Paard rent steeds onder me weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Paard rent steeds onder me weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 23:06

Sinds kleine 6 maanden heb ik een super leuke 9jarige haflinger ruin onder het zadel.
In het begin was het echt een schijtluis en overal bang was hij voor.

Ik kon niet goed opstappen want dan stond hij te trillen op zijn benen, als ik hem been gaf voor in draf te gaan schoot hij me ervandoor en helemaal trillend, ook mijn handen kon ik niet van zijn nek afweren dat vond hij eng, en ik moest stokstijf op hem blijven zitten.

Nu gaat het een stuk beter allemaal!
Niks engs meer gelukkig en doet het vrij goed.

Alleen het nadeel, hij blijft niet op één tempo lopen.
Zodra ik hem wat ontspannender naar onder laat lopen, is hij me ervandoor.
Ik moet hem dus ook echt bij me hebben.
Want hij heeft vaak de neiging écht onder me uit te rijden.

Ik rij veel figuren en voltes, maar zodra ik weer op de rechte lijn uitkom, heeft hij vaak de neiging.
Ben nu veel aan het oefenen met overgangen etc en terug laten komen op mijn zit.
Maar zodra hij ervan door wilt, luistert hij slecht naar mijn zit en overgang terug naar stap toe.

Ik wil hem niet steeds zo in de mond pakken voordat hij éíndelijk weer eens stil staat.

Ik heb hem eens los gegooid van voren, en dan maakt hij ook daadwerkelijk echt de overgang naar half rengalop toe.

Nogmaals hij is niet meer bang niks, ik kan nu lekker met me handen in de lucht zwaaien en het boeit hem helemaal niks meer, opstappen blijft hij staan en valt half in slaap. Dus dat is het probleem niet meer.

Maar een normaal paard, als je die gewoon laat lopen en niet aan het werk zet, gaan ze vaker slomer lopen, maar deze is dus het tegenovergestelde?

Brokken krijgt hij ook weinig, dus daar ook niet van.

Iemand tips? :D

sliert

Re: Paard rent steeds onder me weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:50

Dit is gewoon het doorsnee haflinger gedrag! Blij zijn dat ie zo sensibel is, je moet er gewoon mee om leren gaan. Gewoon rechtuit rijden heeft ook niet zo veel zin. Zo lang als je figuren rijdt, "dwing" je hem om meer op het achterbeen te blijven. Zodra je rechtdoor gaat, kan ie direkt van het achterbeen afhollen, waardoor ie hard gaat {en op de voorhand}. Haflingers hebben van nature veel stuwkracht en vaak ook veel looplust. Die stuwkracht moet je omzetten in draagkracht. Dat kun je bereiken door heel veel overgangen te rijden. Vier passen draf, waarbij je hem vrij los in je hand houdt en dan al weer stap. Dus voor ie op de voorhand gaat denderen, moet je hem al weer terug naar stap nemen. Als je dan meer controle krijgt, kun je langere stukken draven en daarna schijnovergangen gaan doen {draf-bijna stap-draf}. Dit moet je wel maanden volhouden en dan zul je merken dat ie langsaam aan sterker wordt achter {dus makkelijker langer achter elkaar wat meer kan gaan dragen ipv stuwen}. Zorg dat je goed les neemt. Niet iemand die alleen maar gefocust is op de kop in de krul, maar iemand die snapt dat het paard achter gewoon meer moet gaan dragen. Je zult merken dat je pony ook met veel meer ruimte kan gaan draven, als ie meer op het achterbeen komt. Maar nogmaals....dit heeft veel tijd nodig aangezien je zijn natuurlijke manier van lopen {wat nou eenmaal onder het zadel niet zo functioneel is} om moet zetten naar een functionele manier. Is een soort fitness voor je paard!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 13:20

sliert schreef:
Dit is gewoon het doorsnee haflinger gedrag! Blij zijn dat ie zo sensibel is, je moet er gewoon mee om leren gaan. Gewoon rechtuit rijden heeft ook niet zo veel zin. Zo lang als je figuren rijdt, "dwing" je hem om meer op het achterbeen te blijven. Zodra je rechtdoor gaat, kan ie direkt van het achterbeen afhollen, waardoor ie hard gaat {en op de voorhand}. Haflingers hebben van nature veel stuwkracht en vaak ook veel looplust. Die stuwkracht moet je omzetten in draagkracht. Dat kun je bereiken door heel veel overgangen te rijden. Vier passen draf, waarbij je hem vrij los in je hand houdt en dan al weer stap. Dus voor ie op de voorhand gaat denderen, moet je hem al weer terug naar stap nemen. Als je dan meer controle krijgt, kun je langere stukken draven en daarna schijnovergangen gaan doen {draf-bijna stap-draf}. Dit moet je wel maanden volhouden en dan zul je merken dat ie langsaam aan sterker wordt achter {dus makkelijker langer achter elkaar wat meer kan gaan dragen ipv stuwen}. Zorg dat je goed les neemt. Niet iemand die alleen maar gefocust is op de kop in de krul, maar iemand die snapt dat het paard achter gewoon meer moet gaan dragen. Je zult merken dat je pony ook met veel meer ruimte kan gaan draven, als ie meer op het achterbeen komt. Maar nogmaals....dit heeft veel tijd nodig aangezien je zijn natuurlijke manier van lopen {wat nou eenmaal onder het zadel niet zo functioneel is} om moet zetten naar een functionele manier. Is een soort fitness voor je paard!

