Weer oppakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 23:16

Heei,

Ik ga morgen nu eindelijk het paard van mijn buurvrouw een keer oppakken :D
Het is een merrie van 16 jaar met een enorm lief maar groot karacter :+
Nu zit ik zelf nog een beetje te dubben over wat ik allemaal aan haar kan gaan vragen en hoe
ik de tijd moet gaan indelen. Ik wou haar zoizo eerst aan de longe gooien maar gewoon zonder bijzetje.
Daarna eerst maar eens los stappen en kijken hoe snel ze op mijn hulpen reageert. Drafje erin en beetje loswerken
daarna naar een galopje toe (ik weet dat ze vaak overkruist aanspringt dus hier moet ik op gaan letten) en dan na een relaxt
galopje haar een beetje oppakken in de draf en wat gaan vragen. Wou voor het los werken ongeveer 20-30 minuten gebruiken afhangend van hoe zij zich gedraagt natuurijk. Ik wou ook gaan balkjes draven omdat ik weet dat ze springen leuk vind en hier mischien wel wat losser van word??

LiVetime

Re: Weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:29

Als ik het zo lees heb je een prima plan in je hoofd, dus ik zou zeggen: Werk dat lekker uit.
Het is per paard, bouw, leeftijd, karakter verschillend hoe je de training op gaat bouwen.
Probeer goed te luisteren naar wat je paard aangeeft dat ie aankan en niet te overvragen.
Balkjes draven zou ik voorzichtig mee zijn voor een eerste keer. Echt pas mee beginnen zodra de spieren zijn opgewarmd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:38

Hoe lang staat het paard al stil?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 16:19

Vandaag had ik haar al uit de wei op stal gehaalt maar ze was helemaal gek aan het doen van al de vliegen :(:)
Ik durfde het niet aan om met haar in zon bui alleen te gaan rijden, dus heb nu met de eigenaresse afgesproken dat we het vrijdag nog een keer gaan proberen en dan is zei er ook dus kan ze me ook even helpen :D Het is echt een heel lief paard maar ze is erg ''aggresief'' of vliegen, en het waren er behoorlijk veel want ik werd er zelf ook helemaag gek van (had ons allebij al ingespoten met een vlinke laag dazen spray, maar helaas :o ). Vrijdag weer proberen :)

LiVetime@ dankje! :D Ja ik dacht zelf ook wel dat dat mischien een beetje te vroeg is. Vrijdag maar eerst dat plan een beetje aanhouden en omdat de eigenaresse er dan bij is kan zij me beetje vertellen hoe haar paardje werkt, ook wel fijn ;)

anneliesdj@ ze is een jaar geleden nog een keer gereden maar dat was een buiten ritje. Ze is volgens mij 2 a 3 jaar terug voor het laatst intensief gereden. Ze staat wel full time in de wei dus er zit nog wel iets van conditie op maar haar spieren zijn ver te zoeken haha :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:52

Dan begin je toch met de basis; stap, draf en galop en als dat ontspannen gaat en je kunt nette overgangen en wendingen rijden heb je voor de eerste dag wel weer genoeg gedaan.
Balken draven of meer oppakken lijkt me iets om nog een paar dagen mee te wachten.
Eerst maar eens ontspannen rondrijden, beetje voelen of ze links en rechts wil buigen dan weet je meteen of ze ergens vast zit en daar kun je dan later weer mee aan het werk.

Elk paard wordt agressief van vliegen, goed sprayen of insmeren met azijn en anders wachten op een winderige dag.