. Omdat Leopold bij de pony's hoort, loopt hij buiten mij niet mee met de paardenlessen. Hij loopt voornamelijk mee bij de pony beginnerslessen en daar wordt niet zoveel van hem verwacht. Hij loopt daar heel braaf zijn rondjes en weet vakkundig alle hoeken af te snijden
. Ik verwacht toch wel wat meer van hem en probeer hem goed aan het werk te zetten. Dit is niet altijd even makkelijk maar soms dan loopt hij echt heerlijk! Het is niet de soepelste pony (vooral rechtsom gaat moeilijker) en al helemaal niet vlug te noemen. Ik ben in de lessen en op wedstrijden vooral bezig met hem voorwaarts te rijden, wanneer hij dat is en ik sluit mijn handen even dan gaat hij soms best mooi lopen! Wanneer hij niet voorwaarts is, is het vanzelfsprekend dat dit dus niet lukt
. Daarom is actief ook het sleutelwoord bij ons in de lessen
Ik begin daar al in stap mee aan de lange teugel, op mn benen reageren. Daarna in draf aan de lange teugel maar eerst voorwaarts en daarna pak ik hem wat op en na de helft van de les van vraag ik nog wat meer van hem. maar nu is het zo dat dat actieve ook echt heel snel weer wegzakt. Ik kan een hele mooie middendraf met hem rijden maar als ik hem dan terugneem dan kakt hij gelijk weer in. Overgangen zijn ook lastig, van draf naar stap kakt hij ook heel snel in. Van draf naar galop daar springt hij ook niet vaak aan maar huppelt erin.
Dus ik wil hem graag actief houden en ben daar druk mee bezig. Op wedstrijden ben ik daar nog extra mee bezig en ik wil dat hij gewoon lekker woorwaarts door de bak loopt. Het probleem daarbij is is dat ik best druk word in mijn lichaam. Dit stoort heel erg om naar te kijken voor de jury. Ik heb de laatste tijd 3 wedstrijden kort na elkaar gereden en heb erop proberen te letten maar het is heel moeilijk om hem en actief te rijden en rustig te zitten. Als ik mijn benen rustiger hou dan kakt hij heel snel in. En als ik hem blijf rijden dan ziet het er onrustig uit.
Ik wil nu dus heel graag oefenen om en Leopold actief te laten lopen en zelf ook rustiger en ontspannender te kunnen zitten. Daar vraag ik dus wat tips van jullie voor
. Ik denk wel dat het belangrijk is om te realiseren dat het een manegepony is die bijna alleen maar beginnersponylessen loopt en dat ik hem 1 uur in de week rij. Ik weet dat ik hem beter op mn been moet laten reageren maar als ik de enige ben in de week dan kan ik alsnog de keer erop opnieuw beginnen. Ik maak tijdens het losrijden al veel overgangen maar hij blijft snel inkakken.Ik zal er een filmpje van mn laatste wedstrijd bij doen voor het beeld. Dit was in een vreemde omgeving voor het eerst dus hij was een beetje kijkerig en daardoor al vanuit zichzelf wat actiever. Vaak is het ook dat hij er voor het oog van de toeschouwer opzich wel actief uitziet maar dat ik voel dat hij niet actief aan het been is. Dat ik niet op dat moment een verruiming kan rijden en dat als ik ga doorzitten hij gelijk ook inkakt.
Ik hoop dat jullie wat tips hebben, in oktober hebben we weer onze volgende wedstrijd dus nog even de tijd om te oefenen
. reageert die dan nog niet dan boos met ´schop´ertegen aan en en tik. Zo zullen ze al naar een beetje been gaan luisteren waardoor je ook stiller kunt zitten.
Wat ik vooral zie op het filmpje is dat je je benen veel beweegt. Tip hakken naar buitendrukken, zodat je tenen naar binnen gaan. onderbenen nog een millimeter naar achteren dan zitten je knieen aangesloten tegen het zadel . Zie vooral een balans probleempje.
Je kunt een paard wel aan je been krijgen, ookal loopt hij ponylesjes. Een paard weet dondersgoed wie er op zijn rug zit. Ook hier hebben we zo´n paard. Niet vooruit te branden, maar zodra ik erop ga kan hij ineens wel direct reageren.