paar problemen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baileysdream

paar problemen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 00:24

Hoi bokkers.
ja wist even geen ander onderwerp.
ik heb een haflinger en les daar 1 x per week mee ( nu even niet wegens herstel operatie)
met lessen zijn we nu vooral bezig met rechtrichten en ontspannen.
verder moet ik dit oefenen als ik vrij rij.
alleen stuit ik nog op een paar problemen die ik hier ook nog even wil neerzetten voor eventuele tips ik les niet bij een dressuurinstructrice aangezien ik er nog geen heb gevonden of de klik er totaal niet is ik les bij iemand die alles op natuurlijke basis doet dus geen drukke enzovoort maar alles via de zitbeen knobbels enzovoort.
nou hier zijn de problemen ze is trouwens 4 dus het kan ook pubergedrag zijn.
- Hard gaan in galop
ikzelf denk dat dit kan komen door buitenrijden dan mag/gaat ze ook altijd hard, of kan het komen dat ze misschien nog geen goed evenwicht heeft in de bochten?
- in galop het hoofd omhoog en rennen.
dit gebeurd altijd in dezelfde hoek, misschien komt het omdat ik altijd in die hoek aangalopeer, ik heb geprobeerd in een andere hoek aan te galoperen en dan doet ze het niet maar zo gauw ze weer in die hoek komt ook al is het met draven of doorzitten begint ze galops sprongetjes te maken.
-Schudden met het hoofd.
dit is niks van irritatie of dat iets niet goed zit. volgens mijn lesgever is dit zoeken naar je hand, ze doet het namelijk meestal met een losse teugel.
-Erg op de voorhand lopen
het valt mij op dat ze ook erg op de voorhand loopt, ze heeft der kont er niet onder maar is wel lekker voorwaarts.
- naar binnen vallen in de volte
in de volte 'valt' ze vierkant om lijkt het soms wel eens en valt ze erg naar binnen (toen ze beleerd werd werd dit opgelost door op je buitenstijgbeugel te drukken)
-niet stil willen staan tijdens opstappen
dit probleem is pas weer sinds een paar maanden begonnen, ikzelf heb het idee dat ze het heeft geleerd van het paard waarmee ze altijd meegaat buitenrijden ze deed dit in het begin namelijk niet.
ik heb ook al geprobeerd via de andere kant opstappen dit ging goed maar nu blijft ze via die kant ook niet stil staan.
ze draait der kont naar je toe en als je hangt gaat ze alvast lopen.

Alles in het schuingedrukt is mijn antwoord/verdere informatie.

ik hoop dat jullie wat tips hebben! en GEEN Negatief comentaar. :D

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:32

het hard gaan in galop kan je deels voorkomen door het openen en sluiten van je voltes, dit houdt in dat je een volte opdraaid, en deze per ronde een stukje kleiner maakt. als je de volte op ongeveer 14 meter rijd, open je de volte weer door deze steeds een stukje groter te rijden. zo word je paard gedwongen om in tempo te blijven en het evenwicht te behouden, geen wending is op deze manier continu hetzelfde.

probeer ook voor het hoofd op de volte aan te galloperen, op een iet wat kleine volte. GEEN kleine volte.

Het inzakken kun je krijgen door het actief verwisselen van tempo. Niet terug laten zakken in de stap, nee drijvend terug rijden. Direct naar het goede tempo aandraven, middendrafje en weer terug.

Het aanlopen kun je voorkomen door er de eerste tijd iemand bij te zetten. Hij/zij kan door een lichte druk op de teugel en een hand voor de borst het aanlopen tegengaan. Zodra het beter gaat laat deze persoond e hand weg, en gaat steeds een stukje verder staan.

Succes!

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:33

Alles medisch is uitgesloten? Zadel ligt goed? Tanden goed? Etc..

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 00:36

golddigger08 schreef:
Alles medisch is uitgesloten? Zadel ligt goed? Tanden goed? Etc..

Het zadel wil/laat ik nu nog niet controleren, ze groeit nog en over een paar maanden laat ik een zadel aanmeten.
Tandarts is ze een halfjaartje terug bij geweest en toen zag alles er keurig uit.
ik rijd trouwens met een dubbel gebroken bol bit.
en ze is 4 dus lijkt mij ook niet dat ze ergens vast zal zitten?

mogley74

Re: paar problemen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:37

ze kan wel degelijk ergens vast zitten. hoe is haar buiging? van links naar rechts richting laars als je erop zit?

