Neusje eruit rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maartjehorse

Neusje eruit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 16:09

Hallo bokkers,
Ik heb een probleem. Vandaag heb ik geprobeerd aan de teugel te rijden, en dat lukte :j.
Maar nou gaf ik wel steeds langere teugel, maar ik kan de neus van mijn paard er niet goed uitrijden.
En aangezien dit wel het beste is, anders gaat het paard zo opgekropt lopen, wil ik dit graag leren.
Dus weet iemand van jullie dit uit te leggen?
Alvast bedankt! :)

Angela

Re: Neusje eruit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:24

Voor problemen met "aan de teugel" is een centraal topic: [RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel...

Bedenk dat je niet "aan de teugel" kunt gaan rijden. Het is een cadeau van je paard aan jou omdat je alles goed doet, en je paard zelf nageeflijk gaat lopen door een fijn contact van zijn mond naar jou hand. Het paard hoort ten alle tijde de neus er zelf uit te drukken (voorwaarts/neerwaarts) bij meer teugel. Gaat dit niet, dan was er dus ook valse nageeflijkheid, aangezien je paard de teugel niet volgt. Dit is ook de reden dat halsstrekken een onderdeel is tijdens een dressuurproef. Pas als je paard je hand voorwaarts/neerwaarts volgt, loopt je paard netjes nageeflijk.

Elles

Re: Neusje eruit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:27

Zie de link van Angela. Je kunt daar je vraag stellen, meelezen en informatie oppikken uit vragen en antwoorden van anderen. Dit onderwerp komt zo vaak voor, dat RT er snel door overspoeld raakt, daarom is er een centraal topic voor.