Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fienn

Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 08:45

Hallo iedereen,

Ik heb het nogal moeilijk met doorzitten... (ik rij nu 3 jaar, maar op mijn vorige manege hebben ze het mij nooit geleerd, alleen licht rijden)
Dus als ik ik draf ga, is het als een 'gewoonte' dat ik ga licht rijden en vind ik het nog al moeilijk om door te zitten...
Als ik vanuit stap naar draf ga, en van de eerste pas draf doorzit, dan lukt het doorzitten wel, maar ook niet zo goed.
Maar als ik vanuit licht rijden moet overschakelen naar doorzitten, dan 'hobbel' ik alleeen maar..

wie kan mij helpen, een eventueel tips geven om te leren doorzitten ? :)

ps. mijn verzorgpaard heeft ook wel vrij harde gangenn (zegt eigenaares ook)...

xSaarSaar

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:46

Stevig op je billen zitten, niet knijpen met je benen en ontspannen. Het is gewoon een 'gevoel' dat je moet ontwikkelen.

Kan je niet zitlessen gaan nemen of zonder zadel/beugels rijden? :)

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 08:49

xSaarSaar schreef:
Stevig op je billen zitten, niet knijpen met je benen en ontspannen. Het is gewoon een 'gevoel' dat je moet ontwikkelen.

Kan je niet zitlessen gaan nemen of zonder zadel/beugels rijden? :)

af en toe geeft de eigenaares me 'les' heeft me een paar maand heeft ze me indaad zonder beugels doen rijden, en rustig geoefend, of het einde van het uur, lukte het me wel... maar de week nadien al nietmeer .... ;( :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:06

Fienn gewoon veel oefenen. Zonder beugels en oefeningen doen aan de longe of los in de bak. Handig is ook dat je jouw paard in een langzamer tempo laat draven omdat je dan meestal gemakkelijker kunt doorzitten. Hoe hoger het tempo hoe moeilijker het is om de beweging goed te volgen. Hoe "dieper" jij als het ware in het zadel gaat zitten in plaats van er boven op, hoe fijner het doorzitten (gaat voelen) voelt. Steeds kleine stukjes oefenen en die tijd langzamer uitbreiden. Als je namelijk heel lang gaat doorzitten terwijl je stuitert dan gaat je paard rug vastzetten en dan wordt doorzitten alleen maar moeilijker. Succes ermee. Dus zodra je voelt dat het moeilijk wordt even weer een stukje licht rijden zodat de ontspanning voor jou en je paard blijft.

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 09:10

pien_2010 schreef:
Fienn gewoon veel oefenen. Zonder beugels en oefeningen doen aan de longe of los in de bak. Handig is ook dat je jouw paard in een langzamer tempo laat draven omdat je dan meestal gemakkelijker kunt doorzitten. Hoe hoger het tempo hoe moeilijker het is om de beweging goed te volgen. Hoe "dieper" jij als het ware in het zadel gaat zitten in plaats van er boven op, hoe fijner het doorzitten (gaat voelen) voelt. Steeds kleine stukjes oefenen en die tijd langzamer uitbreiden. Als je namelijk heel lang gaat doorzitten terwijl je stuitert dan gaat je paard rug vastzetten en dan wordt doorzitten alleen maar moeilijker. Succes ermee. Dus zodra je voelt dat het moeilijk wordt even weer een stukje licht rijden zodat de ontspanning voor jou en je paard blijft.

Bedankt voor de tips! :D

natasja_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:36

inderdaad gewoon veel oefenen! hoe ik het heb geleerd is gewoon meegaan met de beweging van je paard...dus niet strak erop gaan zitten, maar juist heel los, zodat je ook voelt wat je paard doet. en dan vanuit je heupen meebewegen. als je dit telkens korte stukje doet en dan steeds langer maakt banketstaaf het wel!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:16

Ik rij een draver die naar mijn mening te veel in de rug beweegt om door te zitten.
Nu helpt bij mij als ik de beugels uit doe, benen een stukje achter de singel leg en zowat 'recht' ga zitten, ofja eerder wat naarvoren, en telkens takt aangeven, als ik me heel erg op de takt concetreer blijf ik goed zitten :')

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:22

En als je met beugels doorzit, je enkels goed ontspannen. Zo zijn je benen 'soepeler' en vangen je enkels de 'schokken' van je benen op :).
Als ik mijn enkels niet ontspan dan gaan mijn benen alle kanten op. Verder gewoon heel veel oefenen ;).

Thirzjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:29

Ik denk inderdaad ook dat je vooral moet leren ontspannen te zitten. Probeer je lijf niet aan te spannen, maar juist te ontspannen en goed op je billen te zitten. Begin met kleine stukjes en probeer het steeds een stukje langer. Voel je dat je je weer teveel spant? Ga dan weer even lichtrijden.
Succes!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:26

Probeer eens goed te voelen tijdens het draven. Niet te hard gaan, en eigenlijk gaan je billen van links naar rechts naar links naar rechts naar links tijdens het doorzitten.
Eigenlijk moet je al doorzittend de salsa dansen op je paard.

Het klinkt heel raar, maar sinds mijn nieuwe instructrice deze uitleg heeft gegeven, zit ik stukken gemakkelijker door!

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:42

toen ik net op mijn fries reed vond ik het ook erg lastig om op hem door te zitten.
ik heb inderdaad heel veel geoefend. wat bij mij ook hielp was het tellen van zijn pas.
eerst lichtrijden, rustig tempo en gewoon eens kijken en tellen hoe zijn voor benen bewegen.
als je zijn passen in je hoofd kan meetellen (dus 1-2, 1-2 enz) kun je proberen te gaan zitten terwijl je blijft mee tellen. 1-2, 1-2 probeer zijn tempo vast te houden en hierop mee te bewegen. ik weet niet of je er wat aan hebt mar voor mij was het een handig trucje. je concentreert je alleen op zijn passen waardoor het makkelijker wordt om mee te bewegen.
het is trouwens ook veel fijner om door te zitten op een verzameld paard, omdat het dier zichzelf en dus jou dan beter draagt. zijn passen worden regelmatiger en zijn tempo wordt wat lager.
ik hoop dat je hier iets mee kan.
veel succes en blijven oefenen
liefs Laykaatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:45

Het begint in stap; zorg dat je dan je bekken al volledig loslaat (overdrijf in het begin desnoods).
Dan draaf je aan, zorg dat je echt goed op je kont zit (dus je bekken gekanteld) en leun voor je gevoel wat achterover. Goed je hakken uitdrukken en meeveren met je enkels om de klappen op te vangen. Succes :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:25

oefenen, oefenen, en nog eens oefenen.
steeds maar kleine stukjes, en als het goed gaat steeds een stukje langer volhouden.
probeer niet teveel te stuiteren in het zadel, niet zo best voor de rug van je paard.
Daarom gewoon steeds kleine stukjes, dan gaat het vanzelf steeds beter!

Suc6!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:01

ik vond doorzitten eerder altijd heel erg vervelend! maar met met nieuwe paard en nieuwe instructrice moest ik ook doorzitten, omdat ik met doorzitten meer controle over mijn paard had, en nog steeds heb. nu doe ik tijdens het trainen niet anders meer dan doorzitten. bij mij was het ook een kwestie van oefenen en het gevoel krijgen.
toen ik begon met het oefenen van het doorzitten, ging ik tijdens het trainen 1 of 2 keer even doorzitten en dat heb ik in de loop van de maanden steeds meer opgebouwd.
ik weet niet of je er iets aan hebt, maar bij mij hielp het.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:25

Begin eerst eens zonder stijgbeugels en in een verzamelde draf. Verzameld zit veel zachter dan 'gewone' draf. (In western zitten de ruiters altijd in de zogenaamde Jog, wat in het engels rijden verzamelde draf zou noemen) Gewoon ontspannen. Niet helemaal los, want anders ga je idd bokken en wiebelen. Je moet je bovenbenen een beetje toenijpen zodat je vast zit, maar niet te hard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:48

IndianRose_ schreef:
Begin eerst eens zonder stijgbeugels en in een verzamelde draf. Verzameld zit veel zachter dan 'gewone' draf. (In western zitten de ruiters altijd in de zogenaamde Jog, wat in het engels rijden verzamelde draf zou noemen) Gewoon ontspannen. Niet helemaal los, want anders ga je idd bokken en wiebelen. Je moet je bovenbenen een beetje toenijpen zodat je vast zit, maar niet te hard ;)

Zonder beugels leren doorzitten is werkelijk het slechtste wat je kunt doen. Je hebt geen steun, je gaat knijpen, waardoor je er juist afknikkert. Bovendien is een verzamelde draf wel iets heel anders dan langzaam draven...

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:23

Ik ben geen dressuurmens maar voor mij lijkt het toch hetzelfde ;) Zonder beugels rijden helpt juist heel erg goed vind ik, als je begint met 'traag draven', dan kan je er bijna niet vanvallen.