Paard springt in galop na enkele sprongen overkruisd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Paard springt in galop na enkele sprongen overkruisd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 20:00

Hee allemaal,

Mijn paard springt meestal aan in de goede galop, maar springt na een aantal passen over. Eerst was dit alleen linksom, nu is het alleen rechtsom >;)
Vandaag kreeg ze het zelfs rechtsom op de grote volte voor elkaar om nog om te springen, maar niet met 4 benen, enkel met 2...
Volgens mijn instructrice is dit vooral dwarsheid, omdat galoperen haar teveel energie kost. Dit klopt naar mijn gevoel ook wel, aangezien ze vorige week nog prima op rechts kon galoperen en nu opeens niet meer.

Maar wat moet ik doen als ze omspringt? Meestal springt ze maar met 2 benen om, zodat ze overkruisd zit. Doorgaloperen is dus niet echt een optie. :Y) Maar als ik terugneem naar draf en in de eerstvolgende hoek weer aanspring, springt ze algauw weer over. Daardoor heeft zij dus ook altijd het laatste woord.

Ik hoop dat jullie raad weten. In stap en draf gaat alles perfect en is ze op twee kanten erg soepel.

Groetjes!

Anoniem

Re: Paard springt in galop na enkele sprongen overkruisd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:08

Ik denk eerder dat het een lichamelijk probleem is en dat ze hierdoor moeite heeft met de juist buiging en een goede balans. Overkruist galoperen is volgens mij voor een paard veel moeilijker dan normaal galoperen.. Ik zou dus eens een fysio oid laten kijken :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:09

Waarschijnlijk verander jij onbewust iets aan je benen, zit of gewicht... Dat kan een paard makkelijk opvatten als "hulp" om van galop te wisselen, ookal bedoel je het niet zo. Hoe oud is het paard en hoe ver in de opleiding?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:11

Is het een jong/ongetraind paard? Gebeurd het namelijk veel vaker. Rechtuit rijden en zorgen dat hij goede balans krijgt. Daarnaast helpt gaan 'staan' in je beugels (dus verlichte zit) ook vaak :)

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:13

Totaal ander advies als collette hierboven maar dit is wat ik zou doen;
Klinkt als een stukje onbalans. Ik zou nog niet teveel lange rechte stukken galopperen (dan is het overspringen namelijk makkelijker!) en veel voltes rijden, als je het aan voelt komen snel een scherpere volte indraaien, buiten begrenzen, binnen been gasgeven, binnenteugel mee begeleiden naar binnen. ze moet dan ondertreden met het binnenachterbeen en kan het gewicht niet op buiten gooien waardoor ze jou gewicht ook niet naar buiten kan gooien en dus niet de kans krijgt om om te springen! (omspringen kan alleen als paard de binnenheup omhoog kan drukken, gewicht op buiten zet) let dus ook op je eigen gewicht, op je binnenbeen zitten en meekijken in de volte en je binnenschouder laten zakken! Vooral ook omdat ze het op beide handen doet denk ik dat het te zoeken is in je begrenzing en gewichtplaatsing. Succes

edit; je traint met een volte het binnenachterbeen en maakt het dus ook sterker
Laatst bijgewerkt door riviera2 op 24-07-11 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:13

Een paard op de manege doet/deed dit ook vaak, uit gebrek aan ervaring bij de ruiter. Heb ook vele kinderen gezien waarbij dit gebeurde toen zei op haar zaten. Ik heb dit probleem niet met haar(gelukkig). Maar dat komt omdat ik haar 'rijdt'. Een lichamelijk probleem kan het natuurlijk ook zijn. Ook kan het idd zijn dat het paard denkt dat het moet overspringen(onbewuste hulp) maar hij/zij dit niet onder controle heeft of twijfelt. Of zoals hier boven, niet in balans.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 22:09

Oei, nogal tegenstrijdige posts... ;)

Ik ben me ervan bewust dat ze nog niet helemaal in balans is en dat het ook wel lastig voor haar is, maar de ene week springt ze constant op rechts over en gaat links vlekkeloos, de volgende week is het andersom... In draf heeft ze ook geen probleem meer met de balans. Ik zal proberen wat meer naar binnen te zitten, kijken of dat helpt.

