Bosrijden: klein maar vervelend probleem.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Bosrijden: klein maar vervelend probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 08:44

Ik heb een geweldig bospaard, remt wanneer ik wil en haalt geen enge fratsen uit. Normaal rij ik heb aan een lange teugel in het bos.
Maar zo nu en dan is hij erg kijkerig, en mijn paard is van het type dat stopt bij iets engs. Stuk fijner dan een paard dat ongecontroleerd gaat rennen, maar elke 3 galopsprongen stilstaan is ook niet alles.
Hoe voorkom ik dat hij stil gaat staan bij enge dingen? En waar komt die perodieke kijkerigheid vandaan? (ga er even vanuit dat de situatie hetzelfde is, alleen rijden, zelfde bos etc.)

marjoleins01

Re: Bosrijden: klein maar vervelend probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:48

Dat probleem heb ik ook gehad met een bijrijdpaard.. Lief dier, maar soms ineens dan draaide ze 180 graden om of stond ze zonder pardon ineens op de handrem... Wat mij hielp was mijn benen er goed aanhouden.. Meestal voel je wel dat hij de neiging heeft om wat uit te halen..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 08:56

Ja over het algemeen voel ik het wel aankomen (niet altijd maar meestal wel). 180graden draaien doet hij gelukkig niet op die snelheid. Benen er aan houden werkt net niet goed genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:04

Ik zou hem dan iets meer bij elkaar rijden, dus de aandacht naar jou toe halen. Is misschien niet zo leuk in het bos maar wanneer je een paard dressuurmatig wat meer aan het werk zet is hij minder snel afgeleid.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:14

Ik heb datzelfde bij mijn merrie, die heeft ook af en toe zo'n dag dat ze bepaalde dingen langs de weg eerst goed moet bekijken. Ik wijt dat aan haar hormonen, dat ze daardoor soms minder stoer is dan anders, maar jij hebt blijkbaar geen merrie ...

Opossing werkt voor ons het beste: paard wel laten halthouden en rustig laten kijken naar het enge object. Niet ervan weg laten draaien, dus ook als hij omdraait weer terugzetten met zijn hoofd in de richting waar je heen wilt en dus het enge voorwerp. Als je voelt dat hij iets ontspant of zijn neus naar voren doet om te kijken, dan direct belonen. Je teugels ontspannen houden en niet continu blijven drijven of aansporen.
Drijf alleen als je het gevoel hebt dat hij inderdaad een stap zal gaan zetten. Doet hij dat, dan ook goed belonen. Zo kan het wel even tijd kosten, maar uiteindelijk zal hij zelf besluiten dat het niet eng is en er langs gaan. Voordeel hierbij is dat hij er dan de keer erna ook gewoon langs durft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:18

Ik heb ook zo'n kijkerig geval die overal boskabouters ziet. Vooral kleine dingen als jonge denneboompjes, afgewaaide takken en omgevallen bomen zijn echt levensgevaarlijk. In het begin ergerde ik me enorm aan dat terug komen in tempo en slingerend door het bos heen gaan. Ze staat nooit ineens stil dus ik voel het wel aankomen. De enige oplossing bij mij was gewoon blik op oneindig en doorrijden. Geen getut bij elk plasje of boomstronkje maar door lopen. Nu scheelt het dat die van mij van zichzelf heel voorwaarts is en lekker aan het been is dus hard duwen hoef ik nooit. Ik rij nu wel sinds kort met een spoortje en dan kan ik net iets fijner links/rechts begrenzen en voorwaarts houden zonder te moeten duwen. Het is nu een gewoonte geworden en merkt het nog maar nauwelijks dat ik haar bij moet sturen.

Mijn tip; gewoon niet teveel bij stilstaan in je hoofd. Als jij op pad gaat met de gedachte we staan weer elke 3 meter stil dan zal het ook zo zijn. Ga lekker rijden, hou het tempo iets hoger dan normaal of zet je paard aan het werk door wisselen links en rechts van het pad te rijden, tempowisselingen, wijken enz.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:21

simodi schreef:
Ik heb datzelfde bij mijn merrie, die heeft ook af en toe zo'n dag dat ze bepaalde dingen langs de weg eerst goed moet bekijken. Ik wijt dat aan haar hormonen, dat ze daardoor soms minder stoer is dan anders, maar jij hebt blijkbaar geen merrie ...

