nieuw paard - problemen met ontspannen van de bovenlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bicnic

nieuw paard - problemen met ontspannen van de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 10:10

hoi hoi. Ik heb een probleem met mijn nieuwe paard dat ik overigens pas 4 weken heb, waarvan ca. 7 x bereden.

Het paard is 6 jaar oud, waarvan 1 jaar onder het zadel geweest en daarna 1 jaar op wei gestaan (wegens zwangerschap amazone). Daarna heb ik hem gekocht. Eerst hoefsmid laten komen, de tandarts en een passend zadel aangeschaft, dus problemen op dat gebied zijn denk ik uit te sluiten. De gangen van hem zijn super, maar hij heeft uiteraard totaal geen bespiering. Tijdens longeren en rijden heeft hij echt moeite met zijn bovenlijn te ontspannen. Hij zet het liefst zijn onderhals erop (een echte sterrenkijker). Met bijzet is hij erdoorheen te krijgen, maar met moeite wil hij daarin uiteindelijk ontspannen. Ik dacht dat het een kwestie was van hem de tijd geven om sterker te worden en dat het dan vanzelf goed komt, maar mijn instructrice vind dat er te weinig progressie inzit en adviseerde me er toch even naar te laten kijken. ik heb er een osteopaat naar laten kijken en deze constateerde een blokkade achter in de rug en bij de 1e nekwervel. dit was afgelopen woensdag, nu heeft mijn paard eerst een paar dagen rust en alleen weidegang, vanaf morgen pak ik het longeren weer op en vanaf woensdag ga ik er weer eens opzitten. Ben benieuwd of de behandeling heeft aangeslagen.

Zijn er hier mensen met een soortgelijke ervaring? En hebben jullie eventuele nuttige tips voor me?

lovebobby

Re: nieuw paard - problemen met ontspannen van de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:23

Langzaam beginnen met longeren aan een kaptoom, zodat je de bovenlijn kan trainen, doe dat zeker niet met bijzet maar leer te voelen in je handen,
Begin met stap en als dat helemaal bevestigt is pas met draf al duurt het een paar weken, ga niet te snel,
Hou er ook rekening mee dat he jet paard nog maar net hebt, logisch dat het dier zich vast zet, nieuwe omgeving, nieuw baasje , nieuwe groep enz enz, neem eens een paar maanden de tijd om aan mekaar te wennen en begin eens gewoon met simpel grondwerk,
Je kan heel veel doen om je paard soepel te krijgen b.v door oefeningen naast hem te gaan doen in stap en draf,
Gym oefening zoals schouderbinnen en traver, dus echt puur de basis om hem soepel en buigzaam te krijgen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:26

Oei dat klinkt idd niet best.
Hoe heb je m laten keuren?
Voor de zekerheid zou je nog een rugfoto kunnen laten maken, om kissing spines en artrose in de rug uit te sluiten.

Verder ben je goed bezig, maar een goed zadelpasser en een osteopaat kunnen niet in de rug kijken, daar heb je een dierenarts voor nodig

bicnic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 10:38

Hij was wel goedgekeurd. Keuring was iets meer dan 1 jaar oud. je weet natuurlijk niet wat er in de tussentijd is gebeurd. Rugfoto's laten maken is een volgende stap die ik neem, mocht de behandeling en training niet aanslaan. Ik wil me ook niet gek maken daarin en het eerst even wat tijd gunnen. En vooral langzaam te werk gaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:43

Hoi, die van mij is dinsdag naar osteo geweest (heb bij medisch een topic geopend) die van mij gisteren weer voor het eerst gereden na 2 dagen longeren met pessoa en ze is al een stuk losser. Die van mij was geen sterrenkijker maar liep in een houding zonder de rug te gebruiken. Moet nu vooral rijden op ontspanning en lossigheid.

Aanvulling :Volgens mij kan osteo ook wel voelen of er kissing spines zijn..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:35

Hmm zo'n keuring zegt mij niets als je er zelf niet bij was.....