Tips voor een volgende keer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

Tips voor een volgende keer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 10:49

Gister heb ik heerlijk op mijn pony gereden
Stap was heel ontspannen knabbelen op bit en hoofdje rustig naar beneden en de oortje ontspannen.
De drafwas in het begin een beetje pittig maar daarna ook net als de stap mooi rustig en ontspannen.
Galop was ook netjes.
Daarna uitgestapt zonder zadel en nog achterstevoren op hem gezeten, allemaal prima.

Vanmorgen heb ik ook nog even gereden
(alleen liepen er nu koeien langs de wei waar we in reden. En de koeien lopen dan een langs zodat ze naar hu eigenstukje land kunnen,, stukje verderop. maar die koeien lopen daar elke dag dus die kent hij wel)
Dus zelfde plek alleen zo nu en dan een koe die langsloop:P

stap heel ontspannen net zoals gisteren netjes buigen en naar binnen kijken met voltes etc.
Draf was zo ontstuimig! voltes of andere figuren maakte hem leek het wel alleen maar alerter en drukker. Hij had totaal geen aandacht voor mij. Dus terug naar stap. Heel netjes en ontspannen. Toen maar weer draven en toen begon hij zo uit het niets (er was ook geen koe in de buurt te zien) te galoperen en reageert op geen enkele hulp en denderde maar door het land! toen hij eindelijk terug was in stap kwamen er koeien aan en ben ik voor de zekerheid maar afgestapt om verdere gekkigheden te doen voorkomen. (of dat de koeien aan de kletter gaan en door het draad heen rennen etc)

Wat nu weer te doen wanneer dit gebeurt?
Gister zo braaf en netjes en vandaag zo ontstuimig

troi

Re: Tips voor een volgende keer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:39

Tja, net als mensen hebben paarden ook zo hun buien. Het kan best zijn dat je pony lekker energiek was en dat even kwijt moest. Wat je zou kunnen overwegen is om hem te laten doorgalopperen tot hij er zat van is en dan nog even laten doorlopen en dan pas terugnemen. En dan vanaf stap weer beginnen.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:27

heb het zelf ook even rustig overdacht ondertusen :)
Zou wel een dolle bui zijn geweest + de druk op de teugels. (toen hij al eenmaal zo hard aan het jagen was en nergens meer op reageerde)
Gooi hem vanavond nog wel even los en als het dan nog droog is, rij ik hem nog wel even :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:54

Tja de ellende is dat de meeste mensen dan idd veel constante druk op de teugels houden en dat de meesten paarden daardoor dat gaan negeren. Rustig korte ophoudingen geven en tussendoor dus telkens loslaten werkt vaak veel beter.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:08

ja ik ga hier extra op letten
ik heb in het begin verkeerd les gehad (2 jaar ofzo) en trekken = stoppen en schoppen = lopen

Daarna heb ik nog zo'n 4 jaar les gehad (waaronder een half jaar prive) om dit allemaal weer af te leren en goed te gaan leren rijden met mijn zit en inderdaad leren loslaten van voren. Heb ook op super veel drukke pony's gereden en merkte dan ook op een gegeven moment dat je het vertrouwen hebt en dat je dan ook durft los te laten en dan zie je ook meteen verschil :).
maar in zulk soort situatie's val je soms onbewust weer terug, Dus ga hier bewust even weer aan denken :)

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:10

en zit ook even te kijke of een kennis (Z dressuur) anders eens tijd heeft om mij even alert te maken op mijn houding en er voor zorgt dat ik niet ga verslonsen :)

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:05

Nou ik heb vanavond weer gereden,
heel bewust met alles bezig geweest.
De omgeving was rustig.
Heb hem eerst gelongeert, ging netjes

Daarna gaan stappen onder het zadel, ging ook heel netjes
stappen, stilstaan, stappen, stilstaan. dit ging redelijk goed.
dus aandraven. En ja hoor, draven was meteen al rennen.
Rustig proberen te gaan lichtrijden denken aan mijn houden en zachte ophoudingen maken met mijn hand.
Terug naar stap. Stappen en dan wee stilstaan en weer stappen stilstaan etc.
weer aandraven en weer was het rennen geblazen en toen reageerde hij ook niet meer.
Zachte ophoudingen maken met me hand en weer loslaten, geen reactie
diep zitten, geen reactie
De enige reactie was harder, harder en harder rennen.
toen ik eindelijk weer stil stond maar weer gaan stappen en daarna afgestapt.

Kan het ook spierpijn zijn van gisteren? Dat hij zich daarom zo gedraagt?
Puberaal gedrag?

Wat te doen?!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:33

Het klinkt alsof je uitgeprobeert wordt. Wat ik je kan aanraden is om als hij wil rennen hem ook te laten rennen, maar (en dat is belangrijk!) op jouw voorwaarden. Net even sneller dan jij wilt (vindt hij niet leuk) en net even langer dan hij wil (vindt hij ook al niet leuk). Desnoods een flinkje galop voor een flinke periode, laat hem maareens lekker zweten. En als hij dus langzamer wil gaan juist aandrijven. Dan pas, als jij het dus bepaald, mag hij langzamer, even lekker stappen ofzo. Dat is dan zijn beloning. Ik gok dat als je dit een paar keer doet hij heel snel leert dat sneller gaan juist helemaal niet leuk meer is, ipv de beloning (lekker stoppen zoals jij nu doet) krijgt juist dingen te doen die hij helemaal niet leuk vindt, vreselijk moe worden namelijk.

Een andere optie die ik als een toegepast heb is elke keer als hij sneller gaat dan jij een korte volte maken zo kort dat hij langzamer moet maar nog wel in de gang blijft (dus dus echt klein, densoods trek je hem min of meer om) . En dan echt elke keer als hij sneller gaat. Voor mij betekende dit de eerste keer dat ik 15 voltes heb gedraaid op de lange zijde.. Werd er dus wel heel flauw van maar.. De tweede keer moest ik nog maar 6 voltes om hem op snelheid te houden die ik wilde. En zo zal de snelheid ook steeds beter te controleren worden. Maar hierbij moet je wel ontzettend ceonsequent blijven, een paar keer de pown zijn zin geven en je bent weer het bokje, jij bepaald de snelheid altijd!

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:17

Denk aan jezelf, jij hebt toch ook eens een mindere dag? Waarop je weinig kan verdragen? Je pony had waarschijnlijk ook zo'n dag, en dat moet jij dan maar ondergaan, ik zou zeggen (ookal klinkt het gek); goed vooruit blijven rijden, dan zal hij minder snel iets uitsteken ;)

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 20:11

ik ben nu even erg druk maar ga het woensdag gewoon weer even proberen :)
(in tussen longeer ik hem nog wel of laat ik hem rondrennen :))

En wil zelf ook even mijn hoofd leeg maken zodat ik zelf ook zegmaar ''leeg'' op kan stappen