Maar wat moet ik doen op het moment dat ze overspringt? Ik moet haar dan sowieso terugnemen naar draf, en meestal doet ze dat zelf al. Moet ik ervoor straffen, of niks zeggen en weer opnieuw aanspringen? En wanneer is het genoeg, want ze blijft overspringen als ze eenmaal begint. Ik heb het idee dat ze altijd van me 'wint', maar ik weet niet of zij dat zo opvat.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 07:52

Ik zou toch zeker een andere instructrice nemen, want die weet echt niet waar ze het over heeft.
Het is een balans probleem jou instructrice zou jou daarin moeten kunnen helpen om dat op te lossen, een paard springt niet overkruist omdat hij dwars is, maar omdat ze moeite heeft met de balans.
Ga aan de gang met rechtrichten en galopeer gewoon even niet totdat het dier ook in stap en draf beter gaat dragen , pak de oefening travers mee en leer de theorie van het rijden ook eens, dat is ook iets wat jou instructrice jou moet kunnen uit leggen.
Straf het paard nooit maar leg het dier uit hoe je het wel wil, heb geduld en wees tevreden met als hij goed aan springt en ga dan niet door, goed is goed en mocht het niet lukken ga dan ook niet door, zoek dan een oefening die wel goed gaat en stop dan op dat moment, paardrijden is ook stappen terug doen en niet blijven hameren op dingen die niet goed gaan, het dier vind de galop onder het zadel gewoon lastig respecteer dat en doe er wat aan, het is jou fout niet dat van het paard.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:00

Helemaal eens met lovebobby!
Paard springt nooit overkruist omdat hij dwars is!
Je kan ook oefenen met aanspringen en dan gewoon 2 pasjes en weer terug naar draf.
Dus terug voordat ze over springt in de verkeerde galop.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:06

ik ga mee met Fenk.
ik heb een paard die dit al vanaf jongs af aan doet (heeft vanaf veulen altijd overkruist gegaloppeerd), en dit is er tot hij bij mij kwam (5 jaar) nooit uitgereden. Na 3 jaar veel oefenen kon hij bij mij een heel rondje door de bak galopperen, nu na 7 jaar springt hij bij anderen soms nog steeds over.

ik heb het geoefend door te longeren met passoateugel, balkjes en cavaletti's draven voor balans, veel voltes rijden, en die voltes openen en sluiten en veel tempowisselingen te rijden om het achterbeen sterker te maken. Ook 'lichtrijden' in galop is een goede balansoefening.
Als ze omspringt, meteen terugnemen, en direct opnieuw aangalopperen, niet meer dan 2-3 drafpassen. Probeer zelf recht te blijven zitten, je buitenbeen naar achteren te houden, en maak je paard niet te recht in de galop, probeer een heel klein beetje stelling te houden. Wees in het begin tevreden met een paar pasjes, en neem haar daarna ook zelf terug, en blijf steeds een pasje langer doorgalopperen. Blijkbaar heeft jouw pony er toch wat moeite mee, dwarsheid zal ik het niet noemen.

lohengrin39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:15

je paard is gewoon nog te slap in zijn achterbenen...heeft dus nix met kunnen van de ruiter te maken.... je zult m dus sterker moeten maken in de galop....dit heeft wel met kunnen van de ruiter te maken...veel overgangen galop, draf, galop en oefenen oefenen en oefenen...kilometers gaat hij in zijn leven genoeg maken...maar die overgangen zijn het moeilijkst!!!! succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:19