Dus wat ik nu doe met overgangen, figuren rijden enz ben ik nu goed bezig eigenlijk? :D

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 14:36

Kan ik ook eventueel kleine sprongetjes maken waardoor zijn achterhand wat sterker wordt?
Want je hebt gelijk, hij sloft vind ik nog een beetje van achter vandaar, waardoor naderhand als zijn achterhand sterker wordt ook in de galop zijn achterhand laat vallen voor een rustige galop te kunnen maken?

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:51

Mijn paard 14 jaar doet het zelfde die rende er ook voordurend van door...

Maar waarschijnlijk rende ze weg voor het zadel...

Toen ik vorige jaar mijn paard kocht toen kreeg ik er een zadel bij daar bleek de boom
Van gebroken te zijn
Daarna zadel maker er bij gehad 2de handszadel gekocht hij lag heel goed zei die nu jaar
Later rijd ik zonder zadel omdat het zadel zooo slecht lag dat ik beter zonder zadel kan rijden dan met het zadel volgens een ander zadelmaker...

En zonderzadel is ze stuk rustiger.... het blijft een pittige maar niet meer het rennerige dat is meteen een heel stuk over...

silke26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:55

@knijntje06 mijn pony deed dit ook. mijn zadel schoof erg naar voren en lag voor geen meter. nu heb ik een ander zadel en die lag stukke beter, maar blijft nog een beete schuiven verder singel ik haar nu altijd voor ik ga galoperen nog een keertje goed aan, nu loopt ze veel beter en ontspannen.

verder hadden wij ook zo'n pony op de manege. Er reed een meisje op die hem ook gewoon niet kon houden dan. er rijd nu een ander meisje op en elke keer als hij te hard gaat zet ze hem tegen de muur. ook ging ze op de volte galoperen en ging ze hem sluiten, de galop bij die pony gaat nu ook al een stuk beter! misschien kun je dat eens proberen?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:18

Kan ook een gebrek aan balans zijn. Mijn paard deed dit ook, iedere keer als ik de teugels helemaal los liet (halsstrekken). Hij haalde zijn balans uit mijn hand en liep dus niet op eigen benen, toen ik dit merkte ben ik veel meer met losse teugels gaan rijden en ja in het begin gaat hij dan heel hard, maar uiteindelijk heb je er erg veel baat bij. p.s. natuurlijk niet gewoon keihard over de hoefslag laten gaan maar figuren rijden!

klicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:48

Opvangen op de buitenteugel?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 21:51

Het nadeel wat er ook is, hij is zoooooo sterk in de mond.

Met galop ben ik ook bezig met voltes rijden en die dan sluiten en weer openen.

Zadel lijkt me stug bij hem.
Ik heb twee zadels en allebij ligt perfect, genoeg ruimte, drukt niet, niks.

Zonder zadel rijden lijkt me niet verstandig bij hem :P
Omdat hij zo bang is geweest en er kan altijd wat nog gebeuren wat die eng vind.
Hij is pas 6 maandjes nu ongeveer onder het zadel, en wil ik liever nog niet uitproberen...

Tomaskok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:04

probeer hem voorwaarts neerwaarts te rijden dus laat hem meer op de achterhand lopen dan sloft hij minder en van voor wat tegen houden dat hij een beetje omlaag gaat met zijn hoofd hij is natuurlijk nog jong dus hij hoeft nog niet helemaal aan de teugel. probeer ook niet alleen maar op de volte te gaan want je moet hem\haar nou juist een beetje recht richten een paard is nooit van natuure recht dus dit vinden ze op het beging heel moeilijk (vooral om op rechte stukke hun balans te houden vinden ze nog heel moeilijk) en daar verzet hij zich waarschijnlijk tegen en loopt hij onder je vandaan. en dat is heel vervelend maar probeer het toch te doen en natuurlijk als hij veel te hard gaat zet je hem op de volten maar je moet hem niet zijn gelijk geven want dan blijft hij het doen:) dus ik zou nou als ik jou was wat meer op het rechtrichten letten en goed zijn achterbenen er bij houden. en even een vraagje houd hij zijn hoofd ook heel hoog als hij zo hard gaat?? zo ja kan je ook een tielleman of een martingaal gebruiken als hulpteugels