Opossing werkt voor ons het beste: paard wel laten halthouden en rustig laten kijken naar het enge object. Niet ervan weg laten draaien, dus ook als hij omdraait weer terugzetten met zijn hoofd in de richting waar je heen wilt en dus het enge voorwerp. Als je voelt dat hij iets ontspant of zijn neus naar voren doet om te kijken, dan direct belonen. Je teugels ontspannen houden en niet continu blijven drijven of aansporen.
Drijf alleen als je het gevoel hebt dat hij inderdaad een stap zal gaan zetten. Doet hij dat, dan ook goed belonen. Zo kan het wel even tijd kosten, maar uiteindelijk zal hij zelf besluiten dat het niet eng is en er langs gaan. Voordeel hierbij is dat hij er dan de keer erna ook gewoon langs durft.

Helemaal mee eens. Gewoon laten kijken. Zo is je paard nou eenmaal. Hoe meer zelfvertrouwen ze krijgen hoe minder vaak dit voorkomt. Mijn oude volbloed deed dit ook, zet er vooral geen druk op. Daardoor wordt het juist erger en vererger je het gedrag. Gewoon laten kijken, even op de schoft kriebelen (vlak voor het zadel) helpt ook nog weleens om ze te laten ontspannen. Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:50

Maar ze wilt juist dat het paard minder stopt en kijkerig wordt. Ik ken het dat je paard ineens tijdens het galopperen iets ziet, dat is echt niet grappig hoor :P

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:27

Ik zocht zelf de zandpaden uit waar ik wel ging galopperen. Dus niet teveel bosjes aan de rand van het pad, maar meer open paden. Maar ja, dan moet je wel weer uitkijken als er ineens een verdwaalde steen ligt :)
Ik vraag me af of je dit er helemaal uit krijgt. Je paard ziet tenslotte echt wat en ik vind het braaf dat hij stopt in plaats van omdraaien en wegrennen.

Misschien proberen om erachter te komen waar hij precies naar kijkt en of je er een patroon in kunt vinden. Bijvoorbeeld een grote steen waar hij altijd naar kijkt, je kunt dan met wat stelling (de andere kant op) er langs rijden.

Verder goed vasthouden in galop, haha.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:06

Meloves schreef:
Ik vraag me af of je dit er helemaal uit krijgt. Je paard ziet tenslotte echt wat en ik vind het braaf dat hij stopt in plaats van omdraaien en wegrennen.

Dat vind ik dus helemaal niet braaf. Omdraaien en wegrennen zou nóg vervelender zijn, desalniettemin vind ik dat ze gewoon in galop moet blijven. Ik ken het, mijn merrie doet het soms ook. Ze gaat niet vol in de ankers, maar gaat wel over in draf. Ik vind dat ze gewoon moet blijven galopperen als ik haar dat vraag, ook al ziet ze echt iets.
Mijn merrie doet het overigens eerder in open veld (als ze dan iets in de verte ziet) dan in het bos, daar tuft ze gewoon door.
Ik heb ook geen gouden tip om dit te voorkomen, been eraan houden als ik voel dat ze wil vertragen helpt meestal wel, maar niet altijd... Na een paar drafpassen laat ik haar wel weer gelijk aanspringen, dat doet ze ook en dan galoppeert ze ook door, maar ze vertraagt dus soms wel. Irritant ja.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:39

Ik heb hier ook ene die behoorlijk nieuwsgierig en kijkerig is. Het ligt wel aan haar bui. De ene keer doet ze het niet en een andere keer is het een ramp. Gaat dan ook op de rem, oren naar voren, kijken naar dat ene rare object, blazen met de neusgaten en weet ik wat. Soms laat ik haar gewoon kijken en een ander keer heb ik zo iets van doorlopen.
Maar die van mij doet het ook bij dingen waar ze normaal gewoon langs loopt en net op die ene dag valt het haar op en is het een raar object :+ :?

Maar als je je paard wilt laten doorlopen, dan moet je zelf de baas over hem zijn. En benen eraan houden, misschien helpt het ook tegen hem te praten onder dat moment. Ik praat veel tegen mijn paarden. Je moet gewoon wat dingen uitproberen.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:26

Ik denk dat je t vanuit het paard moet bekijken. Blijkbaar is het paard toch wat bang, ook al is het maar een beetje. Extra druk op hem leggen werkt dan waarschijnlijk averechts.