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 00:39

mogley74 schreef:
ze kan wel degelijk ergens vast zitten. hoe is haar buiging? van links naar rechts richting laars als je erop zit?

rechts buigt ze heel makkelijk in, het is me alleen wel opgevallen dat ze links wel stijfjes is, dat kan misschien ook wel komen omdat ik altijd lekker met een lang teugeltje heb gereden en der eerst eens op der eigen benen wilde leren lopen.
hier word gezegd 'rij met een slofteugel dan ben je snel van alle problemen af' :+

en ik rij der ook niet naar beneden.

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:42

begin niet maar dan ook echt niet aan een slof. Eenmaal aan de slof is in 9 van de 10 gevallen er niet meer af.

Doo met tempowisselingen te werken, werk je ook naar de ontspanning en dus ook de afbuiging. Houdt wel in de gaten dat je continu contact met je bit houdt, en dus goed meeveert met je handen. Zet je handen echt niet vast. Plaats je handen iets verder naar voren dan je normaal zou doen en ga volledig met de bewegingen mee. De afbuiging komt vanzelf, de ontspanning komt en kun je niet afdwingen.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 00:46

mogley74 schreef:
begin niet maar dan ook echt niet aan een slof. Eenmaal aan de slof is in 9 van de 10 gevallen er niet meer af.

Doo met tempowisselingen te werken, werk je ook naar de ontspanning en dus ook de afbuiging. Houdt wel in de gaten dat je continu contact met je bit houdt, en dus goed meeveert met je handen. Zet je handen echt niet vast. Plaats je handen iets verder naar voren dan je normaal zou doen en ga volledig met de bewegingen mee. De afbuiging komt vanzelf, de ontspanning komt en kun je niet afdwingen.

Ja dat snap ik, heb 1 keer ten einde raad iemand erop gelaten die wel met een slof en stiek kon werken.
nou nooit meer! ze ging helemaal over de zeik heen heb haar nog nooit zien steigeren maar die keer wel, wat toen het antwoord was: 'die pony is niks meer mee te beginnen verkopen gewoon'
nou nee, want alles is te helpen en ze is nog jong.

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:51

Ben jij zelf al thuis in de natuurlijke methode zoals je die omschrijft?
Als in, beheers je deze voldoende om een jong paard dit aan te leren? Als dit niet het geval is raad ik je wel echt aan om het paard en jezelf pas later om te scholen. Of zorgen dat je bij iedere keer rijden begeleiding hebt van de eerder omschreven instructrice. Je kunt, door het zelf verkeerd doorgeven van hulpen, een grote miscommunicatie tussen jou en je jonge dier veroorzaken waar je lang last van hebt.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 00:54

mogley74 schreef:
Ben jij zelf al thuis in de natuurlijke methode zoals je die omschrijft?
Als in, beheers je deze voldoende om een jong paard dit aan te leren? Als dit niet het geval is raad ik je wel echt aan om het paard en jezelf pas later om te scholen. Of zorgen dat je bij iedere keer rijden begeleiding hebt van de eerder omschreven instructrice. Je kunt, door het zelf verkeerd doorgeven van hulpen, een grote miscommunicatie tussen jou en je jonge dier veroorzaken waar je lang last van hebt.

ik heb hiervoor een ouder paard gehad, en daarmee was de cominucatie nog slechter dan met deze.
ze doet vele dingen voor me, en de dingen waar ik op oefen heeft mijn instructeur goed laten zien en voelen zodat ik erop kon oefenen (oefen vooral in stap)
ik longeer der trouwens ook met stieken, hierbij loopt ze wel netjes nagevelijk en met der achterhand eronder.
ik ben er ook pas mee begonnen toen ze bijna 4 werd, ik vond namelijk dat ze eerst lekker rustig aan mocht doen en op der eigen benen moest leren lopen ( ze is met 2,5 jaar beleerd bij een handelaar) toen ze 3 werd heb ik der pas weer echt opgepakt en ben ik buitenritjes gaan maken en stappen en draven door de bak.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 01:27

ik wil er trouwens oook nog even bij zeggen dat ik zelf ook nog een paar klachten heb zoals een holle rug en rugpijn wat kan ik hieraan veranderen? ook heb ik heel erg moeite met mijn bekken kantelen (een idee alsof ik dat gewoon echt niet kan)

En me pony heeft trouwens ook nog het probleem dat ze der evenwicht tijdens het voetjes geven niet kan bewaren.

