Hoe kan ik beter leren zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MD_Triumph

Hoe kan ik beter leren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 21:29

Misschien is hier al een topic over, kon hem in ieder geval niet vinden!

Als ik op mijn verzorgpaard rijdt en ik kijk in de spiegel zie ik dat mijn tenen toch wat naar buiten staan en dat ziet er niet uit! en als ik er dan op let en doe ze goed dan ben ik dat na 5 minuten bij wijze van spreken al weer vergeten en staan ze weer naar buiten.
Als ik dan foto's zit te bekijken van bijvoorbeeld Anky van Grunsven zie ik dat haar benen ook anders liggen verder naar binnen gedraaid ofzo. Zijn er tips/trucjes om daar goed mee te oefenen? ook voor hakken goed uitdrukken etc.? In stap gaat het laatste tijd wel wat redelijk maar tijdens de draf en galop lijken mijn benen wel kapstokjes!

wie kan mij helpen met wat goede oefentips?

Groetjes!

Almeetje

Re: Hoe kan ik beter leren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:22

Ik zou eens zitles nemen, dit heeft bij mij veel geholpen voor mijn zit en houding. Geen teugels, evt. geen beugels, gewoon aan de longe, remmen, gas geven en puur letten op je zit met een lesgeefster die ook enkel op je zit let... Je kan dit gewoon vragen aan je eigen lesgeefster, de eigenaar van je vp of een betere ruiter op stal, lijkt me niet zo moeilijk om zo'n les te geven :)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:16

Ik volg dit topic ook ff...
Heb hier ook moeite mee, als mijn tenen naar buiten staan kan ik soepel zitten.
Maar als ik ze naar binnen doe ga ik gespannen wiebelen. |o

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:26

Ben ook benieuwd ik heb normaal het zelfde probleem... nu weet ik niet rijd nu alleen maar zonder zadel maar met zadel heb ik het ook

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:30

Ik had ook vaak zitproblemen en kwam niet verder met rijden.

Nu les ik bij iemand die les geeft met een vleugje Centred Riding erin --> invloed van je eigen houding op je paard
maar ook hoe het komt dat je bijv. je voeten optrekt, bij mij dus omdat ik te verkrampt zit.....

Misschien idee om via die methode te gaan lessen of zit lessen te gaan volgen bij iemand of aan de longe les te krijgen.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:31

Ik heb daar ook een beetje last van. Wat ik aan mezelf merk, is dat als ik echt lekker op mijn kont ga zitten en mijn bekken goed kantel, mijn benen vanzelf lang worden. Hakken kun je dan makkelijker uitdrukken. Wanneer je namelijk de neiging hebt om voorover te zitten, trek je automatisch je hakken op. Het tenen naar binnen heb ik heel simpel opgelost. Ik rijd met schuine beugelrubbers ;) . Dat helpt mij echt...

En zitles nemen is een goede optie. Helpt je echt!

Succes ermee!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:34

knijntje06 schreef:
Ben ook benieuwd ik heb normaal het zelfde probleem... nu weet ik niet rijd nu alleen maar zonder zadel maar met zadel heb ik het ook

Zonder zadel zit ik wel goed, dan is er ook geen gedoe over beenhouding (Gewoon stil en lang)

paardengek98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:43

Er zijn genoeg mensen die zitles geven, daar leer je een hoop van !!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:48

Ik las hier pas een tip van iemand, en die heeft mij wel heel erg geholpen! Ik zat ook vaak met mijn tenen naar buiten gedraaid etc. Ik ben nu aan het oefenen met deze tip en ben al een aardig eind op weg nu (vind ik zelf).

Japeloup schreef:
NeverGiveUp schreef:
Ik neig een beetje een stoelzit te hebben, heeft iemand daar tips voor?

Waarschijnlijk zit je te veel op de achterkant van je bovenbeen. Als je in het zadel zit doe je je voeten uit de beugels. Leg je benen met je knie naar binnen gedraaid een stuk naar achter. Echt je hele been, gaat vooral om je bovenbeen namelijk. Dan laat je vervolgens je been zachtjes terug glijden. Dan ligt je bovenbeen zoals hij zou moeten. Waarschijnlijk hou je dat in het begin niet lang vol, maar gewoon steeds weer goed leggen. Je spieren moeten er aan "wennen". Waarschijnlijk voel je, als je benen daar liggen, dat je onderrug wat holler komt en dat je daar ook een bepaalde spanning krijgt. Nu wil je met rijden natuurlijk geen gespannen lijf, maar je zal ergens je spieren de tijd moeten geven te wennen aan een nieuwe/betere houding.

Maar buiten zelf op dingen gaan letten is het niet onverstandig om een paar zitlessen te nemen. Daar leer je een hoop van en de instructeur kan je meteen wijzen op fouten, zonder dat je jezelf gaat verkrampen of je paard in de weg gaat zitten. Het zal in ieder geval niet in één keer helemaal goed zijn, het vergt oefening en je spieren moeten zich er op aanpassen.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 10:53

Bedankt voor de tips!

