Halsstrekken en doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Halsstrekken en doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 19:21

Hai!

Ik heb weer eens een probleem hoor :P

Ik heb niet aankomende vrijdag maar die vrijdag erop een soort wedstrijd voor jonge friese paarden met dressuuraanleg, en ik stuit in de proef op 2 problemen:

Het halsstrekken op de volte:
Als ik haar langzaamaan meer teugel geef, blijft ze met het hoofd halverwege lopen, ze neemt de teugel niet echt aan.
op de gewone lange zijde is dit verder geen probleem en doet ze het fantastisch, maar zodra ik eerder dan de bocht een volte maak, gaat haar hoofd omhoog.

Het doorzitten en aanspringen in de galop op de linkerhand:
In de proef moet ik ook B-E-B, grote volte doorzitten, tussen E-B aanspringen in de linkergalop.
Tijdens het doorzitten begint ze te drammen, als ik dan een ophouding maak, staat ze stil(ook al houd ik mijn been eraan). Is er iets zodat ik toch een ophouding kan maken, en dat ze gewoon rustig door blijft draven?

Alvast bedankt

lauran__

Re: Halsstrekken en doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:59

het halsstrekken weet ik zo niet maar voor het doorzitten en aanspringen in galop werkt misschien het volgende:
probeer eerst gewoon op de hoefslag door te zitten en dan te zorgen dat ze daar goed blijft draven op de hoefslag hoef je wat minder op het figuur te letten dus heb je meer tijd om haar te corrigeren als ze stil wil gaan staan. als je dan een ophouding maakt en je weet van te voren dat ze al wil gaan stoppen als je dan die ophouding maakt geef haar dan wat meer been dan dat je normaal doet desnoods een klein schopje zodat ze weet dat ze echt moet blijven lopen. en ook wat eerder zorg dat je al voordat je de ophouding maakt erop voorbereid ben dat ze gaat afremmen. zorg dat je haar voor bent :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:06

Bij het halsstrekken, gooi je dan misschien de teugels te los? Mijn paard heeft ook last gehad van jouw probleem. Ik liet de teugels echt heel langzaam langer worden, terwijl ik kleine ophoudingen bleef maken en goed contact hield met de mond. Zo is het bij mij beter gegaan.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 20:28

Oké, beiden bedankt!
Maar bij het halsstrekken hangen de teugels geen moment in boogjes, dus dat losgooien denk ik niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:38

Bij beide 'onderdelen' moeten de rugspieren gebruikt worden.
Blijkbaar vindt ze dat niet zo fijn.. :+

Veel achtjes/wendingen en overgangen rijden, zorgen dat ze soepeler wordt in die bovenlijn.
Doorzitten zou ik niet eens doen als dat spanning geeft.. :n

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 20:42

femmefatale1 schreef:
Bij beide 'onderdelen' moeten de rugspieren gebruikt worden.
Blijkbaar vindt ze dat niet zo fijn.. :+

Veel achtjes/wendingen en overgangen rijden, zorgen dat ze soepeler wordt in die bovenlijn.
Doorzitten zou ik niet eens doen als dat spanning geeft.. :n

Maar dat moet in de proef :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:47

Dat wordt in de proef gevraagd...

Als ik merk dat mijn paard dat niet fijn vind, ga ik dat niet alsnog doen omdat dat in een proef gevraagd wordt 8)7
Als ik dat wel doe, maak ik het mijn paard én mezelf moeilijk.. dus laat ik dat achterwege..
Dan maar een wat lager punt, maar wel een ontspannen paard.. ;)

Overigens.. in de B wordt dat nog wel eens door de vingers gezien.. :+
Laatst bijgewerkt door Casarell op 20-07-11 20:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:49

Ja dus als dat nog niet gaat, doe je hem gewoon in draf;) Krijg je minder punten, maar een blijer paard.

Zit je zelf wel lekker door? Kan natuurlijk zijn dat jij gewoon niet zo lekker zit? Iets te gespannen?

Een paard moet leren je hand te volgen. Begin dus bij stofzuigerstand en van daaruit pak je een paar mm op. En laat je weer lang. Dit steeds uitbouwen. Bij friezen duurt het meestal wat langer voor ze echt gaan stofzuigen. Kan de eerste keer al snel 15 minuten of langer duren voor ze het zelf opzoeken. Geduld is een schone zaak.

