zadelmak maken bang paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

zadelmak maken bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 15:41

hallo

k heb nu een ruintje van acht jaar. hij is in het verleden mishandeld en ondervoed geweest
nu heb ik weer zijn spieren opgeboud door te longeren en andere simpele oefeningen .
het hoofdstel en bit accepteert hij het zadel ook.
ik kan al aan het zadel leunen , opp de beugel staan en met mijn buik over het zadel hangen

maar zodra ik mijn been erover heen wil doen gaat hij steigeren en onrustig doen .
mijn tip is hoe kan ik dit verhelpen ?

veel over zijn kont aaien zodat hij verwacht dat er iets aankomt? of met een doek eerst over zijn kont gooien ?

ik doe het nu in zijn stal terwijl hij wat biks eet en iemand hem vasthoud .

is dat verstandig of kan ik beter in de paddock of bak ?

ik hoop dat jullie tips hebben

ik heb al ervaring met zadelmak maken en inrijden van zowel jonge als oudere paarden maar dat ging toch wel anders dan deze.

ik ben ieder geval niet bang om te vallen. maar om nou op zijn rug te gaan zitten netzolang tot dat hij klaar is met steigeren is toch ook geen optie ? of juist wel?

_Nancy

Re: zadelmak maken bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:43

Ik zou het sowieso niet in een stal doen :)
Als jij er dan ooit af valt, lig je wel sneller klem zeg maar..
Of je knalt tegen het dak aan (ik weet niet hoe hoog het bij jullie is)

Doe je het alleen? Of is er iemand die je paard vasthoudt?

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:44

Kan je niet echt tips geven maar zal het niet in zijn stal doen. Als hij stijgert terwijl jij er op zit wil ik niet weten wat er in zo een relatief kleine ruimte kan gebeuren!

Succes!

Edit: Typo

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:48

hmm wat gebeurt er als je op een krukje ernaast gaat staan, terwijl iemand ander m vast houd.
Probeer m op die manier te laten wennen aan iets boven hem. Aai m van boven over zn kont, klop op t zadel, zwaai je armen boven hem (rustig dan he) etc. Misschien helpt dat?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 15:51

@_nancy

het is vrij hoog voor mijn pony hij kan in principe zijn hoofd niet stotenn .
en ja je ligt snel klem ben ik met je eens. toch maar de kleine paddock proberen of de bak ?

ik word geholpen . er is altijd iemand bij als ik dit oefen . eentje houd hem vast en geeft hem biks terwijl ik bezig ben

@ jorretje .
hmm best goed idee ik ga het is proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:31

Ik hoor ook wel eens mensen die het met een dummie doen. Dus een nepmens op de rug zetten , maar ik denk dat dat in dit geval niet slim is, want als het paard dan in paniek raakt kun je niks doen.

Probeer als je gaat hangen je steeds een klein stukje groter te maken, je op te drukken aan het zadel, je hand aan de andere kant laten zien, aaien aan de andere kant van zijn lijf. En dit alles met rust. Geef hem desnoods snoepjes uit je eigen hand, dan kan hij je goed zien. Gewoon stukje bij beetje opbouwen en goed op de lichaamstaal van het paard letten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:00

Tja, veel opties. Ik zou denk ik beginnen met het gewend laten raken aan gekke dingen boven zijn rug. Dus bal op zijn rug leggen, hiermee op zijn rug stuiteren, de lap die je noemde. Alles wat je maar kan bedenken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:16

Begin eens met een dekje over zijn kont/zadel te halen en dan met een zwaai zeg maar.
Een stok met iets eraan boven het zadel houden. En belonen, belonen en nog eens belonen als hij braaf is!
Maar wees ook een keer streng als hij blijft wegspringen! Dus een keer een duidelijk NEE mag best!
Dan zal het waarschijnlijk beter gaan als jij die geen bent die hem vasthoud en een ander erop gaat zitten.
Wees er wel ten alle tijden op bedacht dat hij ineens een spurt kan maken als hij bang word.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:18

Weg brengen naar iemand die hier ruime ervaring mee heeft. Niet zelf gaan lopen prutsen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:31

Ander (zeer rustig!) paard zadelen en bangerd ernaast meenemen (ruiter zelf of 2e persoon, maar dan beide paarden naast elkaar), gewoon door rondjes te stappen in de bak. Bij andere paard tig keer op en af stappen met hem er naast. Op en af stappen aan beide kanten doen en handpaard ook aan beide kanten neerzetten hiervoor. Lukt dat allemaal goed kan je de ruiter andere paard laten aaien, erboven zwaaien, etc.

En ga maar aan de slag met poetsen, etc. vanaf een krukje. Wen hem maar aan bv grote lap over de rug zwaaien, grote bal op de rug die heen en weer rolt, etc. Eigenlijk alles waarbij paard elke keer dingen plotseling uit een ooghoek ziet, omdat ze net vanuit de blinde hoek opduiken. Blijf rustig, bouw het langzaam op en stop pas als paard rustig is (3 sec.).

