Paard heeft moeite met buiging en stelling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Algraatje

Paard heeft moeite met buiging en stelling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:39

Hallo Bokkers,

Ik heb sinds een paar weken een nieuw bijrijdpaard die ik dressuurmatig ga trainen.
Het paard heeft een aantal 'problemen' en die wil ik graag aan jullie voorleggen.
Ik heb het er met de eigenaresse over gehad en we hebben een aantal dingen geconstateerd.

Allereerst heeft het paard veel moeite met een volte. Hij maakt het eerste deel mooi rond, maar daarna valt zijn achterhand naar buiten en eindigt hij nog voor de hoek recht op de hoefslag. Als ik hierbij meer binnenbeen geef helpt dit meestal(niet altijd dus..), maar dan valt hij soms over mijn binnenbeen naar binnen toe..
Mijn vraag is nu, hoe kan ik dit verhelpen? Ik probeer hem nu al regelmatig een volte te laten rijden en deze zo rond mogelijk te maken en dan te belonen.

Ten tweede hebben we het volgende probleem. De eigenaresse beschrijft het als volgt: Op links valt ie naar binnen. Het begint daar al met moeite met stelling. Hij buigt de rest van z'n lijf ook niet goed mee, ik heb t gevoel dat ie zich vastzet. Ik kan wel veel met mn handen doen, maar dan trek ik hem in de buiging en dat wil ik niet. Ik denk dat daar met ontspanning, lange teugel, goed over z'n rug lopen, wel wat aan gedaan kan worden. (en met veel veel geduld!) van laag rijden naar steeds wat meer oppakken?

Op rechts zwenkt ie juist uit:) daar buigt ie bij z'n hals wel goed en geeft goed stelling volgens mij, maar de rest van z'n lijf doet niet altijd mee. Daar moet ie misschien ook van laag en ontspannen op kleine voltes naar steeds wat meer oppakken? Ik merk dat ie met veel been op rechts netjes rond kan lopen, maar dan ben je zo kapot... (of ligt dat aan mij?)

Hoe denken jullie dit het beste op te kunnen lossen?
We willen dus vooral nu laag en rond rijden en zoveel mogelijk laten ontspannen.

Ik zit eraan te denken om een instructrice erbij te halen, maar tot de tijd dat we die gevonden hebben wil ik toch al wat aan het werk
Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!
Laatst bijgewerkt door Elles op 28-07-11 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. "Wie kan ons helpen" is geen duidelijke titel, zorg ervoor dat uit je titel blijkt waar het topic over gaat.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:44

Ik heb maar 1 tip; rechtrichten,
als ik het zo hoor is het paard scheef.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:50

Jooke schreef:
Ik heb maar 1 tip; rechtrichten,
als ik het zo hoor is het paard scheef.

Helemaal mee eens. Mijn advies is om er iemand bij te halen die veel ervaring heeft met rechtrichten.
Succes!

lovebobby

Re: Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:55

Ja gaan rechtrichten/gymmen , laag en rond kan pas als het paard ontspannen is en je hulpen begrijpt.
Die hulpen kun je uit leggen vanaf de grond, dus ga je eens verdiepen in het handwerken, leer het paard stelling en buiging in het lijf en achterbeen aan vanaf de grond, dan zal het vanaf de rug ook heel veel beter gaan.

Miss je ook eens verdiepen in de theorie , want als jij snapt waarom een paard geen stelling en buiging aan kan nemen en je weet waar je op moet letten en wat je moet voelen is dat ook al een hele stap in de juiste richting, weet zelf wat je doet dan zal het paard het ook beter gaan snappen,

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:59

Inderdaad, eens met Jooke en _Dune_! Wat jij beschijft had ik ook met mijn paard, bijna precies hetzelfde! Die was ook gewoon zo scheef als ik weet niet wat. We zijn hiermee ook bezig geweest met rechtrichten en we hebben veel longewerk aan de dubbele teugel gedaan, waarbij hij alleen op zichzelf hoeft te letten en niet op jouw gewicht op zijn rug.
Nu is het probleem al heel veel minder geworden, al is er nog steeds werk aan!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:05

Laat je paard eerst goed opzij stappen voor je binnenbeen. Naast de hoefslag rijden en gewoon 1 pasje opzij zetten met je binnenbeen. Beide kanten op doen totdat je een goede reactie krijgt. Uiteraard je paard goed belonen!

