Medisch probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabuddy

Medisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 11:01

Hallo mede-bokkers,

Ik zit met een kwestie en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Even voor de duidelijkheid; ik ga over een paar weken op consult naar de DA. Om lichamelijke problemen te onderzoeken/hopelijk uit te kunnen sluiten.

Sinds 2 jaar heb ik een merrie, toen ik haar 2 jaar geleden kocht zou ze net 2 jaar worden.
Achtergrondinformatie: ze is een kruising tussen een KWPN hengst (v. Gribaldi) x merrie Gelderse tuiger van ongeveer 1.64 hoog.
Ze heeft lekker op de wei kunnen lopen totdat ze bijna 3 was, toen rustig met haar begonnen longeren, grondwerk.
Qua karakter is ze erg braaf, lief zelfs, en erg volgzaam. Ik merkte aan haar dat ze het erg leuk vind om aan het werk te zijn (dat is nog steeds zo).
Langzaamaan heb ik dit doorgezet naar erop zitten, aan de longe en uit eindelijk kon ik met haar de bak door, stap-draf-galop.
Dit is enkele keren goed gegaan totdat ze op de rem ging en niet meer naar voren te krijgen was. Ze ging zelfs achteruit lopen.
(Ze is nog nooit omhoog gekomen of andere gemenigheid, alleen stilstaan en achteruit lopen.)

Toen heb ik nog even rondgestapt met iemand ernaast om er in ieder geval goed afgegaan. De keer erop deed ze dit weer.
Met haar leeftijd heeft ze vervolgens nog een paar maandjes op de wei te staan, misschien was het even teveel.
Daarna deed ze weer hetzelfde en omdat ik hier niet mee wil gaan lopen klieren heb ik haar naar een inrijstal gebracht.

Omdat ze al goed ruitermak was zijn ze na erop gegaan.. weer volgas achteruit.
Doordat ik haar niet bijgezet had met longeren en met rijden erg voorzichtig in mijn hand was geweest, was ze nog niet goed genoeg gewend aan het bit.
Na een paar keer longeren met bijzet ging dit direct al beter.
Enige tijd erna konden ze met haar goed de bak door, allemaal geen probleem. (Leek dus erg goed te gaan)
Liep zelfs leuk aan te teugel, doordat ze een hoge hals heeft moet zo direct al over de rug gaan lopen omdat het prettig voor haar te houden, met dr hoofd in de lucht is het niet prettig voor haar rug.
Af en toe sloeg ze wel weer “vast”, maar was ze weer door te rijden.
Na enige tijd begon het weer, stil staan en niet meer voorruit te krijgen. De ruiter mocht er dan niet meer aanzitten, niet met been en met de hand. Ze heeft een hoge hals omdat er tuiger in zit.
Zelfs een keer tot zo erg dat ze op een kant ging hangen en omviel/struikelde.

Toen zijn ze een paar stappen terug gegaan naar rijden aan de longe. Om haar meer te bevestigen en sterker te maken in haar rug. Dit ging eigenlijk erg goed, pakte ze goed op. En wanneer ze wilde gaan staken stond er iemand bij met de zweep erachter.
Hiermee hebben ze ook aan het vertrouwen gewerkt, wat voor haar belangrijk is.
Wel leek ze moeite te hebben met een hand, wat natuurlijk niet raar is, maar het was wat erger dan bij de meeste paarden.
Na een paar weken werk aan de longe ging het zo goed (mooi nagevelijk) dat ze weer los probeerden. Dag 1 ging goed, dag 2 slaat ze weer compleet vast.

De ruiter had sterk het idee dat er iets niet helemaal fijn zit in, waarschijnlijk, haar nek/rug. Verder is het een ontzettend braaf, werkwillig dier.

Ze is inmiddels weer thuis en binnenkort ga ik voor consult naar de kliniek in Wolvega (wegens omstandigheden lukt het niet sneller)
Tot die tijd probeer ik haar op conditie te houden aan de longe, wat erg goed gaat.
Ik zet haar lang en laag bij zodat ze haar rug mooi gaat gebruiken en haar hoge hals lang maakt. Dan is ze heerlijk aan het werk.

- Wel valt me op dat bij de overgang draf-stap, dat haar rechter achterbeen “uitzwenkt” naar achter. Ook verstapt ze zich hier mee (ongeveer 2 x per sessie)
- En wat mij ook opvalt is dat ze wel 2-3 keer moet mesten tijdens rijden/longeren. Hiervoor moet ze haast wel stil gaan staan om te "persen".
-Tijdens het rijden op de inrijstal had ze erg veel moeite om linksom te draaien, net of ze het niet "wegkreeg".
-Wat dan vreemd is omdat ze aan de longe erg fijn (door)loopt en los het niet lukt.
- Tijdens het rijden houdt ze haar staart wat omhoog en scheef (ook vaak teken van pijn/last). En af en toe wat swiepen)

Wat denken jullie hiervan? Zou er lichamelijk iets aan de hand kunnen zijn (wat ik vermoed) of is dit iets gedragsmatigs?

Groetjes Tessa

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:20

Ik zou als ik jou was jezelf gaan verdiepen in rechtrichten/Antoine de Bodt/Marijke de Jong. Denk dat je daarmee al 90% op kunt lossen van het probleem.

Klinkt gewoon (en je zegt het zelf eigenlijk ook al) als een heel scheef paard, wat zijn lijf/rug verkeerd gebruikt, valt en balans mist.

Ersina

Re: Medisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:54

Klinkt niet als een gewoon scheef paard, maar als een paard met problemen in bekken, rug of kniën en met de nodige portie pijn.
Scheve paarden bieden nl wel werk, alleen op een verkeerde manier.
Dit paard weigert feitelijk werk en geeft aan dat er ongemak is door het staartzwiepen oa.
Uitzwaaien van een been kan zo hoog zitten als knie of dij, maar kan ook in de sprong of hoef zitten.