gr. tomas:)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 22:19

xxTomasxx schreef:
probeer hem voorwaarts neerwaarts te rijden dus laat hem meer op de achterhand lopen dan sloft hij minder en van voor wat tegen houden dat hij een beetje omlaag gaat met zijn hoofd hij is natuurlijk nog jong dus hij hoeft nog niet helemaal aan de teugel. probeer ook niet alleen maar op de volte te gaan want je moet hem\haar nou juist een beetje recht richten een paard is nooit van natuure recht dus dit vinden ze op het beging heel moeilijk (vooral om op rechte stukke hun balans te houden vinden ze nog heel moeilijk) en daar verzet hij zich waarschijnlijk tegen en loopt hij onder je vandaan. en dat is heel vervelend maar probeer het toch te doen en natuurlijk als hij veel te hard gaat zet je hem op de volten maar je moet hem niet zijn gelijk geven want dan blijft hij het doen:) dus ik zou nou als ik jou was wat meer op het rechtrichten letten en goed zijn achterbenen er bij houden. en even een vraagje houd hij zijn hoofd ook heel hoog als hij zo hard gaat?? zo ja kan je ook een tielleman of een martingaal gebruiken als hulpteugels

gr. tomas:)

Zoals eerder gezegt, ik rij veel overgangen met hem.
Ik rij veel figuren, waarbij ook veel rechte lijnen, hierbij merk je ook dat hij zn balans nog niet zo goed heeft, daardoor oefen ik dit veel.
Alleen met de galop van hem rij ik een volte, en open ik die volte weer voor een rechte lijn, zodra hij me te hard gaat, zet ik hem weer in een volte.

En hij is niet jong, hij is al 9 jaar.;)

In de draf als hij onder me uit rent, trekt hij zijn hoofd omhoog, maar in de galop juist omlaag bijna tussen de voorbenen.

Maar hij rent dus echt onder me uit,
Ik wil weten wat ik ertegen kan doen???
Ik oefen hem voor op me zit tegen te houden maar zodra die weg rent, reageert die daar totaal niet op.
En ik moet hem dus ook stevig bij me houden, ik wil niet dat als hij weg rent ik hem altijd in zijn mond moet pakken.

Want als ik hem in verzamelde draf zet is hij super rustig en braaf.
Maar zodra ik hem los laat van voren is hij me er dus echt ervandoor!

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:05

@silke26

ik ben niet zo van tegen de muur rijden.. wil mijn paard er niet mee verpesten
ik probeer het gewoon met mn stem en zit op te lossen wat meestal ook wel lukt niet altijd maar ja dan begin ik maar weer van vooraf aan en als het goed gaat flink belonen en het gaat al stukken beter maar ook omdat de slechte zadels weg zijn...

het is ook niet dat het zadel is wel dus alles is opgelost het paard moet weer merken dat het niet zeer of vervelend is ze der hoofd op laag doet..
het is flink werken en niet op geven en elke keer weer overnieuw beginnen

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 23:11

Hij rijd nu ook netjes naar onder die van mij, maar het is onderuit me willen rennen.
Vind het belangrijk dat hij ontspannen gaat lopen en lekker over de rug rijd.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:11

Zou het geen balans probleem kunnen zijn?
Dat hij zodra hij losgelaten word wel hard moet om zijn evenwicht te houden?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 00:14

NeverGiveUp schreef:
Zou het geen balans probleem kunnen zijn?
Dat hij zodra hij losgelaten word wel hard moet om zijn evenwicht te houden?

Dat zou best kunnen....
Want zodra hij wat naar onder begon te lopen, begon die me ook naderhand te hangen in de teugels..

