Probleem met buiten rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libje123

Probleem met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 16:59

Hai

FF vraagje !!

Ik ben alles aan het bedenken en denk wel dat ik paar dingen weet maar goed meer hulp kan geen kwaad.

Ik ben vorige jaar met mijn draver verhuist van stal (eerst ene kant van bos ) Nu aan de andere kant van hetzelfde bos.

Buiten rijden ging altijd perfect lekker makkelijk losse teugel en nergens bang voor !!! NERGENS.
Maar nu in dat jaar ben ik 1 xtje naar buiten geweest en dat ging niet echt goed veel aanstellen (ook veel vliegjes en hoog gras wat kriebelde onder de buik).
Ben toen afgestapt en lopend terug gegaan, dat ging perfect en wou toen opstappen maar ze draaide hele tijd weg.

Fout 1 ! heb het gepikt en ben gewoon gelopen naar huis.
Fout 2 door tijdgebrek had ik niet veel tijd meer om te rijden dus is ze door mij en verzorgster alleen in de rijbak gereden. Nou daar gaat het goed, maar je ze vind het niet echt heel leuk.

Verder is alles prima ze is gelukkig en super fit en nergens een pijntje goed passend zadel etc etc
En dan nog met rijden gaat alles perfect in de bak.

Maar nu vandaag ik zei weet je probeer het maar ga lekker ritje maken buiten (verzorgster)
Nou ze gaat (met ander paard en iemand erbij) lekker naar buiten.
Voorzover ik ze bij kon houden (inzicht) ging het heel soepel.

Nu vroeg ik net over facebook hoe het ging, krijg ik bericht terug
"Ja ze was lief maar stelde zich aan was erg bang voor de koeien en ben toen maar liever afgestapt''
:S WE STAAN OP EEN KOEIEN STAL ZE ZIET NIKS ANDERS ALS KOEIEN!! hoe kan ze daar nu bang voor zijn. ze knuffelt er iedere dag mee en ze staan naaast haar in de wei (het waren ook dezelfde koeien)

Waar is mijn paardje die met mij in het bos lang tracktors liep ( die bomen weg moesten slepen)
en die met mij OP straat liep langs alles en iedereen.
Hoe kan ze nu bang zijn!!

Moet ze nu zo erg wennen heeft ze er geen lol meer in. Hoe kan ze eerst zo genieten zowel alleen als met andere en nu ineens zo niet meer.

Ik zelf denk dat ik meer moet gaan wandelen buiten en rijden en dat het dan weer anders word.
Iemand nog meer tips? ( en misschien waarom ze aan de longe zo doet )
Longeren:
Eerst netjes lopen luisterd perfect naar stem, na het warm draaien (soms wel soms niet) ineens een uitspatting keihard lopen bokken en hup dan weer normaal
en soms zelfs ineens helemaal kijkerig en bangerig.

En soms loopt ze gewoon perfect.

Even over Mar

Dravertje
24 jaar
Hittepetit
Goede conditie
Snel reactie vermogen
Krengetje af en toe
Echte merrie

Marita

Re: Probleem met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:44

was waarschijnlijk gewoon de frissigheid en nieuwigheid van weer de eerste keer naar buiten. Als je vaker gaat, zul je merken dat het weer gewoon wordt en dan is het enge er zo weer vanaf.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:51

Ja he denk het ook ! Ik ga het gewoon vaker doen ook wandelen.

anna_belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:46

Hoi, ik heb zelf ook zo'n "typische" merrie..
Heeft met vorige eigenaresse altijd in het bos gereden, maar vorig jaar ben ik (wegens een wei vol koeien die ineens met zijn allen opstonden) via het prikkeldraad in de tegenoverliggende wei beland. Sindsdien heb ik behoorlijke angst voor het buitenrijden en ben ook zoekende hoe ik dit ga oplossen. Overigens is mijn merrie ook in de bak niet altijd helemaal braaf en vrij schrikachtig dus zit ook wel een beetje in haar karakter.
Ik hoop dat het je lukt weer te genieten van de buitenrit, als je goede tips hebt, hoor ik ze graag!

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:46

Zo te horen een paar keer vaker oefenen en dan gaat het vast weer prima. En ach, als ze zo weinig buitenkomt en alleen maar echt bang is van de koeien, dan valt het allemaal wel mee, toch?

Wat dat longeren betreft: mijn merrie, die ook niet meer de jongste is, maakt af en toe ook een flinke bokkesprong aan de longe. Ik vind dat eigenlijk juist heel leuk, want:
A) betekent t dat ze nog lekker fit is en fris, en
B) heeft ze het fatsoen om het alleen te doen als er niemand op zit, zodat ze niemand er af gooit. Heel aardig van haar!

Dat die van jou daarna bangig en kijkerig is, kan komen doordat ze door haar uitspatting ineens vol adrenaline zit, ook al was er niks aan de hand. Mijn vorige verzorgmerrie was ook altijd helemaal bangig na een sprint door t bos. Niks aan t handje, gewoon even een stukje in draf om de adrenaline er uit te lopen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:00

Hoe is haar zicht???? Ziet ze nog wel alles? Mijn oudje van 25 begon ook (al wat jaartjes geleden) met hetzelfde grapje, in zoverre bij haar ging het heel geleidelijk, steeds vaker en sneller schrikken en van dingen dat ik zeg :o? Die kan dus van een verkeersbord schrikken. Na wat onderzoekjes bleek dat haar zicht niet meer 100% was. Ze heeft nu net weer een oogontsteking gehad, en daardoor is ze nu op 1 oog blind geworden. Of dat permanent is, is nog afwachten. Het lijkt erop dat ze toch nog een heel klein beetje zicht terug krijgt, maar veel zal dat niet meer worden.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:05

@ rina: hele goede, helemaal niet aan gedacht...