Dus voordat je met je proef begint, moet je met losrijden een stofzuigend paard gehad hebben en van daaruit oppakken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:53

Zit je wel eens een stukje door in draf op het moment dat je geen overgangen gaat rijden want het kan natuurlijk ook gewoon gewenning zijn. Ik ken wel meer paarden die te veel meedenken en als je gaat doorzitten direct een overgang verwachten (En daar dus ook maar vast aan willen beginnen). Als je zo af en toe ook gewoon een stukje doorzit in draf en dan gewoon daarna weer gaat lichtijden ipv direct een overgang te rijden word het misschien ook wel beter.

Het hoeft dan niet perce zo te zijn dat de ruiter niet goed doorzit of dat de het paard het vervelend vind, hij is gewoon gewend dat er alleen doorgezeten word als er een overgang aan komt. En het hoeft niet eens perce zo te zijn dat de ruiter nooit doorzit als je het bijv altijd op dezelfde lijn doet kan een paard het ook al merken. (Pony van een vriendin van mij had dat aangaloperen na het stukje doorzitten op de volte zo door nadat de proef een paar keer geoefend was)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 09:30

Ja, ik probeer het wel steeds meer, maar ik kan haar niet uitzitten omdat ze zo hoog opgooit, maar ben er dus wel mee bezig.

Oké, dan laat ik dat gedeelde weg :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:51

Ik heb ook een paard wat hoog opgooit, heeft toch even geduurd voordat ik het doorzitten doorhad.

Vaak ga je aanspannen omdat je stuitert/schuift, hierdoor ga je juist harder stuiteren/schuiven.
Je moet dus zo ontspannen mogelijk zitten. Zit je niet stabiel? Blaas dan even flink uit zodat je in het paard gaat zitten ipv er uit.
Ook werkt het beter om kleine stukjes te draven en het zo te oefenen. Het is vaak een kwestie van één keer goed doen, zodat je weet hoe het voelt.

Succes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:59

Bij het FPMDA hoef je geen proefje te rijden. Er staat iemand in de ring die precies zegt wat je moet doen. Dus als hij of zij zegt dat je moet aanspringen in galop zet je hem op de volte of als je op de korte zijde bent, ga je in de bocht aanspringen. Dus je hoeft dan helemaal niet lang door te zitten. Ik weet niet hoe oud jouw paard is. Maar volgens mij hoeven de 4-jarigen helemaal geen halsstrekken te laten zien. Dit is bij de 5- en 6-jarigen wel het geval.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:05

over het makkelijk doorzitten:
ik heb ook een poosje voor een handelaar gereden. ook een Z paard. nou die gooien erg hoog op :j
probeer elke keer 2 passen meer te blijven zitten, dus: 10 passen, lichtrijden, 12 passen, lichtrijden, etc.
werke bij mij super, en kan er nu een half uur lang op doorzitten :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:49

lovemario schreef:
over het makkelijk doorzitten:
ik heb ook een poosje voor een handelaar gereden. ook een Z paard. nou die gooien erg hoog op :j
probeer elke keer 2 passen meer te blijven zitten, dus: 10 passen, lichtrijden, 12 passen, lichtrijden, etc.
werke bij mij super, en kan er nu een half uur lang op doorzitten :)

Dat is inderdaad wel een goeie ja.. ik heb haar vandag laten staan dus klim er morgen gezellig weer op :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:50

FriesWytske schreef:
Bij het FPMDA hoef je geen proefje te rijden. Er staat iemand in de ring die precies zegt wat je moet doen. Dus als hij of zij zegt dat je moet aanspringen in galop zet je hem op de volte of als je op de korte zijde bent, ga je in de bocht aanspringen. Dus je hoeft dan helemaal niet lang door te zitten. Ik weet niet hoe oud jouw paard is. Maar volgens mij hoeven de 4-jarigen helemaal geen halsstrekken te laten zien. Dit is bij de 5- en 6-jarigen wel het geval.

Ik moet een proef rijden op de fokdag 'it fryske greidhynder' te Drachten..
Zij is zelf 9 jaar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:52

moelly schreef:
Hai!

Ik heb weer eens een probleem hoor :P

Ik heb niet aankomende vrijdag maar die vrijdag erop een soort wedstrijd voor jonge friese paarden met dressuuraanleg, en ik stuit in de proef op 2 problemen:

Alvast bedankt

Je zegt hierin zelf dat je aan de rubriek voor jonge paarden mee doet. Daarom zei ik dat. Dan doe je dus mee aan bestgaand rijpaard. Ook daarin wordt je precies verteld wat je moet doen.