Umbria aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irina_umbria

Umbria aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 23:33

Umbria is een KWPN-merrie van 10 jaar, maar wordt nog niet zo lang gereden (nog maar een paar jaar, denk ik). Toen ik haar nog maar net kende, was het een bommetje met rijden: constant bokken en de rug bol houden. Nu heb ik het gelukkig eruit gekregen, maar nu lopen we steeds tegen andere problemen aan, en de grootste is : hoofdschudden. Ze houdt haar hoofd niet stil, en kan totaal niet ontspannen, waardoor ik haar nooit met lange teugel/lang en laag kon rijden. Zij kan dus ook absoluut niet halsstrekken en wil geen aanleuning aannemen. Haar mond is super hard met rijden, dus met zachte hand krijg je haar niet gereden. Ze is volgens mij niet bij onze stal ingereden, dus het kan zijn dat er iets gebeurd was bij de vorige eigenaren, maar wat dat weet ik dus niet.

Ik heb een filmpje gemaakt van haar tijdens het longeren, zodat jullie kunnen zien wat ik met "schudden met haar hoofd" eigenlijk bedoel. Zoals ze hier tijdens longeren loopt, loopt ze dus ook tijdens het rijden. Medisch zou het niet kunnen zijn, ze is naar de kliniek geweest, gekraakt, naar de tandarts geweest, heeft goed passende spullen etc.

Ik raak echt hopeloos dus vandaar dat ik hier voor hulp kom. Want als het zo doorgaat ben ik bang dat ik haar kapot rijd... Als jullie weten wat het is of hoe het zal komen dan GRAAG laten weten want ik wil het beestje geen pijn laten leiden...

Hier het filmpje:

http://www.youtube.com/v/bEfu_HqERPI

Groetjes Irina en Umbria

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:36

Je kan kijken om de longe anders te bevestigen. En zet haar wat meer aan het werk. Die van mij gaat ook met zijn hoofd schudden als hij zich verveeld.

Vliegennetje misschien een idee :) ?! Dat zou je namelijk ook nog kunnen proberen.

Succes!

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 23:40

Hoe bedoel je de longe anders te bevestigen? :o

Ze heeft een oornetje als ik haar rijdt, maar het helpt voor geen meter. Maar ik ga eens proberen om haar meer aan het werk te zetten. Maar weet je hoe het komt dat zij zo erg schudt als ze geen pessoa om heeft? Want ik denk niet dat het puur verveling is..?

RaichuHollow

Re: Umbria @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:45

Ik denk niet dat het verveling is! Doe geen gekke dingen, wat het wel is weet ik niet..
Misschien weet iemand anders wel wat het is. Hoop het voor je, maar ik zie een paard dat zich absoluut niet fijn voelt...

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:46

Ik denk zelf dat het echt verveling is :j .. Aan de longe kan je ze ook aan het werk zitten.. Heel veel tempo wisselingen maken, laat haar wat actiever draven, wat langzamer. Halthouden, draf, galop, draf, stap, middenstap....

Je hebt de longe nu bij de neus zitten, probeer hem eens over het hoofd :) .

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:04

Hele simpele oplossing.. Misschien heeft ze wel gewoon een hekel aan het bit? :+
Sommige paarden worden van een bit gewoon ontzettend onrustig met hun hoofd.
En om eerlijk te zijn vind ik dat niet zo raar, zo'n stuk ijzer op m'n tandvlees lijkt me niet fijn. :D

Ik ken een paardje wat vreselijk met haar hoofd schudde zodra er een bit in haar mond zat.
Ik ben niet bepaald een natural, maar hee, hoeveel duidelijker worden je paard haar signalen dat t gewoon niet fijn voelt? ;) Probeer het eens bitloos met zo'n Emiel Voest hoofdstel of een touwhalster ofzo. Proberen kan altijd toch? Bij het paardje wat ik ken met hetzelfde probleem, is het zo opgelost en is het inmiddels een heerlijk dier om te rijden!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:17

Het kan van alles zijn.
UIk wil je niet aanvallen, maar geef even wat opties die bij mij in me opkomen na het zien van je filmpje.

In het begin ging haar hoord nog vrij rustig heen en weer, dus dacht ik eraan dat ze misschien nog de aanleuning mist en zodra er dus een lossere teugels onstaat, dat ze dan de hand van de ruiter ging opzoeken.

Verder komt in me op een erge vorm van pollen allergie? IK weet niet of ze dit het hele jaar door doet of dat het jaargetijde afhankelijk is....

Succes er mee iig

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:28

Ik dacht ook aan te weinig aanleuning.
Zowel vanuit de pessoa als vanuit de longe. Misschien ook met rijden?

Het kan ook met de spieren te maken hebben.
Longeer je altijd richting oprichting? Niet lang en laag?
Dat zou het geschud zonder pessoa ook kunnen verklaren...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 06:41

Achtergrondinformatie toegevoegd, topic weer open :)

irina_umbria

Re: Umbria aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:57

Hekel aan het bit heeft ze niet, want ik heb ook al bitloos mee gereden maar het gaf geen resultaat... Aanleuning heeft ze dus bijna niet. Wat ik vreemd vind is dat zij in stap dus helemaal niet schudt, maar als ze aandraaft dan begint de hel...

