oefeningen voor lenigheid in de benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

oefeningen voor lenigheid in de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 21:22

Een van de paarden die ik rijd is vandaag door de Osteopaat onder handen genomen omdat ze nogal stijf is, is al beter dan dat ze er net was, maar ik denk dat ze voorheen nooit echt goed gereden is, ze is nu 14 en je kan haar wel buigen, maar ze beweegt zo stijf in alles dus de osteo kon met haar aan de slag, haar rug en nek waren goed, wel wat druk bij RSI gewricht maar volgens mij is dat bij veel paarden gevoelig, maar wat me wel opviel is dat de osteo zei dat haar stijfheid uit de benen kwam.
Wat zijn oefeningen die je kan doen om de benen zelf leniger te krijgen dus , voor rug, schouders en hals vind ik dit wat makkelijker te bedenken. Iemand suggesties, paard is 14 dus ik verwacht geen wonderen maar beter moet toch zeker kunnen.

Team_Sublime

Re: oefeningen voor lenigheid in de benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:23

wat ik deed met mijn 23 jarige haflinger merrie was vrijheids dressuur. hier werd ze veel minder stijf van in haar benen en rug .

nu kan je de zelfde oefeningen ook doen zonder de trucjes. het is alleen handiger zodat je het zelf niet hoeft te doen haha .

gewoon benen laten strekken door op te tillen en naar voor en achter te bewegen .

en de spagaat . dan moet het zijn benen strekken tegelijkertijd ook zijn rug . en dan weer ontspannen

als hij dan met zijn achter benen ver genoeg naar achterstaat kan je met een snoepje zijn hoofd tussen zijn benen lijden zodat hij zich uitstrekt net als een kat en hond dat doet als het een tijd gelegen heeft . met de voorkant van het lichaam naar de grond . hiermee strek en rek je zowel de benen als de rug.
daarbij kan wijken voor druk ook denk ik wel helpen

ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 12:00

dank je :),dit soort dingen doen we al met snoepjes idd, scheelt wel iets maar niet zo heel veel en ik zoek het meer in het rijden

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:44

Verder kun je over ongelijk terrein met haar lopen (omdat ze dan op moet letten waar ze loopt en de ondergrond voelt) of balkjes laten lopen waarbij ze na moet denken over hoe de voeten te plaatsen door de afstand onregelmatig te maken (doe het wel in STAP), of om en om een balkje hoger, of balkjes schuin omhoog naar links en naar rechts hier en daar of door ze op een cirkel te leggen.
Dit kan aan de hand en onder het zadel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:54

Wat ik niet snap: Je hebt de osteo al bij het paard gehad? Zei die niks dan? Neem aan dat die het beste tips kan geven? Hij/zij heeft het dier gezien en heeft er het meest verstand van zou je zeggen?

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:22

Stijfheid puur uit de benen?????? Nooit van gehoord. Voorts moet ik Ikenindi gelijk geven: waarom gaf die osteo jou geen tips hoe je je paard na een behandeling het beste kan gaan opbouwen? Dat hoort er bij.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:51

De osteo gaf een aantal massage en rekoefeningen mee, maar ik zoek gewoon naar dingen die haar rijtechnisch kunnen helpen, merrie is altijd alleen buiten rechttoe recht aan gereden en dus een plankje maar rug en hals waren niet het probleem, juist doordat ze nooit goed is gereden is ze compleet niet lenig in de benen, ze is gelukkig redelijk recht van bouw dus geen links of rechts kromming, ik zat zelf te denken aan voltes openen en sluiten zodat ze stapjes opzij en terug moet zetten en het gewone wijken natuurlijk, maar dit is wel redelijk eenzijdig

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:53

Ersina schreef:
Verder kun je over ongelijk terrein met haar lopen (omdat ze dan op moet letten waar ze loopt en de ondergrond voelt) of balkjes laten lopen waarbij ze na moet denken over hoe de voeten te plaatsen door de afstand onregelmatig te maken (doe het wel in STAP), of om en om een balkje hoger, of balkjes schuin omhoog naar links en naar rechts hier en daar of door ze op een cirkel te leggen.
Dit kan aan de hand en onder het zadel.

dank je, dit is wel een idee waar we wat mee kunnen doen, is ook leuk ter afwisseling :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:56

Anda123 schreef:
Stijfheid puur uit de benen?????? Nooit van gehoord. Voorts moet ik Ikenindi gelijk geven: waarom gaf die osteo jou geen tips hoe je je paard na een behandeling het beste kan gaan opbouwen? Dat hoort er bij.

