aan de teugel rijden en in de goede galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne97

aan de teugel rijden en in de goede galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 19:51

ik rij vaak op een paard dat heel moeilijk aan de teugel te krijgen is en dat heel slecht in de goede galop gaat.
meestal moet ik wel 8 keer aanspringen in galop voordat ihj in de goede zit en een paar passen daarna springt hij weer over naar de andere.
hoe kan ik hem dit goed aanleren.
het is niet een heel jong paardje dus misschien heeft hij het verkeerd aangeleerd?!?
en hoe zie je ookal weer hoe hij in de goede galop zit? buitenbeen voor toch?
(vergeet het altijd:$)
alvast dankjeee(L)

SjakieXX

Re: aan de teugel rijden en in de goede galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:20

Je ziet of je in de goede galop zit als het binnenbeen als eerste naar voren gaat, en het gaat verder naar voren dat het buitenbeen.

Hoe je de galop zou kunnen verbeteren?
Heeeeel veel oefenen. Daarbij zijn er heel veel verschillende manieren om aan te springen voor de goede galop, hierbij kun je denken aan bijv. bij E afwenden naar B toe rijden en die hoek heel haaks nemen en dan net in de bocht de hulp voor de galop geven, kijken of hij goed zit, zit hij goed, belonen, belonen en nog eens belonen, flink doorgalopperen, echt flink en zorgen dat hij niet over kan springen, mocht die dat nog wel doen dan, kun je ook nog ergens in de bak een balkje neerleggen, al ze hierover galopperen wisselen de meeste paarden ook nog wel eens en heb je grote kans dat hij weer goed doorspringt. En het is een kwestie van tijd en geduld, heel veel geduld.

Dit kun je proberen, maar ik zou als je het echt wilt, goed les nemen en dit probleem hierdoor aan te pakken. Je hoeft niet eens elke week les te nemen 1x in de 2 weken kan ook, of 1x in de maand, maar het is wel belangrijk om les te hebben. Vooral omdat die je ook kan helpen om zelf beter te gaan zitten, want misschien zit je je paard erg in de weg.

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:36

Ten eerste is het belangrijk dat je les krijgt, zodat diegene kan kijken wat jij fout doet. Misschien geef je wel totaal de verkeerde hulpen en springt hij daarom verkeerd aan.
Zodra hij aan galoppeerd in de goede galop, echt in een stevig tempo door blijven rijden! Springt hij in de verkeerde galop aan, dan direct terugnemen hem weer ontspannen laten draven en het weer opnieuw proberen. Dit net zolang herhalen tot dat hij wel in de goede galop aanspringt.
Het is belangrijk dat je goed impuls houdt en consequent blijft, succes ermee!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:40

Ik vind het advies van Sjakiexx wel goed, TS heb je ook les?

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:42

Ik denk dat je je paard meer moet rechtrichten. Scheve paarden kunnen inderdaad moeilijk aan de teugel te rijden zijn en daarbij ook moeilijk in een bepaalde galop gaan.

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 20:52

ik heb les. ik rij al mn hele leven en vanaf 5 jaar op een manege.
ik heb het alleen maar bij 1 paard en dat is nouj juist het paard waar ik vaak op rij.
mn lesgever zegt ook dat het paard het bij alle ruiters doet en toch wil ik er mee werken en het verbeteren. ik probeer ook heel goed aan te springen in de bochten enzoo maar na een paar passen gaattie toch weer terug. ik zal het eens proberen met de tips:D

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:46

Misschien domme vraag maar als je nu buiten rijd en er is niet echt een binnenbeen maakt het dan uit in welke galop je gaat en wat is het probleem van een verkeerde galop?
Overigens ben ik er in de les ook druk mee aan het oefenen en let dan op de volte of het juiste been eerst naar voren gaat want ik voel het verschil ook niet.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:26

zondersokken schreef:
Misschien domme vraag maar als je nu buiten rijd en er is niet echt een binnenbeen maakt het dan uit in welke galop je gaat en wat is het probleem van een verkeerde galop?
Overigens ben ik er in de les ook druk mee aan het oefenen en let dan op de volte of het juiste been eerst naar voren gaat want ik voel het verschil ook niet.

Dan is het verstandig om regelmatig om te wisselen. Niet de hele rit in dezelfde galop rijden. :)