Geen druk kunnen krijgen + paniek na de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janineb1991

Geen druk kunnen krijgen + paniek na de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 15:30

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn paard.
Hij wil geen druk aannemen. Dus zolang ik niks doe is het goed, maar zodra ik maar iets druk aanneem zet hij zich vast.
Een beetje druk op de buitenkant krijg ik al helemaal niet. Zelf vind ik het ook erg moeilijk.
Hij heeft geen scherpe kiezen, ook het zadel ligt goed.
Iemand tips hoe ik dit op kan lossen?

Heb ook een probleem na de galop. Bij de overgang terug is hij helemaal in de war.
Draaft niet meer normaal, reageert niet meer op het been.
Iemand hier ervaring mee? Of tips om het op te kunnen lossen?

Groetjes!

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:26

Ik heb wel een tip: zoek een goede instructeur !!!

lovebobby

Re: Geen druk kunnen krijgen + paniek na de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:47

Ja ik zou ook zeggen zoek iemand die jou kan begeleiden.
Hoeveel druk heb je, naar mijn idee moet je nooit met druk rijden, maar juist vanuit ontspanning en gevoel.
Maar neem les , want denk dat het grootset probleem bij jezelf ligt en dat kun je niet via de pc oplossen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:08

Hoe reageert je paard bij het longeren op de pessoa of de bijzetteugel, misschien iets om hem tijdens longeren er vertrouwd mee te maken.
Ik denk dat je paard nog niet zo oud is? Jonge dieren maken zich graag nog lang na de galop vw evenwicht en als je paard gewoon al geen druk wil zal hij het dan ook niet willen. Ik zou de galop gewoon steeds meenemen met oefenen en zoveel mogelijk op de zit terug, gebruik ook je stem om te kalmeren.
Les kan ook helpen, maar denk ook dat het kwestie van tijd en rust is.

Succes!

Janineb1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 19:38

Ik heb elke week priveles en word goed begeleid.
Met longeren gaat het ene keer goed en andere keer minder. Ik wissel rijden met longeren om..
Ook in de les longeren we wel eens om te kijken waar het fout gaat.
we lopen gewoon op dat punt vast.
Ik heb helemaal niet veel druk, alleen hij laat helemaal los zodat je totaal geen gevoel hebt.
Terwijl hij dan de andere kant vastpakt.
Hij kantelt dan gewoon zijn hoofd!

Nee klopt, hij is 5 jaar. Oke, zal het vaak oefenen. Hopelijk word het vanzelf beter.
Bedankt.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:54

"we lopen op dat punt vast".
Zijn dat jij en je instructeur?? Zoek dan een andere met meer ervaring die jou over dit punt heen kan helpen, op een rustige manier met veel geduld. Het heeft geen zin om zo door te gaan. Zie het dan zo: je huidige instructeur levert je een product, waar je voor betaalt. Maar dat product (les) is niet naar wens. Het gaat tenslotte om jou en je paard en je wil toch verder neem ik aan.
Het lijkt mij logisch om dan over te stappen naar iemand anders.

Veel succes ;)

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:01

Ja ik zou dan ook veranderen als je met je instructrice ook niet verder komt, je instructrice zou jou moeten uit kunnen leggen waarom het dier kantelt en hoe jij dat op kunt lossen het dier is scheef, du sga goed gymmen en ook daarin zou je instructrice zou de nodige oefening voor moeten kunnen geven door b.v werken aan de hand ,
Longeren zou ik niet doen met hulpmiddelen maar echt vanuit jou hand , longeer en rij met gevoel , ook daarin moet je instructrice jou kunnen helpen, het kan maar zo zijn dat jou zit niet goed is en het dier daardoor kantelt en een kant vastpakt, zijn zoveel redenen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:07

Het paard kan toch ook een nare ervaring hebben, om nu gelijk weg te lopen bij een instructeur als je even niet verder komt.... Dat is toch ook de sport, we zijn als mens en paard nu eenmaal geen machine, maar willen er wel samen uitkomen en verder komen, dat kost tijd en is toch de uitdaging.
Zou miss nog wel laten kijken of ze niet iets in de mond heeft waardoor ze de druk niet accepteerd, desnoods een keer bitloos proberen?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:10

Ik zeg: Zoek een goede zadelmaker en laat je zadel checken. Dit klinkt als een rugprobleem, omdat je paard zijn zadel niet als fijn ervaart. Als dat probleem is opgelost, gaat je paard vanzelf weer loslaten. 5 jaar is wel een leeftijd dat een paard flink ontwikkelt en uit zijn zadel kan groeien. Ik zou niet te veel met hulpteugels gaan werken. Je paard geeft je een signaal, neem het serieus...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:47

Al aan de tanden gedacht? Hoe gaat het als je bijvoorbeeld een keer bitloos rijdt? (Kun je ook gewoon een keer een halster voor gebruiken, moet je alleen niet teveel verwachten)