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 01:32

wellicht kun je met die combinatie, even een bijrijder zoeken? zo kan jij rustig dmv van oefeningen naast het paard je rug versterken.

probeer tijdens het lopen en het gewoon staan je bekken te kantelen, 10 keer achter elkaar, ieder uur eventjes. Ben heel bewust van je houding, zowel op het paard als in je normale leven.

Door het versterken van je rug naast het paard, kan je dit veel voordelen geven op het paard.

Zoals het klinkt heeft je pony met alles veel moeite met haar evenwicht. Kan ze haar evenwicht ook niet bewaren als je haar hoef optilt en deze in een natuurlijke beweging naar voren houdt? Alsof de hoef op een bok van de hoefsmid word gezet?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 01:34

Ik zet hier een stipje...
Ga morgen reageren, ben nu echt te moe.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 01:36

mogley74 schreef:
wellicht kun je met die combinatie, even een bijrijder zoeken? zo kan jij rustig dmv van oefeningen naast het paard je rug versterken.

probeer tijdens het lopen en het gewoon staan je bekken te kantelen, 10 keer achter elkaar, ieder uur eventjes. Ben heel bewust van je houding, zowel op het paard als in je normale leven.

Door het versterken van je rug naast het paard, kan je dit veel voordelen geven op het paard.

Zoals het klinkt heeft je pony met alles veel moeite met haar evenwicht. Kan ze haar evenwicht ook niet bewaren als je haar hoef optilt en deze in een natuurlijke beweging naar voren houdt? Alsof de hoef op een bok van de hoefsmid word gezet?

een bijrijder is echt geen optie, heb bij me vorige paard zeér veel problemen gehad met bijrijders en daarom ook eigenlijk haar weg moeten doen, en de pony die ik nu heb loopt bijna voor niemand.
als je haar hoefje naar voren optilt is dit geen probleem en bij de hoefsmid is het ook geen probleem.

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 01:39

en alle medische problemen zoals blokkade in de rug zijn uitgesloten?

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 01:49

mogley74 schreef:
en alle medische problemen zoals blokkade in de rug zijn uitgesloten?

Van me pony? voor zover ik weet wel.
heb haar zelf nooit gekeurd aangezien ik alles vanaf het beginafaan heb gezien.
ze is ook nooit bij een kraker geweest wil dit binnenkort wel laten doen. (kraker/fysio)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 02:11

Allereerst moet ik toch echt zeggen dat ik het erg onverstandig vind dat je nu met een zadel rijdt waarvan je niet weet of het past. Dit kan zo veel klachten op korte en op lange termijn veroorzaken! Dat het een beetje leuk ligt, wil helemaal niet zeggen dat het past. Misschien is de drukverdeling slecht en staat ze daarom niet stil tijden opstappen, omdat t zeer gaat doen als jij er op zit.

Verder: ze is nog erg jong, hard door de bocht in galop zal vast zijn om haar evenwicht te bewaren. Terug naar de longe, zou ik zeggen, voor het oefenen van een mooie, beheerste galop op de volte, zonder ruiter, en dan buiten lange rechte stukken oefenen in een beheerst galoptempo.

Op de voorhand lopen en omhoog kijken en rennen, klinkt alsof ze haar rug wegdrukt. Ik kan t natuurlijk niet zien vanaf hier. Toch een goede instructeur zoeken die misschien iets klassieker geschoold is ofzo? Hoewel ik persoonlijk vind dat klassiek en NH elkaar bepaald niet bijt.

Dat van dat schudden met t hoofd kan wel kloppen dat ze je hand zoekt. Die van mij is ook jong en heel groen en die wil ook altijd contact houden.

Tot slot t naar binnen vallen op de volte: klinkt alsof ze toch veel moeite heeft met buiging, wat goed kan als ze zo jong is. Zie weer instructrice (klassiek?).