silke26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 06:12

@Knijntje06
ik ook niet maar voor die pony was gewoon geen andere oplossing

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 06:48

xxthomasxx: rechtrichten doe je juist op een volte en buiginsgarbeid doe je op de rechte lijnen!!!! Rechtrichten is dus heel wat anders dan gewoon een rechte lijn rechtdoor lopen en kijken of zijn achterhoeven sporen in de afdrukken van zijn voorhoeven. Zo simpel is het niet.
Gewoon zoals ik al eerder zei, heel veel overgangen etc en daarbij zelf aan denken dat wanneer je wegrijdt, je hem niet steunt met je hand. En voor ie dus hard wil, wat inderdaad gebrek is aan balans/draagkracht, neem je hem terug...op je zit en stem. Laatste redmiddel is je teugel. Kost maanden!!!!! Galop zou ik gewoon nog niet eens doen. Als je hem in draf in balans kunt houden en op eigen benen, kun je hem wat leren wijken en schoudervoor. Dan kun je beginnen met galop. Gewoon op een volte, aangalopperen vanuit schoudervoor, hooguit vier a vijf sprongen en weer draven. In galop altijd schoudervoor galopperen, dan draagt zijn binnenachterbeen en blijft ie heel licht in de hand. Dat redt zo'n dier maar heel kort achter elkaar, dus voor ie zicht lang maakt en op de voorhand duikt en dus hard gaat, moet je hem gewoon al weer terug nemen naar draf....in schoudervoor. Kortom.....gewoon goed dressuurmatig trainen!!!!! Tegen de muur stilzetten is gewoon gebrek aan rijkunst en inzicht. Als je je training goed opbouwd gedurende maanden/jaren, is er niks aan de hand. GOED LES NEMEN!!!!!!

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:32

De haflinger waar ik op rijd rende ook onder me weg.
In draf een klein beetje, maar in de galop racede hij naar de andere kant van de bak en had ik geen controle.
Nou had ik les genomen en hebben we het eerst in draf aangepakt. Wat bij mij goed hielp waren achtjes rijden bij de C of de A. Hij moest hierdoor wel afremmen. Ook door door te zitten voel je (ik iig) sneller als je paard ook maar iets te hard gaat. Elke keer als hij ook maar iets te hard draafde moest ik hem op het achtje terugzetten naar een langzamere draf en als hij er echt vandoor ging halthouden en evt. achteruit laten lopen. Toen het op de achtjes goed ging, gewoon weer de hoefslag laten volgen en hij bleef netjes op mijn tempo. Als hij dat niet deed, ging ik weer achtjes rjiden. Nu gaat het ook in de galop goed. Soms wordt hij wel heet, dan gaat hij op zijn plaats stuiteren of hij geeft eens een keer een bok, maar hij gaat er niet meer vandoor. Ook galop eerst op kleine voltes geoefend.

Wat je nu doet, veel overgangen rijden en op je stem en zit terugrijden, lijkt me een goede methode. Heb je ook les? Dat zal ik wel aanraden. Instructreurs helpen je meestal goed verder. Ook zal ik het probleem eerst in draf oplossen voordat je begint aan de galop. In elk geval zou ik les nemen!!

Succes!

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:23

Vooral goed vooruitrijden, das een van de beste tips voor pony's die er snel onderuitglippen ;)

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:09

gewoon veel contact houden met je paard. teugels erbij houden, iep in het zadel zitten enzovoorts.
en er gewoon aan wennen. probeer wat meer vertrouwen in je paard te krijgen. dan rij je zelfvertrouwener en dat voelt je paard;)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 19:27

anne97 schreef:
gewoon veel contact houden met je paard. teugels erbij houden, iep in het zadel zitten enzovoorts.
en er gewoon aan wennen. probeer wat meer vertrouwen in je paard te krijgen. dan rij je zelfvertrouwener en dat voelt je paard;)

Gebrek aan vertrouwen heb ik niet ;), ik kan hem buiten op lange teugel rijden en me armen de lucht in zwaaien niks.
Eigenlijk zijn we bijna 2 handen op een buik, want ik kan zoveel met hem lachen om zijn acties soms.

Ik houdt contact, dat moet wel als die steeds onder me uit rent, maar zodra hij dat doet, reageert die niet op me zit of stem, en moet ik hem wel bij de teugels terug pakken.

Zodra ik hem in een rustige draf, wat bijna geen verzamelde draf is, zet en dan doorzit, is hij heel rustig..

Hij glipt me er echt onder uit als hij door de bocht komt op een rechte lijn.

AnneMirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:31

Je moet er voor zorgen dat het rijden intresant blijft voor hem en dat hij de heletijd op jou moet letten. Als hij op jou moet letten en het moeilijk of leuk vind wat hij aan het doen is, kan hij niet meer onder je vandaan lopen en raakt hij er aan gewend om gewoon braaf in een basis tempo te blijven lopen en te blijven doen wat jij van hem vraagt.
Als hij het ook doet als je aan het stappen bent met een lange teugel, moet je dat juist ook blijven doen en steeds als hij weer onder je weg loopt, zachtjes en met beleid, laten weten dat het niet de bedoeling is.
Het belangrijkste met zo'n beestje is dat je consequent blijft en dat hij niet z'n zin krijgt.