Rechterhand...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusie22

Rechterhand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:15

Hallo bokkers,

ik heb een probleempje... mijn paard /3 en ik zijn nu sinds 2 maand een combinatie.. alles op de linkerhand gaat goed.. maar als ik van hand wil veranderen, dan gooit ze haar hoofd in de lucht en trekt zich weer naar links ipv naar rechts,, ze loopt dan eerst netjes in de aanleuning, en dan op eens BOEM.. trekt ze zich naar links... ze reageert dan ook helemaal niet meer op het been enzo.. dit flikt ze me dus elke keer,, ook als ik dan een volte aan het rijden ben en ze merkt dat ik op de rechterhand uit wil komen doet ze dit weer. dit is trouwens alleen in de binnenbak bij de rijvereniging, in de buitenbak thuis doet ze alles wel netjes enzo... thuis is de bak ook wel kleiner dan bij de rijvereniging... maar ik snap dus niet echt waarom ze steeds naar links wil ipv rechts...

heb je tips?? die me kunnen helpen om haar wel goed op de rechterhand te krijgen?? dan hoor ik ze graag
ohja,, we gaan over 2 weken beginnen met lessen bij de rijvereniging ;)
*\o/*

Marchador

Re: Rechterhand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:48

Ik denk dat je er verstandig aan doet om in ieder geval te wachten op je lessen.
De rechterhand zal voor je paard als ik het zo lees de moeilijke hand zijn. Hoe is ze gereden voor ze bij jou kwam?
Tot de tijd van het lessen zou ik lekker los rijden, veel afwisselen door middel van voltes en nog even niet teveel vragen op die hand.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:51

mijn paard heeft precies hetzelfde probleem.. Het is minder geworden nu ik (zodra ik voel dat ze wil gaan) haar op een kleine volte zet.. Daarna weer verderrijden alsof niets aan de hand is en dat blijven herhalen.. en tussendoor van hand blijven veranderen, dus ook laten ontspannen op haar goede kant.. succes..

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:07

thuis doet ze dit niet op de rechterhand... en eerder had ze er ook geen problemen mee.. maar sinds ik alleen in de bak rij van de vereniging die groter is,, doet ze dit wel.....

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:08

nine1987 schreef:
mijn paard heeft precies hetzelfde probleem.. Het is minder geworden nu ik (zodra ik voel dat ze wil gaan) haar op een kleine volte zet.. Daarna weer verderrijden alsof niets aan de hand is en dat blijven herhalen.. en tussendoor van hand blijven veranderen, dus ook laten ontspannen op haar goede kant.. succes..

volte linksom of rechtsom???

jo_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:09

Ik zou inderdaad even wachten totdat je gaat lessen, een instructeur kan je het beste helpen :)
De rechterhand zal dan inderdaad haar moeilijke kant zijn.

DVFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:13

Elk paard heeft een goede en een slechte kant, net zo als wij dat ook hebben met een goede arm en slechte arm.
Als het paard het alleen maar in die bak doet, is ze je echt aan het uittesten, wees streng en laat hem niet zijn zin krijgen!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:18

Rechtsom (als rechtsom haar moeilijke kant is) Gewoon lekker rijden en zodra je haar hoofd omhoog voelt komen, zet je haar op de (kleine) volte.. Als je uit de volte komt, rij je gewoon weer rechtuit, alsof er niets aan de hand is en niets is gebeurd.. Zodra je haar weer voelt komen, weer op de volte.. And so on, and so on.. Zo heeft de mijne het (nagenoeg) afgeleerd..

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:48

oke :D bedankt nine1987 :D ik ga het morgen avond zeker ff uitproberen :D

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:51

Graag gedaan, maar neem idd ook goed les, daar leer je meer van dan van mij achter de computer.. Oja belangrijkste: wordt niet kwaad als je paard niet meteen doet wat je van haar verwacht.. Juist doen alsof er niks is, en lekker verder rijden.. Dan leert ze dat t snelst af..

Nog ff iets anders: iets medisch of een niet passend zadel is al uitgesloten???

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:55

het zadel past erg goed, dus daar kan het niet aan liggen....

iets medisch is ook uit te sluiten ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:46

En??

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 08:11

ik heb haar op de volte gezet gisteravond... ik had mooi een rechterstelling.. en INEENS goed ze haar hoofd weer omhoog en trekt zichzelf naar links... ik was het echt helemaal beu.. en trok haar weer naar rechts... dit heeft ze nog een paar keer weer gedaan.. en op een gegeven moment niet meer... dit was thuis in de bak... ik ga vanmiddag naar de binnenbak van de vereniging om te kijken of ze het daar ook nog doet.. en anders ga ik daar echt hard mee oefenen vamiddag!!! ik laat dus nog wel even wat horen ;)

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:15

je moet het iig niet laten gebeuren zoals je hierboven schrijft. Ze moet nl wel gewoon naar rechts als jij dat wilt. Daarna kan je weer rustig aan de nageeflijkheid werken. Maak bijvoorbeeld grote achten in de bak, zo moet je erg vaak van hand veranderen en kan je het vaak oefenen

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:45

Naast bovengenoemde tips zou ik ook even een ostheopaat oid naar je paard laten kijken. Misschien zit je paard wel vast en kan dit heel eenvoudig worden verholpen, zodat je probleem (deels) wordt opgelost.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 15:41

@ niceee: nee,, ze is wel gewoon erg soepel enzo.. dus daar ligt het niet aan... vandaag ging het wel goed met de voltes op de rechterhand, en ook rijd ik nu veel 8tjes, alleen merk ik dat ze dit niet erg leuk meer vind enzo,, ik rij eerst achtjes in stap, dan een keer draf en dan galop, met galopswissel bij X :D .. maar dit gaat haar ook een beetje vervelen.. na 2 keer achtjes rijden weet ze al wat ze moet doen.. en doet ze het uit zichzelf.. ik wil haar wel graag bezig houden... ook heb ik veel slangenvoltes gemaakt.. eerst met 3 bogen en zo opbouwend tot uiteindelijk 10 boogjes :D dit vond ze wel leuk.. maar haar aandacht ging al gauw weer uit naar de koeien die 30 meter verderop stonden..... hihi...

morgenavond ga ik dit alles in de manege proberen.. dan wordt ze ook niet zo snel meer afgeleid denk ik.. dan longeer ik haar eerst wel even op de rechterhand zodat ze vooral in die ´enge´ hoek kan wennen enzo...

is deze aanpak goed?? wat zouden jullie nog meer doen???