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 02:20

Gineke schreef:
Allereerst moet ik toch echt zeggen dat ik het erg onverstandig vind dat je nu met een zadel rijdt waarvan je niet weet of het past. Dit kan zo veel klachten op korte en op lange termijn veroorzaken! Dat het een beetje leuk ligt, wil helemaal niet zeggen dat het past. Misschien is de drukverdeling slecht en staat ze daarom niet stil tijden opstappen, omdat t zeer gaat doen als jij er op zit.

Verder: ze is nog erg jong, hard door de bocht in galop zal vast zijn om haar evenwicht te bewaren. Terug naar de longe, zou ik zeggen, voor het oefenen van een mooie, beheerste galop op de volte, zonder ruiter, en dan buiten lange rechte stukken oefenen in een beheerst galoptempo.

Op de voorhand lopen en omhoog kijken en rennen, klinkt alsof ze haar rug wegdrukt. Ik kan t natuurlijk niet zien vanaf hier. Toch een goede instructeur zoeken die misschien iets klassieker geschoold is ofzo? Hoewel ik persoonlijk vind dat klassiek en NH elkaar bepaald niet bijt.

Dat van dat schudden met t hoofd kan wel kloppen dat ze je hand zoekt. Die van mij is ook jong en heel groen en die wil ook altijd contact houden.

Tot slot t naar binnen vallen op de volte: klinkt alsof ze toch veel moeite heeft met buiging, wat goed kan als ze zo jong is. Zie weer instructrice (klassiek?).

dankjewel voor je reactie! ong schattend 9 maanden geleden was er hier een zadelmaker en die had gekeken, hij zei dat het zadel mooi op der lag en zeker er nog wel op kon blijven liggen alleen voor mijzelf opgevuld moest worden (zadel is al dik 5 jaar oud en begint al flinkt te scheuren)

longeren doe ik met stieken en hierbij galopeert ze wel rustiger.
een goede instructeur kan ik niet vinden of ze zijn 40 euro per half uur en leren je zagen.
dus als jij nog iemand weet in deze omgeving of die hierheen wilt komen voor een betaalbare prijs? :Y)

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 03:19

je zou tijdens de buitenritten kunnen proberen in de galop wat tempowisselingen te maken... Dus harder en zachter galopperen. In de bak inderdaad (zoals al genoemd) met voltes proberen. Ook tijd geven; mijn paardje had hetzelfde en dit lostte zich op naarmate we vaker trainden en hij ook gespierder werd en beter zn balans kon vinden. Het is nog niet zo makkelijk voor een jong paardje....
Om je diertje meer op de achterhand te krijgen; veeeeel (schijn)overgangen rijden? werkt voor mij heel goed.
schudden in de hoek; je geeft zelf al aan dat het te maken kan hebben met aangalopperen. Misschien proberen je paardje zoveel mogelijk af te leiden in die hoek? Rijdt een links of rechts omkeerd, maak een overgang (terug); zorg dat ze bij de les blijft.... (zeker wetend dat t geen rugpijn is natuurlijk he!!!)
En alsjeblieft !!! Geen slof of elastiek, de ontstpanning en nagevelijkheid komt echt wel! Je hebt nog een jong diertje en die kan je nog zo vormen als jij wil, doe je dit op een ontspannen vriendelijke manier en neem je er de tijd voor dan heb je daar straks niets anders dan plezier van!

Je bekken kantelen kan je proberen door op je rug op de grond te gaan liggen en je onderrug zo ver mogelijk naar de grond te drukken mbv oa je buikspieren (zo leerde de fysio t mij iig). Zorg dat je rug sterker wordt, want dit kan ook (indirect) effect hebben op je paardje. Komt je rugpijn door de holle rug of andere redenen? Misschien kan de fysio je helpen of (als je bij een sportschool zit) je fitness instructeur je goede oefeningen meegeven. Wanneer je met een zere rug gaat paardrijden zal je andere spieren in je rug gebruiken en je houding zal er zeker niet beter op worden. Dit verergerd de klachten en kan ook weer invloed hebben op het paardrijden...
Misschien heeft je diertje wel problemen met de balans omdat je door je zere rug niet goed recht op m zit (ik doe maar een gooi hoor, sorry als ik ernaast zit)

Zo, heel verhaal.... Dat was niet helemaaaal de bedoeling :o
Veel succes ermee !! Maar het gaat allemaal vast goedkomen +:)+

