hoi, ik ben marinthe ik ben 13 jaar en heb een heel lief paard genaamd Ciento hij is net 6 van 11 april. ik heb heb in oktober gekocht en ook echt geen spijt ik heb elke week les van een hele ervaren vrouw die mij ook echt helpt ik sta op een pension stal waar niet altijd iemand met mij mee kan rijden of helpen ciento is best fris en ook nog niet helemaal verkeersmak ik longeer hem altijd voor dat ik ga rijden maar ik houd hem in een hoekje waar een paar spullen staan toch niet onder controle en ik heb een beetje het gevoel dat hij met mijn voeten speelt ik ga dan gewoon door tot hij er netjes voorbij loopt maar het is natuurlijk niet echt leuk dat ik niet gewoon zonder problemen kan rijden hij loopt ook netjes naar beneden met hulp van thiedeman teugel waarmee ik hem ook meer onder controle krijg heeft iemand misschien nog tips waarmee ik hem rustig kan krijgen en dat hij zich niet meer zo aanstelt bij dat hoekje ? groetjes marinthe en ciento
pien_2010
Geplaatst: 21-07-11 20:02
Marintha als ik je verhaal lees dan zou mijn advies zijn om in overleg met je instructrice te zoeken naar iemand die wel goed ervaren is en goed kan rijden om naast jou af en toe je paardje te rijden. Dan hou je hem goed en geef je jezelf de kans om te groeien in het paardrijden. Deze bijrijder kan jou dan ook wel eens helpen zodat je paardje ook respect voor jou gaat krijgen.
Als een paard in een bepaalde hoek altijd kijkerig is, dan moet je die hoek in het begin gewoon een beetje afsnijden. Dus niet persé de hoek in willen rijden, maar eerder afwenden en net doen alsof je niks merkt. En als je dan wat langer rijdt en je paard beter beheerst, kun je steeds verder naar die hoek toerijden. Niet er recht op af, maar steeds met je binnenbeen het paard een beetje meer de hoek in rijden. Steeds een beetje verder totdat het wel normaal lukt. En de tip hierboven om je paard ook eens door een ervaren ruiter te laten rijden, is een prima idee. Succes!
xxmarinthe
Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-11 20:14
ik wil niet echt een bijrijder omdat ik graag elke dag rijd en verder ook niks te doen heb anders
Duuk2011
Geplaatst: 21-07-11 20:27
Hoi Marinthe, Heb je ook foto's ?:) Misschien kun je aan je instructeur te vragen om te helpen zodat jij de baas over je paard blijft, en niet andersom.
Wel vind ik het eerlijk gezegd een beetje gevaarlijk dat jij, als 13e jarige, alleen rijdt met een paard dat best fris kan zijn. Is er niemand aanwezig? Misschien zou een bijrijder nog niet eens zo'n stom idee zijn. Je kunt dan ook afspreken dat je samen gaat rijden? Zo kan hij/zij jou ook een beetje helpen en ben je niet alleen.
xxmarinthe
Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-11 20:39
@duuk2011 eh jaa even zoeken doe zo nieuw antwoord pc is gecrashed dus meeste foto's zijn weg : $ nah ik heb toch liever geen bijrijder ik heb een paard omdat ik het leuk vind niet om een ander er op te laten : $ btw volgende week ga ik op vakantie en dan gaat er wel een ervaren ruiter die zelf in de m rijd en een paard bij mij op stal heeft
xxmarinthe
Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-11 20:42
beetje oud hoor.. normaal longeer ik hem altijd met longeersingel en bijzet.
marcyele
Geplaatst: 21-07-11 20:49
Hey het beste wat je kan even je pony daar een tijdje laten staan met jou erop of ernaast zodat hij of zij naar die hoek kan staren en dan kan hij of zij even aan wennen en denken oke er is niets aan de hand dat zal ik hebben gedaan maar die andere tips zou ook wel helpen hoor
Volgens mij bedoelt ze dat je juist boos moet worden...
Sassol
Geplaatst: 22-07-11 13:47
En hoe weet jij dat hij zich aanstelt en het niet eng vindt? Reageert ie anders dan wanneer hij bang is?
Boos worden is bij rijden nooit de oplossing als je het mij vraagt. Je mag van geluk spreken dat het beest je ronddraagt denk ik dan. Hou het dan ook gezellig;)
Ik zou ook gewoon de hoek langzaam erbij pakken zoals Marita beschrijft.
Bralindy
Geplaatst: 22-07-11 16:58
Constant voorbij laten gaan en expres opzoeken (ms niet meest tactvolle oplossing, werkt trouwens wel bij mij). Maar als hij er 'normaal' voorbij gaat, uitvoerig met stem belonen. Hij kan ook met je lopen spelen en je in de maling nemen. Wat ik dan zou doen is hem dan goed aan het werk zetten zodat hij daar dan niet meer aan kan denken en weer belonen met je stem als hij er normaal langs gaat
dankjewel iedereen best grappig eigenlijk ik ging gister rijden en natuurlijk lag heel de bak bezopen dus hij lette nu meer op het water dan op het hoekje en toen liep hij er ineens wel langs daarom weet ik dat hij zich aanstelt
Mijn jonge paard heeft hier ook een handje van en ik rij er gewoon elke x langs en doe een beetje mijn hand naar voren en vaak gaat ze na een paar x gek doen er wel langs. Zij maakt er echt een spelletje van namelijk en sommige dagen is het erger... Begin deze week deed ze het weer (in de hoek voor het enge stuk ineens omdraaien) en ik was er zo zat van en heb haar gelijk weer omgedraaid en als ze het weer wou proberen, zette ik haar weer op die volte en vlak voor het enge stuk mijn hand naar voren gedaan om haar wel ruimte te geven en te laten voelen dat ik het niet eng vind. De rest van de week heeft ze bij dit stuk niet meer raar gedaan, hahaha!
Maar goed, dit werkt voor mijn paard! Voor de goede duidelijkheid; ik was niet boos op dat moment, maar heb er er rustig langs gereden, maar zodra ze dus weer om wou draaien, heb ik haar weer streng terug gedraaid. Boos worden heeft, denk ik, ook geen nut; duidelijkheid geven en zeker zijn zijn van jezelf helpt bij mij en mijn paard!!
Maar goed, ik ben 29 jaar en jij bent nog zo jong en dat wil niet zeggen dat je niet kan rijden of dat ik beter ben dan jij, maar zo'n fris paard is niet niks!! Dus ik adviseer ook voor jou om er hulp bij te nemen!
@chelseaII ik heb precies het zelfde ! ja dat doe ik ook altijd op rechts schrok hij niet maar op links doet hij nog wel beetje moeilijk ik snap het ik rijd al mn hele leven paard en heb les van een goeie instructeur