Lang en laag kan ik haar niet rijden, want ze wil maar niet ontspannen... zodra ik de teugels langer doe en haar de ruimte geef begint ze haar eigen dingen te doen en schudt zo erg dat ik echt bijna niet normaal kan blijven zitten....

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:03

Wat me als eerste opviel was dat je paard erg kort loopt.. Dit heeft dus ook te maken met de aanleuning, paard wordt niet van achter naar voor gereden (in dit geval gelongeerd).
Ken ook een paard die ook aan het hoofdschudden is, heeft een soort allergie meende ik en is dus in het zomerseizoen slecht te rijden. Als je wil, kan ik hier meer info over vragen ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:04

Allereerst een geweldig nummer die je erbij hebt geplaatst! Ik vind dat de achterhand er wat achteraan sleept. Ze maakt niet een een goede sprong, vooral te zien tijdens de galop. Vandaar dat ik denk dat er iets is in de rug. Dit gedrag doet ze in de wintermaanden ook? Ivm insecten etc.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:04

pollenallergie is het ook niet, want 's winters doet zij het ook... |( Ik heb ook al geprobeerd om met neusnetje te rijden maar het had geen effect...

Hoe moet ik haar dan van achter naar voren rijden..? ik rijd nu heel veel overgangen en wendingen maar niks helpt...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:06

Heeft ooit een DA naar dit probleem gekeken?

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:08

Ja, sinds dat zij bij ons staat is er regelmatig een DA geweest, maar tot nu toe is er niks gevonden! vorig jaar in de winter ongeweer, is ze gekraakt omdat ze in de kliniek dachten dat ze vast zat in de hals en daarom dat ze het deed, maar het hielp maar voor een paar dagen en toen hield het weer op en begon ze weer als een gek te schudden..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:10

paard loopt erg kort,zowel voor als achter...ze maakt op mij een niet losse indruk.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:11

en toch had ik pessoa op zn langst zitten.. ik zeg ook het lijkt heel kort te zitten maar dat is het niet, omdat ze zo spant en kop in de lucht gooit..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:12

Geerke bedoelt meer het feit dat het paard kort loopt. Dit heeft niets met de pessoa te maken.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:13

ow, dan had ik het verkeerd verstaan, sorry Geerke (A)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:13

geerke schreef:
paard loopt erg kort,zowel voor als achter...ze maakt op mij een niet losse indruk.

Deze indruk heb ik ook. Misschien zit ze vast in der rug? Eens een fysio of osteopaat laten komen?

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:16

Nee, niet aan gedacht.. maar ik weet niet of de eigenaren het wel nodig vinden, want ik kan het niet uit mijn eigen geld betalen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:17

irina_umbria schreef:
ow, dan had ik het verkeerd verstaan, sorry Geerke (A)

klopt ,ik bedoelde niet de pessoa...het paard maakt zich niet rond.
Hoe rijdt jij haar?
Hou je haar vaak in omdat ze anders te hard gaat?
Haar gangen zien eruit alsof ze nooit voorwaarts mag gaan,steeds de rem erop.
ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Daar kunnen ze ook vast van gaan zitten,zonder dat er wervels verkeerd zitten.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:30

Ik houd haar vaak in, vooral als ik de lange zijde rijd, want dan als ze begint met schudden ben ik haar kwijt. Met volte is het niet zo erg.. Maar de helft van de tijd moet ik als het ware haar vooruit gaan stampen (rijd haar nu zonder sporen want daar reageert zij toch niet op.) omdat zij dan ook dus niet voorwaarts wilde. Met tempowisselingen gaat nu iets beter, maar met longeren wil zij dus niet vooruit, ze stopt steeds en dan moet ik vaak het zweep achter haar houden (jammer genoeg) t is niet dat zij niet vooruit mag ze wil het gewoon niet..

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:35

Hetzelfde idee, paard loopt erg kort. Zou in eerste instantie toch echt een osteopaat laten komen.
Wil je toch rijtechnisch aan de slag: veel overgangen, en vooral veel rust erin. Je schrijft dat ze het in stap (niet veel) doet. Dus veel stappen en dan steeds kleine stukjes draven. Niet teveel met de teugels doen, vooral een overgang terug rijden op zit en stem. Wendingen ook niet met teugeldruk rijden, maar op gewichthulp en beenhulp. Niet te snel denken, "dit helpt niet", het kan soms wel maanden!! duren.

Tipje: als je met pessoa longeert, niet (teveel) galop, daar is die niet voor bedoelt en is erg zwaar voor een paard. En je heeft hem inderdaad hoog ingesteld. Probeer hem eens wel tussen de voorbenen en dan langs de laagste ring via de zijkant naar de broek.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:40

@xxxphoebe: oke dat zal ik eens proberen met pessoa als ik haar weer ga longeren.

Als ik niks met teugels doe ben ik haar kwijt! is het dan niet erg ? als ik wendingen enzo maak enzo..