'Betonnen' paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovebinache

'Betonnen' paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:35

Hallo bokkers,

Ik rijd nu 8 dagen een paard voor een vriendin op vakantie.
Hij heeft volgens haar ooit Z-dressuur gelopen, maar ze rijd hem bijna altijd met slofteugel.
Ze vroeg mij om het eerst met slof te doen en dan gewoon met trens te proberen.
Zelf ben ik echt geen fan van een slof, dus ik reed er zo los mogelijk mee.
Nu ben ik gisteren met alleen trens begonnen.
En om het kort te zeggen: ik heb er meer dan een uur opgezeten en de helft van het resultaat behaald dat ik wou behalen.
Hij is net een blok beton en ontspant zich hoegenaamd niet (geen aanleuning en rug wegdrukken)
Met slof had hij dit ook wat, maar dan was het sneller opgelost (kwartiertje)
Is dit gewoon een reactie op de overschakeling of is er iets meer mis denken jullie?

OdiEtAmo

Re: 'Betonnen' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:38

Het lijkt me dat het paard nooit echt lekker 'los' gereden is.
Wanneer je iedere keer maar weer met slof rijdt, ga je er ongemerkt steeds meer gebruik van maken.
Een slof is een tijdelijk hulpmiddel, ga je het als 'normaal' gebruiken is de kans groot dat je de echte lossigheid verliest.

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:44

Als dit paard ooit Z heeft gelopen, verwacht ik dat hij ook wel weet hoe hij los moet laten.;) De slof kan als hij lang gebruikt wordt inderdaad zorgen voor vastzittende spieren zoals Pion hierboven ook al zegt. Je verliest uiteindelijk toch als je de slof gebruikt..
Ik denk dat het voor jou misschien wel meer voldoening geeft als je hem zelf 'los' maakt. Mocht dat toch niet helemaal zo lukken, dan zou ik een fijne sportmasseur inschakelen. Hierdoor kunnen vastzittende spieren even goed losgemaakt worden en kun je met wat trainingstips weer lekker aan de slag zonder slofteugel of andere hulpmiddelen! :)

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:52

@Hippia: inderdaad, dat verwachtte ik ook! de vastzittende spieren is volgens mij echt wel een goede mogelijkheid, hij zwiert zijn achterhand namelijk erg vaak naar binnen als hij in de hoeken moet doorbuigen. Ik ga denk ik idd gewoon wat 'doorduwen' met de trens en hem zo los mogelijk maken totdat ze terugkomt, hopen dat ze dan verder gaat met mijn opbouw.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:00

Wat bedoel je met doorduwen?

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 13:10

Gewoon doorzetten, blijven proberen met de trens.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:24

Ah oké, dacht even dat je bedoelde harder te werken met de trens.. :)

Behalve door gaan met de trens, zou ik ook er veel vanaf blijven. Laat die mond maar weer gevoelig worden en als je flink voorwaarts blijft rijden word het paard vanzelf wat losser. Eventueel ook wat longe werk aan de kaptoom of dergelijk. Paard moet weer leren te ontspannen, en die spieren moeten uiteindelijk wat losser worden. Eerder kan het paard ook niet loslaten.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:46

Ik zou zeker niet doorduwen, maar eerst eens door een fisio of masseur laten kijken waar het dier zich vast zet als je daar zelf niet achter kan komen,
Ik zou voorzichtig beginnen met wat werk aan de hand en het dier wat soepeler en buigzamer te maken door middel van de juiste stelling en buiging te gaan vragen en kijk waar ze buigt of juist niet,
Ik zou zeker de slof er niet meer aan doen dat is alleen maar een dwang middel als de ruiter het niet weet op te lossen. leer zelf te voelen in je handen en je zit en durf zelf ook los te laten in je handen en in je zit.
Door vragen is echt niet goed als je weet dat het dier het gewoon niet kan lichamelijk.

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:02

Neem anders is les in rechtrichten aan de hand!
Dan leert je paard ook ontspannen en goed ondertreden.
Het is heel handig, want daarmee ontwikkel je ook ruitergevoel.

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:51

Ik ben het eens met bovenstaande reacties, lekker voorwaarts rijden en voorlopig maar niet aan die teugels zitten. Eventueel iemand laten komen die zijn spieren eens goed los kan werken. Recht richten is altijd belangrijk.

Maar wat je niet moet vergeten, dit is het paard van een vriendin en je past alleen maar op in haar vakantie. Ik zou dus geen geld gaan uitgeven aan een fysiotherapeut en het is misschien ook niet reeel om te verwachten dat je in haar vakantie haar paard dat al langer met slof gereden wordt opeens lekker soepel krijgt.

Ik zou dus als ik jou was hem zoveel mogelijk voorwaarts rijden en voor lekker de ruimte geven om hem uit te dagen wat te gaan hals strekken en die rug te ontspannen. Misschien kan je een les nemen bij een fijne instructeur om je te helpen hem lekker aan het werk te zetten. Daarna is het aan jouw vriendin om dit probleem structureler te gaan aanpakken.

Succes met rijden!

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:08

Ja miss kan je vriendin eens goed les nemen , want zij rijd hem normaal neem ik aan?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:46

Lastig, want de energie die jij erin stopt wordt waarschijnlijk niet op dezelfde manier voortgezet. Je vriendin heeft je gevraagd, dus weet ze ws ook dat je geen fan van de slof bent.
Je kunt proberen het paard zo los mogelijk te krijgen en hopen en wellicht wat sturen naar je vriendin (ligt aan de band), maar verwacht niet dat ze het overneemt, tenslotte lukt het haar al jaren op haar manier, ook al is dat een makkelijke manier en niet jouw manier...
Wat je wellicht nog kunt doen is haar het verschil laten voelen tussen jouw manier van rijden en haar manier, wie weet.

Succes!

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:02

Je vriendin is op vakantie. Hoe lang blijft ze weg? Een paar weken? Als dat zo is dan kan jij dit in korte tijd niet oplossen, laat staan dat je vriendin jouw rijwijze na haar vakantie over gaat nemen.
Wat Maroesjka schrijft is een goede tip. Wat je daarnaast kan doen, rijden ten spijt, is het paard beweging te geven door longeren of extra buiten te zetten (indien mogelijk). Als het paard Z heeft gelopen, mag het niet zo zijn dat het als een blok beton door de baan loopt, dan is er toch rijtechnisch iets mis bij je vriendin.

Dus als het een échte vriendin is, waarmee je alles kan bespreken, zou ik het zeker vriendelijk op het woord gooien als ze terug is van vakantie. In het belang van het paard.

Suc6!!!!

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:47

Pas je wel op je met vriendin iets zeggen?
Mijn vriendin nam het niet in dank af toen ik haar probeerde te vertellen dat d'r paard zo krom als een hoepel was en mega stijf en hard in d'r mond (met andere woorden natuurlijk).

Maar het ging van dat tot erger en nu zijn we aartsvijanden...