging. Maar wat voor rechtricht oefeningen bedoel je dan? schouderbinnenwaarts enz.?
dat ben ik met je eens! ik wil ook zeker niet op druk rijden! ik probeer altijd zo zacht mogelijk met mijn hand te zijn en met mijn zit te sturen. Dit moet ik ook altijd in de les doen. Ik heb ook zeker niet veel druk in de mond, ik heb eerder de teugels eerder te los dan te strak. maar je moet wel een lichte constante verbinding hebben met de mond,? anders krijg je een los-vast verbinding wat ook niet goed is. Ik ben natuurlijk nooit uitgeleerd. Ik lees best veel boeken, en op internet valt er ook veel te lezen.

lovebobby

Re: rechts niet kunnen begrenzen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:00

Ja je zal eerste moeten gaan zorgen dat de stelling in orde is en de buiging en dan kun je pas verder met SB en traver , een paard wat al geen stelling aanneemt en vast houd kun je nooit zijn achterbenen juist laten gebruiken,dus ook niet soepel maken door zijn lijf, maar ik zou dat eens met je instructrice door nemen, je betaald haar voor haar kennis toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:13

Je hebt al reacties gekregen over hoe je je paard rechter kunt krijgen. Ga ook samen met je instructeur na waar jouw eigen scheefheid zit (jawel, iedereen is scheef) en hoe die je pony beïnvloedt.

Wat gebeurt er als je een volte linksom rijdt? Heb je dan wel goede stelling? Valt je pony over de buitenschouder?

Verder heb je idd niet alleen de teugels om mee te begrenzen, maar ook je zit, buitenbeen, buitenknie (tegen het zweetblad duwen) en zweepje (kun je de schouder mee begrenzen) Lukt het met de andere hulpen wel om een wending netjes te rijden of krijg je dan protest?

wit_paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 17:51

lovebobby; ja iid, ik denk dat ik beter eerst voor de correcte stelling en buiging kan zorgen, voordat ik schouderbinnenwaarts ga doen. ze houdt niet vast trouwens, dat totaal niet.

hestejente; als ik een volte linksom rijd heb ik wel goede stelling, maar valt ze soms iets over de buitenschouder. Het lukt via de andere hulpen wel om een wending netjes te rijden, maar ik merk vaak gewoon dat de rechterteugel een beetje los hangt, alsof ik daar geen gevoel in heb, of dat ik/of de pony rechts gewoon minder aanneemt. Met een zweepje begrenzen gaat niet, ik rijd niet met zweep.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:05

Lijkt me een mooie reden om voorlopig wel met zweepje te gaan rijden.

Als je een volte op de linkerhand rijdt, is de buiging dan in orde of kijkt je paardje naar rechts?

wit_paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 07:22

okee dan.
ja als ik een volte op links rijd is de buiging in orde, nee ze heeft stelling naar links dan.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:41

Vooral geen extra druk opnemen op die teugel!
Allebei even veel druk, ookal gaat hij daardoor scheef..
En dan heel veel rechtricht oefeningen.

Ik had dit eerst ook, en het voelt heel raar. Toch is het de moeite waard.