Paard wil moeilijk stil staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

Paard wil moeilijk stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 14:08

hallo

mijn paard is nu 5 jaar en we rijden L1 dressuur.
toch hebben we nog moeilijk heden in de zin met stilstaan.
hij wil best stil staan maar dat is echt met het hoofd in de lucht.vraag ik wat van hem dus dat hij zijn hoofd een beetje naar beneden doet wil hij dus weer voorwaards.
als hij dan 2 sec stil heeft gestaan gaat hij drammen dus wil hij ook weer voorwaarts.
we komen dit probleem dus ook veel tegen bij het opstappen en poetsen voeten wassen enz.
met opstappen gaat hij dus rondjes om mij heen lopen en krijg ik hem dus niet stil. ook met poetsen en wassen loopt hij heen en weer.
heeft iemand misschien een tip om dit er uit te krijgen?

Angela

Re: Paard wil moeilijk stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:11

Je aanmelden voor Horse Event, bij Annemarie (Monty Roberts).
([VN] Horse Event: Probleempaarden en Annemarie van der Toorn)

Mijn vorige paard stond ook moeilijk stil, maar Annemarie heeft me super geholpen! Het was natuurlijk niet in 1 keer voorbij, maar door haar tips was het niet stilstaan (bij hem tijdens het opstijgen), binnen een maand voorbij en voor altijd verleden tijd :j

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 14:17

Angela schreef:
Je aanmelden voor Horse Event, bij Annemarie (Monty Roberts).
([VN] Horse Event: Probleempaarden en Annemarie van der Toorn)

Mijn vorige paard stond ook moeilijk stil, maar Annemarie heeft me super geholpen! Het was natuurlijk niet in 1 keer voorbij, maar door haar tips was het niet stilstaan (bij hem tijdens het opstijgen), binnen een maand voorbij en voor altijd verleden tijd :j

dit is misschien een goed idee. moet er even over nadenken.
het is echt een lastig probleem en dan heb ik het nog niet eens over het rijden. maar vooral met poetsen en wassen ik kan de hele tijd mijn emmer met sop verplaatsen omdat meneer zo heen en weer loopt haha

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:23

Dit blijf ik even volgen, ik heb er ook zo eentje die niet wil blijven staan. :)

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 14:27

ik vond zo net wat via google

een paard dat niet wil stil staan kun je leren stilstaan op de volgende manier !

als hij begint rond te wandelen of te draaien laat je hem bewust rondlopen in een super kleine cirkel in het begin zal hij blij zijn dat hij mag rondlopen maar na een tijdje wil hij stilstaan en DAN MAG HIJ VAN JOU NIET STILSTAAN en laat je hem nog een paar rondjes extra draaien tot hij het echt kotsbeu wordt ! dan laat je hem stilstaan en beloon je hem met bv een worteltje leer ook er een woordje aan te koppelen zoals HO !!
enkel ho zeggen op het moment dat hij van jou moet stilstaan en als hij van jou die rondjes moet draaien vraag je hem dat zonder agressief te worden heel zelfzeker en rustig laat je hem rondjes draaien en dan zeer consequent HO!
begin hij terug te wandelen begin je opnieuw en opnieuw tot hij het snapt ! in het begin kun je wel 10 minuten rondjes draaien maar na een tijdje worden die 10 minuten 5 minuten en 1 minuut enz en uiteindelijk zal hij snappen dat hij moet stilstaan op het woordje HO!

zou het helpen iemand ervaring?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:35

Hmm ik ben nu bezig met mijn 3 jarige maar hij vind stilstaan ook heeeeeeel moeilijk. Vooral met opstijgen.