Osteo is een zeer ervaren man, komt al jaren bij ons en door t hele land dus als die man zegt dat het alleen uit de benen komt geloof ik hem direct, als het bv een rontgenprobleem zou zijn of iets anders zou hij dat meteen zeggen daar vertrouw ik wel op bij hem, zn naam ga ik hier overigens niet neerzetten want daar ken ik bokt te goed voor, juist omdat deze man je geen dingen gaat aanpraten om geld te kunnen verdienen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:59

Oefeningen rechtrichten uit de klassieke dressuur. Zie paardenbegrijpen.nl. De basis bestaat onder andere uit lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden.
Misschien is ´horse agility´ook een leuke afwisseling, Moet ze ook nadenken over het gebuiken van haar benen. Typ maar eens in op Google of you tube.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:00

Anda123 schreef:

Dit heeft mijn verzorgpaard ook. :j
Wat ik doe, is gewoon rijden, sowieso elke dag loopt hij. Of dat nou longeren, wandelen, rijden, balkjes lopen is.. hij moet bewegen anders wordt hij nog stijver.
Nu na 1,5 jaar dit doen is hij veel losser geworden, zijn achterhand zit er al meer onder alhoewel dit nog altijd meer kan. Dus vooral niet stil laten staan! En goed instappen en losrijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:09

Ik had en konik die erg stug was, osteopaat vond niets, maar lenig was hij ook niet.
Ik probeerde met rijden vooral actief en in balans te rijden, niet veel van voor maar echt eerst van achter, dan na een half uur werd hij losser en ging ook mijn hand goed opzoeken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:16

Balkjeswerk, dus lekker veel oefenen met eerst 1, dan 2 etc. Ook kun je op het gegeven moment de balkjes op verschillende afstanden leggen zodat ze zelf de pas aan moeten passen.

Ook kun je na verloop van tijd cavaletti's neer gaan leggen, dus dat ze de benen hoger op moet gaan trekken. Die kun je ook op verschillende hoogtes neerleggen, dus hoog-laag-hoog-laag, laag-laag-hoog-hoog etc.

Maar dat moet je rustig opbouwen en zeker niet elke keer doen wanneer je rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:19

Stijfheid in de benen zou ik toch écht bij de DA laten checken, wie weet is er sprake van beginnende artrose oid ;)

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:35

Miepie77 schreef:
De osteo gaf een aantal massage en rekoefeningen mee, maar ik zoek gewoon naar dingen die haar rijtechnisch kunnen helpen, merrie is altijd alleen buiten rechttoe recht aan gereden en dus een plankje maar rug en hals waren niet het probleem, juist doordat ze nooit goed is gereden is ze compleet niet lenig in de benen, ze is gelukkig redelijk recht van bouw dus geen links of rechts kromming, ik zat zelf te denken aan voltes openen en sluiten zodat ze stapjes opzij en terug moet zetten en het gewone wijken natuurlijk, maar dit is wel redelijk eenzijdig

Ik heb ook eens een osteo gehad en die gaf wel rijtips mee, vandaar mijn reactie. Voorts ben ik wel van mening dat als rug/hals geen problemen geven, jouw paard toch zijn beentjes eruit moet kunnen gooien. Maar goed, maakt niet uit verder, ik bedoelde het goed.

Die voltes openen en sluiten is een goed idee. Wat je daarnaast kan doen is achtjes gaan rijden, voor de afwisseling. Volte openen en sluiten, gaat dat goed op één hand, dan ga je over naar de andere hand en wissel dat een paar keer af.
Ga schakelen in de stap, draf en galop en rij daarbij ook voltes waarin je je paard ook even voorwaarts rijd en weer terug neemt. Balkjes draven: ook prima. Beetje verruimen op de korte zijde van de bak (als afwisseling), indien je dat kan ook een paar passen in een hoek. Let wel goed op de nageeflijkheid. Gezien de leeftijd van je paard zal het wat meer tijd in beslag nemen maar dat geeft niks.

Zoek professionele begeleiding in je training, mocht je dat niet hebben. Je kan ook eens een paardenfysio benaderen voor informatie hoe je hier het beste mee om kan gaan, die zijn er voor. En daarnaast is het zeker belangrijk je paard zijn benen te blijven rekken en strekken vanaf de grond. Zonder ruitergewicht.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 08:43

bedankt voor de tips allemaal, ik ga ermee aan de slag

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:57

welke grapjas heeft er getemd dat ik teveel zou quoten, ik vind dit wel erg triest, mag ik in mijn eigen topic niet eens meer op de mensen afzonderlijk reageren dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:23

:') Ik was het niet, maar het is niet de bedoeling om dat de doen inderdaad...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:12

Ik zie het probleem niet zo hoor.. Je antwoord toch netjes op iedereen..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:41

:) vond dit zo'n bizarre actie dat ik hier op werd aangesproken, gelukkig ben ik niet de enige die dit apart vind