Ik zou het met schriktraining proberen. Dan went hij aan 'enge' dingen samen met je doen. Daar kan je dan uiteindelijk ook langsgaloperen. Ik ga er vanuit dat dat dan uiteindelijk in het bos ook minder gaat worden.

Toch denk ik dat je het er misschien niet helemaal er uit gaat krijgen. Ieder paard schrikt wel eens, dat is nou eenmaal hun natuur. Als ik jou was, zou ik er op die momenten gewoon heeeeel erg blij mee zijn, dat hij stopt ipv er kei-hard tussenuit knijpt :D

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:36

Gineke schreef:
Toch denk ik dat je het er misschien niet helemaal er uit gaat krijgen. Ieder paard schrikt wel eens, dat is nou eenmaal hun natuur. Als ik jou was, zou ik er op die momenten gewoon heeeeel erg blij mee zijn, dat hij stopt ipv er kei-hard tussenuit knijpt :D

Helemaal mee eens, we zitten tenslotte niet op fietsen en zelfs daar kan een schroefje losraken... :D

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:17

Ik heb precies hetzelfde met mijn paardje. :j
Ontzettend braaf in het bos hoor, maar ze is erg onzeker en soms zijn mensen die langs het ruiterpad lopen (gewoon op het voetpad) echt super eng!
Ik krijg het er niet echt uit. Ik probeer steeds weer haar bezig te houden en gewoon proberen door te rijden, maar mevrouw is echt teveel onder de indruk. :=
Dit leidt vaak tot opeens stilstaan vanuit de galop of enorm erg slingeren.

Ik denk dat het ook een kwestie van tijd is, maar goed, hoelang zijn we er dan mee bezig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:48

Ambrasoft schreef:
Ik heb precies hetzelfde met mijn paardje. :j
Ontzettend braaf in het bos hoor, maar ze is erg onzeker en soms zijn mensen die langs het ruiterpad lopen (gewoon op het voetpad) echt super eng!
Ik krijg het er niet echt uit. Ik probeer steeds weer haar bezig te houden en gewoon proberen door te rijden, maar mevrouw is echt teveel onder de indruk. :=
Dit leidt vaak tot opeens stilstaan vanuit de galop of enorm erg slingeren.

Ik denk dat het ook een kwestie van tijd is, maar goed, hoelang zijn we er dan mee bezig?

Ben er wel een jaartje of 2 mee zoet geweest :7

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 07:54

Dit doet mijn paard ook. Ik vind het eigenlijk niet zo'n probleem. Dit is haar manier van omgaan met enge dingen. En ik weet gelukkig waarbij ze dat doet, dus zie het al eerder dan zij. Als ik dus in de rengalop zit neem ik haar wel even terug naar een drafje.

Ik denk dat het ook niet realistisch is om te verwachten dat je paard niet met situaties om mag gaan zoals hij of zij nodig heeft. Ze moeten op een manier reageren op datgene wat ze spannend vinden. Als je haar nu met man en macht toch door laat lopen, gaat ze het waarschijnlijk op een rennen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:26

Ik vind dit ook geen probleem, ik ben heel blij dat die van in de freeze gaat als ze iets eng vind.
Heb ze ook gehad die echt in blinde paniek wegrende ( en dan niet zien dat er een sloot, prikkeldraad of weet ik veel wat is door de paniek ) .
Plotseling stilstaan geeft je tijd en ruimte om er rustig mee om te gaan.
Laten ontspannen zoals @meloves al aangeeft. en inderdaad laten kijken. Ik geef haar de tijd ervoor.

Je kan een paard niet verbieden om te schrikken, hoogstens leren om jou zodanig als leider te accepteren dat ze voor minder zaken bang is, omdat jij niet bang bent .

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 10:46

Nou het is echt zijn bui. Soms schrikt hij nooit, en soms is dat bijna elke 3 meter. Wat ik wel doe is dat als hij weer eens op de noodrem gaat vanuit galop, dat hij gewoon echt een tik krijgt. Hij is ook geweldig goed verkeersmak, maar takken en Boomstronken....