En ook telkens als ik hem binnen zet om te voeren, sleurt hij me zowat mee zijn stal in omdat hij voer krijgt. Ik laat hem nu wel 10x stilstaan, vanaf de wei naar de stal. Zodat hij leert om gewoon rustig mee te lopen. Maar zoals ik al zei, dat stilstaan vind hij nog wel lastig:P
Ik merk wel dat het begint te werken. Hij is nu wat minder drammerig

Maar tips zijn altijd handig!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:13

Mijn pony vind het ook moeilijk. Ik ben er nu dus ook hard mee bezig met mijn instructrice om haar goed vierkant en nageeflijk stil te laten staan.
Klein stappen nageeflijk houden en naar het halthouden toe, gaat der hoofd de lucht in weer naar voren. Dit helpt bij mij zo ontzettend goed. binnen een week zag ze al verschil. ben er nu een week mee bezig.
Wat mijne doet als ie stil staat en je wilt m wat nageeflijk stellen gaat ze naar achter lopen. dat is dus niet de bedoeling.
Dus staat je paard mooi nageeflijk stil gelijk de druk eraf halen en ontspannen. Dit werkt bij mij goed.
Hopelijk heb je er wat aan, anders zou ik het even met je instucteur/instructrice overleggen als je les hebt.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:24

bij het opstappen heeft dit goed geholpen.
Als je merkt dat hij gaat lopen met opstijgen moet je hem gelijk een pasje terug zetten naar de plek waar je bent begonnen.
En dat herhaal je iedere keer als hij weer wilt gaan lopen.
Bij mij heeft het een keer 15 min geduurd dat ik kon opstijgen, maar vooral rustig blijven terug zetten (niks zeggen) en weer proberen. Als het lukt goed belonen. Uiteindelijk krijgt hij door dat het alleen maar langer duurt als hij niet blijft staan.
Nu blijft ze eigenlijk altijd stilstaan en als ze het niet doet begin ik weer van voor al aan.
Succes!!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:24

Sharonaa_ schreef:
Mijn pony vind het ook moeilijk. Ik ben er nu dus ook hard mee bezig met mijn instructrice om haar goed vierkant en nageeflijk stil te laten staan.
Klein stappen nageeflijk houden en naar het halthouden toe, gaat der hoofd de lucht in weer naar voren. Dit helpt bij mij zo ontzettend goed. binnen een week zag ze al verschil. ben er nu een week mee bezig.
Wat mijne doet als ie stil staat en je wilt m wat nageeflijk stellen gaat ze naar achter lopen. dat is dus niet de bedoeling.
Dus staat je paard mooi nageeflijk stil gelijk de druk eraf halen en ontspannen. Dit werkt bij mij goed.
Hopelijk heb je er wat aan, anders zou ik het even met je instucteur/instructrice overleggen als je les hebt.

bedankt hier heb ik met rijden zeker wat aan. ik ben er vandaag met rijden ook mee bezig geweest en hij deed het heel goed
en zelf met poetsen stond hij braaf stil :D

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:25

ninne1 schreef:
bij het opstappen heeft dit goed geholpen.
Als je merkt dat hij gaat lopen met opstijgen moet je hem gelijk een pasje terug zetten naar de plek waar je bent begonnen.
En dat herhaal je iedere keer als hij weer wilt gaan lopen.
Bij mij heeft het een keer 15 min geduurd dat ik kon opstijgen, maar vooral rustig blijven terug zetten (niks zeggen) en weer proberen. Als het lukt goed belonen. Uiteindelijk krijgt hij door dat het alleen maar langer duurt als hij niet blijft staan.
Nu blijft ze eigenlijk altijd stilstaan en als ze het niet doet begin ik weer van voor al aan.
Succes!!

bedankt deze tip ga ik zeker gebruiken :o

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:28

Ik lees ook even mee , omdat ik dit probleem ook heb :)
Bij het poetsen en opstappen doet hij niets , maar gewoon als ik hem tijdens het rijden wil laten halthouden , dan gaat het goed mis :P

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:16

Ik probeer vooral dus stil te staan & als hij of zij ook werkelijk 3 seconden onbeweegelijk stil staat (met benen) dan weer verderrijden, niet teveel herhalen of het irriteert ;)