Voltes rijd je met je binnenbeen en buitenteugel. Alleen stelling vragen met je binnenteugel, als je stelling hebt, binnenteugel ontspannen en met je buitenteugel goed contact houden. Rijd met je binnenbeen naar je buitenteugel toe, zet de achterhand opzij, gaat ie te ver, dan corrigeren met je buitenbeen. Valt ie naar binnen, dan binnenbeen geven en binnenteugel meer ontspannen. Buitenhand niet over de schouder doen en zelf niet inknikken in je heupen, maar alleen je bovenlichaam iets meedraaien in de wending. Houd het gewicht op je binnenbeen in de wending.

Zo, kun je even mee aan de slag ;) .

PS: Je paard kan pas ontspannen lopen als hij recht loopt en dat loopt die van jou nog niet. Je zult zien dat als je goed recht richt, je paard vanzelf gaat ontspannen, daar hoef je dan verder niets voor te doen!
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 28-07-11 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:05

ik kan er inderdaad niet meer van maken dan dat hij veel problemen heeft met zijn balans.
Kortom rechtrichten ja.

Veel informatie over te vinden op internet waar je wellicht een beginnetje mee kan maken, maar een deskundige instructeur heb je denk ik meer baat bij.
Pas verder dressuurtrainen als hij "recht'' is.

Ook een goede tip (heeft bij mij erg geholpen) een fysio/ostheopaat erbij halen, hij of zij kan goed voelen waar de probleemzones zitten. succes

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:06

Als het goed is, is alle dressuur rechtrichten. Bedenk inderdaad dat buigen niet zo fijn is voor dit paard: hij is stijf. Het is dan ook logisch dat hij die buiging geen hele grote volte volhoudt. Heel veel oefenen, en belonen voor elk pasje extra is een goed begin. Als buigen naar links moeilijk is, dus niet de hele tijd naar links gaan buigen, maar afwisselen met de kant die hij makkelijker vindt. Dan kom je uit op oefeningen als achtjes, gebroken lijnen, slangenvoltes etc. af en toe een pasje schoudervoor om te oefenen om stelling te nemen en de schouder te plaatsen en begrensen. Kleine stukjes wijken om de achterhand los te maken. Puur losrijden dus, belonen met alles wat hij goed doet, en geduld hebben. Even checken of het zadel goed ligt en er niets vastzit in de rug is nooit een overbodige luxe.
Succes!

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 10:56

Bedankt voor alle reacties. Heb al met de eigenaresse besloten goed les te nemen. Tot die tijd ga ik jullie tips goed bestuderen en mij verdiepen in de theorie.
Heb erg veel aan de reacties. Ik had zelf ook het idee dat hij niet recht is aangezien van a naar c draven een hele opgaven voor hem is, zwenkt aan alle kanten uit.
Meer reacties/tips zijn altijd welkom!

Meloves

Re: Paard heeft moeite met buiging en stelling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:10

En wat ik nog mis in de reacties, zorg dat hij goed op je been reageert, want ook hierdoor kan hij door je been heel vallen. Mooie oefening als je bijvoorbeeld op de linkerhand rijdt, drijf je met je binnenbeen en eigenlijk zou je paard dan om je binnenbeen moeten buigen. Doe je dan je binnenteugel iets van de hand, dan heb je een volte.

Maar bij dit soort zaken heb je echt les nodig. En ieder paard is scheef, ons doel is om het paard zo recht mogelijk te krijgen/rijden.

Longeer je je paard ook weleens? Hiermee kun je mooi zien hoe je paard loopt op een volte, bijvoorbeeld welk achterbeen plaatst hij meer onder de massa etc.

Succes

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:21

Je hebt al veel goede tips gekregen. Elk paard is van nature scheef. Jullie paard lijkt rechts gebogen. Die kant buigt hij makkelijker, maar vindt hij het moeilijker om zijn binnenbeen er onder te plaatsen. Het paard doet graag veel met links voor, maar buigt die kant moeilijker op. Aan de hand is het voor een paard makkelijker om balans te vinden. Wat zal helpen is voltes linksom, om de spieren rechts te leren stretchen. En voltes rechtsom, om te leren het binnenachterbeen er onder te zetten.

Goed dat je les neemt. Succes :)