Dit is een balansproblem. Terugnemen en corrigeren. Gaat geleidelijk aan beter worden.
Laat voor de zekerheid de rug door een fysio controleren. En ben je zeker dat het zadel goed past?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:20

Longeer haar eens, zonder zadel, springt ze dan ook om in de galop? :)

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:55

mijn pony doet dat ook (nu ook nog).
dat komt doordat je pony dat erg moeilijk vind, en daardoor zit er iets dwars hij wilt dat ontlasten, daarom spring ie overkruist.
wat ook kan is dat je pony scheef is, dat is bij mij de oorzaak. ik laat hem behandelen door een ostiopaat en dan komt het weer goed.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:53

ik denk dat het een balansprobleem is, zoals al eerder genoend.
Misschien dat jij ,onwetend, verandering in jouw zit aanneemt, zodat je paard ook omspringt naar de andere galop.
Voltes maken en probeer eens op je eigen houding te letten.
Waarschijnlijk gebeurd er iets, onbewust

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:00

Cassidy schreef:
Dit is een balansproblem. Terugnemen en corrigeren. Gaat geleidelijk aan beter worden.
Laat voor de zekerheid de rug door een fysio controleren. En ben je zeker dat het zadel goed past?

Helemaal eens!
Absoluut ook fysiek door laten lichten door een dierenarts dan weet je zeker dat het niet door pijn komt.
Kan je weer rustig galoperen.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:03

knip
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 24-06-22 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:03

gabixcoen schreef:
De pony waar ik op rijd deed dit ook opeens. Vroeger heeft hij het bij mijn instructrice ook is gedaan. Bij hem is het voornamelijk dwarsheid, maar ook valt hij erg naar buiten. Ik moet hem nu dus veel naar binnen drukken met mijn buitenbeen. Misschien doet dat paard van jouw dit ook?? :)
Zou natuurlijk ook een balansprobleem kunnen zijn. Het verschilt ook per paard :j

Dit topic is van 3 jaar geleden...

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:07

Yezzi schreef:
gabixcoen schreef:
De pony waar ik op rijd deed dit ook opeens. Vroeger heeft hij het bij mijn instructrice ook is gedaan. Bij hem is het voornamelijk dwarsheid, maar ook valt hij erg naar buiten. Ik moet hem nu dus veel naar binnen drukken met mijn buitenbeen. Misschien doet dat paard van jouw dit ook?? :)
Zou natuurlijk ook een balansprobleem kunnen zijn. Het verschilt ook per paard :j

Dit topic is van 3 jaar geleden...

laat haar toch als zij het leuk vind om te reageren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:08

Ik heb getemd.. Romy, het is niet de bedoeling dat mensen op oude topics reageren, is gewoon een regel op Bokt voor zover ik weet.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:13

knip
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 24-06-22 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:25

Relaxed schreef:
Ik heb getemd.. Romy, het is niet de bedoeling dat mensen op oude topics reageren, is gewoon een regel op Bokt voor zover ik weet.

Dit. Ik wees haar er alleen op, hoef je niet zo te reageren.

Gabixcoen, dat gebeurt inderdaad wel vaker, dat mensen oudere topics vinden, kan jij niks aan doen. ;)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:58

knip
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 24-06-22 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:11

Het vinden van oudere topics gebeurt inderdaad wel vaker ;)
Het gevolg van erop reageren is dat ze vanuit de donkere krochten van bokt weer helemaal bovenaan op de eerste pagina komen te staan. Op zich nog geen drama als het écht de moeite waard is (update van iemand bijvoorbeeld over een eigen paard dat na een lange ziekte er weer bovenop is), maar in 99% van de gevallen is het beter een nieuw topic te openen.
Op antwoorden op de vragen die jaren geleden zijn gesteld zit niemand meer te wachten ;)

Daarom hier een slotje, dan zakt het topic weer naar beneden en is er weer een plek vrij voor een vraag van vandaag, die nog wél interessant is ;)