Reageren op je kuiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Reageren op je kuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:43

hallo :wave:

op de manege staat sinds kort een grote schimmel. Hij kan wijken en achteruitlopen en heel mooi a.d teugel. volgens mij dressuurpaardje geweest bij vorige eigenaar.
maar probleem is, hij reageert niet op je kuitdrukken als hij voorwaarts moet gaan of moet gaan draven. hij is wss met sporen gereden.

maar hoe kun je hem weer laten reageren op je kuiten zonder sporen?

Angela

Re: Reageren op je kuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:57

Door eerst been te geven, dan duidelijk been, geen reactie, tik met de zweep. En die tik is dusdanig dat je paard reactie geeft. Dit kan dus heel klein zijn, maar zo nodig ook groter. Uiteraard begin je klein ;) Alles wat voorwaarts is belonen, ook als het voorwaarts veel te groot is (galop als je draf vraagt, maar ook harder stappen (als het echt heel erg is met het niet voorwaarts gaan)

Sporen zijn niet om voorwaarts te rijden, maar voor subtiele hulpen. Dit paard met sporen gaan rijden gaat geen effect hebben (of in ieder geval niet wat je zou moeten willen).

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:58

dankjwel :D

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:54

om te beginnen je paard goed aan het werk zetten. als je wat meer van hem vraagt wordt hij alerter op je hulpen en waarschijnlijk ook op je been. dus niet tien rondjes rechtdoor, maar veel voltes oefeningen enz.
ten tweede veel proberen te schakelen, korte stukjes naar voren en dan na een paar passen weer terug.
grote kans dat je hem de eerste paar keer waarschijnlijk aan moet tikken.
zoals angela al zei: eerst been, meer been en zo nodig een tik.
iedere keer als hij reageert belonen met je stem.
als je vaak schakelt zal hij gaan begrijpen wat je van hem wilt, de beloning zegt hem immers dat hij het goed doet. ik rij zelf een fries die soms totaal niet aan mijn been is. als ik dan een paar keer achter elkaar dit doe (dus paar passen voorwaartser/ruimer draven en dan weer terug op mijn zit) wordt zelfs hij actiever.
soms zelfs een beetje heet. ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat deze oefening voor jouw paardje ook werkt. in ieder geval heel veel succes
liefs laykaatje

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:21

inderdaad! veel overgangen en "schijn"overgangen.
Doen alsof je weg wilt draven en dan weer terug.
Waaschijnlijk zal hij na een poosje oefenen, beter aan je been zijn

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:43

dankjwel allemaal :D