Sinds 2 dagen schudt mijn dressuurpaard in galop af en toe met zijn hoofd alsof ik hem een ruk aan zijn teugels geef, ook bij de aansprong doet hij dat. Daarbij flapperen zijn oren mee. Ik heb een heel zachte aanleuning met hem en dit deed hij voorheen nooit. Hij blijft ook gewoon doorgalopperen wanneer hij dit doet. In draf en stap loopt hij 100% zuiver. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?
Misschien tand problemen? Dat je misschien de teugels in de galop te strak houdt. Meestal kan dat duiden op tand problemen. Kiespijn, tandpijn misschien n kleine ontsteking?
oren laten flapperen (zeg maar opzij laten vallen ) is een teken van ontspanning. hoofd schudden weet ik niet heeft mijn paard ook even tijdelijk gedaan maar daarna is het vanzelf na 2 a3 keer later rijden over gegaan. misschien toch dat ze nog een aanleuning zoeken oid?
rowo
Geplaatst: 28-07-11 12:14
Het kan van alles zijn... misschein heeft het paard ergens pijn? Controleer in ieder geval even zijn rug, nek, hoofd, mondhoeken, tanden etc etc.
Ook kan het zijn dat het paard oorsmeer heeft. Klinkt gek, maar als dat warm wordt tijdens het rijden kan dat gaan irriteren met als gevolg dat ze gaan schudden. Ik kreeg als tip van de DA om dat proberen na te gaan door vette watten in zijn oor te doen en even te laten zitten en weer eruit te halen.
Daarnaast kan het ook een 'tik' zijn wat ie zich aan leert. Kan van de 1 op de andere dag het geval zijn en in dat geval kan het ook nog wel eens blijvend zijn.
Mijn fries doet dit bij het aanspringen in galop , niet altijd. Maar hij doet dit gewoon omdat hij ' ik ben stoer en spring in galop aan' aanspringt. Geen medische reden , gewoon blijdschap en hierdoor springen ze wat krachtiger aan, weet niet als dit hetzelfde is?