helemaal opnieuw leren rijden. tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

helemaal opnieuw leren rijden. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 11:24

sorry als dit niet goed staat
Ik heb op de manege leren rijden. maar daar heb ik het niet helemaal goed geleerd..
heb het zo geleerd: stoppen = aan de teugels trekken.
harder gaan = schoppen. (zo heb ik het iig opgevat, en verder is er nix van gezegt)
pas na 2/3 jaar daar rijden leerde ik dat je met je kuiten moest drijven enz.
maar nu wil ik dus graag in 1x goed leren rijden. (heb nu een verzorgpaard)
dus zo minmogelijk met de teugels rijden, zo veel mogelijk met zit enz.
heeft iemand tips hoe ik met mn zit moet rijden?
hoe je bijv. moet stoppen zonder teugels?

lovebobby

Re: helemaal opnieuw leren rijden. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:28

Les nemen van een goeie prive instructeur zou ik zeggen en zelf op onderzoek uit gaan , je zit je hulpen en heel veel lezen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 11:34

les nemen ben ik ook van plan, maar eerst moet mn verzorgpaard weer beter zijn (in het prikkeldraad gesprongen, grote wond). en lezen enz. doe ik al. daarom vraag ik het dus ook op bokt om te kijken of iemand nog tips heeft :j

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:35

Er bestaan veel boeken waar de juiste hulpen goed uitgelegd zijn. Ga gewoon eens naar de plaatselijke bieb bijvoorbeeld.
En inderdaad: neem les! Van prive les leer je het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:37

En veel lezen!! Dat werkte bij mij ook..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 11:41

okeej, dankje wel (: ik heb nog wel een paar boeken en als het er niet in staat ga ik idd wel ff naar de bieb (:

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:45

stoppen zonder teugels gaat het beste door jezelf zwaar te maken. ga goed achterin je zadel zitten en maakt jezelf zwaar. dat wil niet zeggen dat je als een zak aardappelen moet gaan zitten :') maar meer diep in je zadel zitten. je zult het vast ook in de boeken terug gaan vinden een een goede instructeur zal je hier ook bij helpen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:55

Juist niet achterin het zadel gaan zitten. Iets meer naar voren. Een paard moet stoppen op zijn achterhand, als jij daar bovenop gaat zitten wordt het alleen maar moeilijker.

Ik heb zelf overnieuw moeten leren rijden na 7 jaar :+ Er is dus hoop!

Ontzettend streng voor jezelf zijn, eerst weten hoe je goed mee kan bewegen met een paard voordat je uberhaupt tempo of richting wilt gaan sturen.
Een goed begin is het halve werk. En het begin is goed kunnen zitten.

Het is heel moeilijk om jezelf een nieuwe houding aan te leren. Waar je wel op kunt letten is ontspanning. Maak je niet te druk over of je tenen wel recht vooruit wijzen (dat wil je een paard echt niet aan doen trouwens) of je houding perfect is.
Als jij overal lekker losjes bent, kan je instructrice als je begint met lessen, je binnen een paar tellen in de goeie houding duwen ;)

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:14

Ben je al wel klaar voor een verzorgpony?
iig ik zal zeggen GELIJK les nemen met je pony, als jij er niet veel van weet, kan het ook tenkoste gaan van je pony!
(Alleen maar goed bedoelt)
succes

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:22

Ik zou kijken voor een goede instructeur en enkele goede boeken ;)

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:46

[quote="Sassol"]
Juist niet achterin het zadel gaan zitten. Iets meer naar voren. Een paard moet stoppen op zijn achterhand, als jij daar bovenop gaat zitten wordt het alleen maar moeilijker. [quote]

hoe meer je naar voren gaat zitten hoe harder je paard gaat, hij gaat dan helemaal op de voorhand lopen en gaat echt niet sneller stoppen... als je je paard op je zit wil laten stoppen moet je jezelf zwaar maken, dan komt hij terug in tempo en stopt hij. bij paarden die dit niet gewend zijn kan het even duren maar dus zeker niet voorin je zadel gaan zitten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:48

Juist, zwaar maken maar niet naar achteren zitten. Je hoeft niet omhoog te gaan om je gewicht een paar mm naar voren te verplaatsen.