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:37

misschien moet je beginnen lichtjes springen en een beetje druk uitoefenen op de rug, zodat hij weet dat je er zo op kan gaan springen, en dan hoger en meer op zijn rug gaan springen, maar er nog net niet op? Ik kan het niet goed uitleggen, mijn excuses :) Hopelijk vind je iets!

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:29

Er zijn hierboven al hele goede tips gegeven, wat ik je nog mee wil geven is om er niet en te grote happening van te maken. Dwz het paard wel uitgebreid belonen als het braaf is als je aan een volgende stap begint en het deze goed doorstaat. Maar dus niet het paard van te voren al gerust stellen en belonen terwijl er op dat moment nog geen spanning zichtbaar is (kijk naar je paard!). Veel mensen gaan namelijk de fout in door van te voren veel te praten en belonen om het dier gerust te stellen terwijl er nog niets aan de hand is, hiermee maak je het paard alleen maar alert en bevestig je dat er wat spannends staat te gebeuren. Probeer dus zelf ook over te komen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Verder helpt het ook vaak als alleen de begeleider het paard beloont en de ruiter stil is. Het is voor het paard het handigst als hij zich slechts op 1 leider hoeft te concenteren. Mijn ervaring is ook dat jonge paarden kunnen schrikken op het moment dat je voor het eerst opstapt omdat ze je dan wel horen praten maar niet kunnen zien.

Heel veel succes en ik hoop dat er iets mee kunt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:34

Als je zit, is het dan goed? Of dan blijft de paniek? Anders is het miss idee om zijn oog af te dekken tijdens het opstappen... Jij zwiert je been, dat ziet er voor hem uit alsof hij aangevallen wordt. Als hij dat niet ziet zou misschien heel anders zijn. En daarna heel veel oefenen met vertrouwen, zwaaiende voorwerpen, etc. Want je kan niet eeuwig blijven opstappen terwijl iemand zijn oog afdekt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 06:25

Doe een zak aan een stok zodat je hem kan borstelen aan de andere kant met dat kleine zakje, dan het zakje steeds groter maken. 8-)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 06:53

zitten en blijven zitten, niet te lang hierover doen, dan snap het paard het dadelijk niet meer.
of iemand erlangs laten lopen, en iemand erbij extra voor erachter.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:20

Heb je er al ooit een pop op gehad? Kijken wat hij dan doet.... Of een keer wel gaan zitten kijken wat er gebeurd en als gaat bokken gas geven (al is dat makkelijker gezegd dan gedaan)
Stal zou ik niet doen longeercirkel kan wel maar zorg dat je altijd met 2 man bent!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:22

Heb je aan beide kanten van het paard in de stijgbeugel gestaan?
Verder is wat schriktraining ook een idee (vanwege dat hij reageert als je je been er overheen wilt doen)

De tips om het buiten de stal te doen en met iemand die hem vasthoud ga ik zeker in mee :)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:42

Ik doe bij een bang paard altijd voet in de beugel en mezelf omhoog, klapje op kont, aan zadel trekken, erop kloppen op t zadel, mezelf boven hem uitrekken, overdreven eroverheen hangen etc. Als ie dan z'n hals laat vallen of op t bit gaat knabbelen ofzo, doe k m'n been erover heen. Maar eerst wachten tot ie bij het eerste stapje ontspant, dan pas volgende stapje. Doe het trouwens ook altijd in stal.
Niet gaat zitten als ie stijgert, gewoon even wachten.

Yantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:05

Wij hebben ook vele paarden zadelmak gemaakt, voordat wij echt voor de eerste keer erop gaan zitten, zorgen wij dat het longeren goed voor elkaar is, dus goed op stemhulp reageert. Dan stapje voor stapje opbouwen, eerst een singeltje, dan zadel dan als dat goed gaat met hangen beginnen, eerst vanuit stilstand, dan vanuit stap en dan hangen, zorgen dat het paard blijft stappen. Dit doen we vanuit de linkse kant maar ook belangrijk via de rechtse kant van het paard ook, dus daar ook hangen enzo, hier schrikken de meeste van dat er ook iets aan de andere kant kan gebeuren. Da's onze ervaring dan. Als dit allemaal goed gaat dan stappen we rustig op, ligt een beetje aan het paard, maar sommige doen we vanuit stilstand maar er zijn er ook die we laten stappen, dit alles aan de longe, en vanuit het hangen langzaam je been eroverheen doen, maar zorgen dat het paard blijft lopen dus een begeleider erbij met longeerzweep is belangrijk. In een enkele geval doen we dit alles zonder zadel, dan ben je er sneller afgesprongen mocht het helemaal mis gaan, maar je zit dan wel minder stevig op het paard zijn rug. ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:08

uitbesteden aan een handig ervaren iemand! niet zelf mee klooien, je verpest sneller dan dat je goed kan maken