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:57

Ik heb er ook zo een :+ Soms afhankelijk van hoe lang het is geleden dat ik naar buiten ben geweest, voer, het weer, etc. Ze kan dan gewoon rustig lopen om vervolgens vol overgave van een vlek op de grond schrikken, en trekt zich er weinig van aan in welke gang ze zit :') Ik heb het maar geaccepteerd dat ze op zulke dagen gewoon truttiger is, ik zoek mijn buitenrijroutes er dan op uit; brede paden met overzicht, niet teveel gedoe aan de zijkanten. Verder ook liever draven dan galopperen, dan kan ik haar beter vooruit houden. Ik doe verder veel met mijn stem. Vooruit, hup, doorlopen, denk erom! Hele gesprekken soms :D

Ik kan overigens schriktraining doen tot we erbij neervallen, dat doet ze met twee hoeven in de neus, om de volgende dag weer in de ankers te gaan voor een takje op het pad. Dat heeft bij haar totaal geen invloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:04

Pentax schreef:
Nou het is echt zijn bui. Soms schrikt hij nooit, en soms is dat bijna elke 3 meter. Wat ik wel doe is dat als hij weer eens op de noodrem gaat vanuit galop, dat hij gewoon echt een tik krijgt. Hij is ook geweldig goed verkeersmak, maar takken en Boomstronken....

Begrijp ik nu dat je je paard "slaat"omdat hij schrikt ....

Wat denk je dat het paard "denkt" als je dat doet, en wat leert je paard ervan als hij een tik krijgt op het moment dat hij schrikt ...

Naar mijn idee gaat hij dan schrik combineren met pijn, het zou me zelfs niet verbazen als je hem darmee vluchtgedrag aanleert.

schrikt ... stilstaan ..... tik .. rennen ( je activeert het vluchtgedrag met een tik ) . Dus als je dat vaak genoeg doet krijg je: Schrik ... rennen . Je conditioneert hiermee je paard om te gaan rennen bij schrik.
Volgens mij ben je dan nog een stuk verder van huis dan nu.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:13

Pentax schreef:

Ik zie ook niet zo goed in waarom hij dan een tik verdient? Denk dat je paard dat ook niet snapt :n

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:25

Ja, kijk, ik ben oppas en als mijn oppaskindjes een nachtmerrie hebben gehad, of iets engs op tv zien, geef ik ze ook altijd een mep. Liefst best hard, zodat ze het goed onthouden.

Ik heb de lerarenopleiding gedaan en daarna nog een cursus voor het oppassen. In beide opleidingen zeiden ze dat slaan inderdaad de oplossing is bij wat voor onhandige emotie dan ook, maar vooral angst.
Gewoon aanpakken die handel en als je maar genoeg tikken uitdeelt, krijg je vanzelf een gelukkig, zelfverzekerd kind. En bii paarden werkt dat eigenlijk net zo.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 11:28

Echt shrikken is het echt niet hoor, hij zoekt iets. Daarna kan hij oppeens wel doorgalloperen of iets opzijspringen bij iets engs. Het is wel het type dat je in de maling neemt als je te lief bent (ik ken mijn paard nu wel). Hij zal het best spannend vinden maar ik ken mijn paard en ik geloof niet dat hij er echt van schrikt.
Ook omdat hij vaak nergens last van heeft. Meestal is het ook wanneer hij de vorige dag rustig heeft mogen doen. (stapritje of vrij ofzo).
En ik weet ook hoe een bang paard reageert... neus gaten open, nek er op, flink doorademen, angstig kijken, geen van die allen vind je dan bij hem. Dat is een paar weken geleden een keer gebeurt toen de scouting in het bos bezig was, dan krijgt hij geen tik. :n
Laatst bijgewerkt door Pentax op 29-07-11 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:33

Ik begrijp wel dat ie een tik krijgt.
als is nou altijd schrikkerig was dan is het een ander verhaal maar als het alleen is als hij
een gekke bui heeft, dan heeft ie aan mij een slechte...

wat ik zou doen als ik het aan zou voelen komen is been er duidelijk aan, achterover zitten en handen naar voren.
en dan belonen als ie door loopt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 11:37

zodiacje schreef:
Ik begrijp wel dat ie een tik krijgt.
als is nou altijd schrikkerig was dan is het een ander verhaal maar als het alleen is als hij
een gekke bui heeft, dan heeft ie aan mij een slechte...

wat ik zou doen als ik het aan zou voelen komen is been er duidelijk aan, achterover zitten en handen naar voren.
en dan belonen als ie door loopt.

Die ga ik proberen dankje. ik beloon hem nu niet consequent .