Zal er met mijn instructrice over hebben, en dat met die stoelzit zal ik ook eens gaan proberen!

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:15

Probeer eens zonder stijgbeugels of zadel te rijden, goed voor je zit!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:46

Mloulou schreef:
Probeer eens zonder stijgbeugels of zadel te rijden, goed voor je zit!

Zonder stijgbeugels gaan wel je benen meer naar voren (onderbenen).... /3

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:33

In de eerste plaats moeten tenen zeker niet naar binnen gedraaid!

Tenen moeten naar voren wijzen, maar het iets uitwijken naar buiten is geen grote fout als het maar niet gepaard gaat met naar binnen draaien van de kuit en dus ook het afwijken van de knie!!!
Er is een groot verschil met voeten die wat scheef staan en naar buiten gedraaide voeten!!!
Het is al genoemd dat het te maken heeft met je hele beenhouding. Als die klopt, is het naar voren laten wijzen van de tenen geen moeite en niet iets dat je actief hoeft te doen!
Het is nooit de bedoeling dat je actief je tenen naar binnen laat wijzen!
Als je afwijking licht is, zou ik er geen speciale aandacht aan besteden, maar meer werken aan je gehele zit en beenhouding. Want dan gaan de voeten er vanzelf in mee.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:36

Jajajajaja, als ik het over tenen naar binnen draaien heb, bedoel ik het vanuit de houding die ik nu heb (Tenen naar buiten), dus eigenlijk wil ik gewoon mijn tenen rechtuit hebben...

Vaagheid :#

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 13:41

nouja zonder zadel doe ik wel eens maar eigenlijk alleen tijdens uitstappen
Het is niet dat ik niet zonder beugels of zadel durf te rijden maar het paard dat ik rijd is nog vrij jong en schrikt nog wel eens van wat.. bijvoorbeeld iets wat dan opeens op de bakrand ligt of iemand die binnen komt gelopen en dan springt ze wel eens flink opzij maar goed ook dat gaat steeds beter dus kan het over paar weken rustig proberen en hopen dat het helpt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:04

Zonder zadel rijden is goed voor je balans, maar niet goed voor je beenhouding!
Zonder beugels in een zadel kán goed zijn, maar dan moet je daar wel iemand bij hebben die kan zeggen dat je benen te ver naar voor liggen bv.

@Laaavo, dan kun je beter zeggen: tenen naar voren laten wijzen.
Het hele "tenen naar binnen" wat er vaak geroepen wordt, geeft nl de verkeerde indruk dat je ze naar binnen moet laten wijzen én dat iets met je tenen moet doen. Dat is ene verkeerde opdracht. Ze zouden beter "tenen naar voren" roepen, maar liever nog aaandacht besteden aan de rest van het been, beginnende bij de heup.
Je kunt beter op je knieën en kuiten letten. Knie moet naar beneden wijzen.
Als je drijft met de binnenkant van je kuit (net onder de knie), en niet met de achterkant of met je hiel, en je enkel op de lijn van je heup en schouder, met de hiel wat lager dan de tenen, zonder die uit te drukken, zit je bijna altijd vanzelf goed, ongeacht of dan de tenen iets naar buiten wijzen.

De dame heeft en acceptabele voet, de heer rijdt duidelijk met de knieën van het zadel, draait het hele onderbeen en daarmee ook de voet naar buiten :

Afbeelding

Knie aan het zadel, maar voet naar buiten gedraaid :
Afbeelding

Naar voren wijzende teen

De heren van de eerste en tweede foto hebben duidelijk een verkeerde been- en voethouding.

babetflash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:13

zit les is idd erg handig, en anders kan ik voltige lessen erg aanraden!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:20

Het heeft geen enkele zin om zelf te gaan zitten klooien. We kunnen vanuit hier namelijk niet zien of je te tenen naar buiten hebt, of je hakken naar binnen, en of het alleen je tenen zijn of dat je hele been niet goed ligt.

Neem zitles, dan kan gekeken worden waar je probleem ook daadwerkelijk vandaan komt. Aan de hand daarvan kun je zelf weer een tijdje aan de slag, om daarna weer eens les te nemen. Je kunt jezelf niet goed zien vanuit het zadel, en jezelf daarom ook moeilijk verbeteren, zeker als je precies weet wat je niet goed doet.

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:14

ga eens googlen op flexchair, is iets nieuws en zijn heel veel positieve reacties op

vreedenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:45

1 oktober organiseren wij een themadag over houding en zit. Tijdens deze dag krijg je theoretische kennis, zitles en grondoefeningen om je houding en zit te verbeteren. Na het volgen van deze themadag kan je zelf aan de slag om je zit te verbeteren! Zie http://www.stalvreedenburgh.nl/default.asp?PageID=53 voor meer informatie over deze themadag.
Wij hopen je te mogen begroeten!