NB...ik zweer bij mijn instructrice, maja, das in Boekelo :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 05:42

Heb je zelf ervaring met het rijden van jonge paarden?
Dit zijn allemaal basisproblemen bij een jong paard. Het paard moet eerst leren in balans te lopen en daarna in balans met zijn ruiter erop.
Hij gaat hard in galop, omdat het nog niet in balans kan lopen in galop.
Rustig in stap en draf trainen om sterker te worden en kleine stukjes galop op de grote volte. Geen kleine bochten/hoeken rijden.
Allemaal een kwestie van geduld, rust en training.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:04

Sluit me aan bij de twee bovenstaande reacties. Geeeeen slofteugel of andere hulpstukken. Gewoon heel veel geduld en training en ook rust in de training.

Goed dat de zadelmaker je zadel 'goedgekeurd' heeft. En jammer dat je niemand kan vinden, mijn instructrice woont net te ver weg (nijmegen).

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:12

Hard gaan in gallop, is normaal bij de leeftijd.
Paardje is waarschijnlijk nog niet sterk genoeg en niet goed in balans. Ik zou gallop even laten zitten ohz en sterker maken door overgangen stap-draf en schijnovergangen. Gallop wel zonder zadel blijven trainen of op buitenrit lange lijnen.
Rugpijn is niet uitgesloten, het kan ook vluchtgedrag zijn.

In gallop hoofd omhoog en rennen,
Zo te horen heb jij een slim paard wat meedenkt. Dit valt te trainen door haar te verassen...
Stukje doorzitten, stukje lichtrijden, schijnovergang, tempowisseling etc. Als ze toch aanspringt in gallop negeren, kalm blijven en rustig terugrijden. Wanneer ze het goed doet onwijs belonen.

Schudden met hoofd,
Kan rugpijn zijn, spierpijn, haken (wisselen), stofallergie, geen vertrouwen in de hand van de ruiter etc.

Op voorhand heeft ook met kracht te maken.
Veel schijnovergangen, tempowisselingen en wisselen in halshouding.

Naar binnen vallen op de volte,
Rechtrichten! Al begin je met een snoepje waarvoor ze naar links of rechts moet buigen. En steeds het snoepje iets verder houden... Eventueel het snoepje vasthouden en rechtdoor lopen etc. Er staan veel leerzame filmpjes op youtube!

Niet stilstaan bij opstappen,
Kan echt duiden op rugpijn en een niet lekker zittend zadel. Of geen duidelijkheid en opvoeding...

Als ik jou was zou ik op korte termijn een osteopaat laten komen. Er staan hier goede tips ga ermee aan de slag. Denk na bij zo een jong paard.
Ben ik duidelijk?
Snapt het paard wat ik wil?
Beloon ik optijd?
Ben ik consequent?
Kan mijn paard dit lichamelijk al?

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 13:29

dankjulliewel allemaal.
ik heb veel ervaring met jonge paarden, ik help bij eeen handelaar met paarden beleren en verder rijden.
een osteopaat laat ik zeker komen binnenkort.
en alle tips ga ik eens uit proberen!
aangezien ik nu nog herstellende ben van een operatie zal het nu nog niks worden.
en als iemand een goede instructeur/instructrice weet in deze omgeving of die hierheen wilt komen (of een van jullie die nieuwschierig wilt komen kijken) mag zeker even langskomen ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:54

Tjaaaa de lijst problemen die je hier opnoemt is al behoorlijk, en er zullen er vast nog heel wat meer zijn denk ik.
het niet willen blijven stil staan bij het opstijgen is echt basis, dat moet echt ieder paard kennen en doen, dit is vrij makkelijk aan te leren en kan echt ieder paard al van bij de eerste trainingsles, dus ook jouw paard.
het sneller willen gaan in de gallop is idd zoals ook anderen hier al hebben gezegt vrij normaal op die leeftijd, meestal zeker de paarden die extreem op de voorhand lopen, die zoeken naar een evenwicht en trachten dit op te vangen door net iets snelller te gaan lopen, ook hier kan je heel gericht op gaan trainen, en zou vrij vlug opgelost moeten kunnen zijn.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:14

Ik heb gewoon een advertentie op marktplaats gezet om een instructie te vinden. Heb hier 5 reacties met normale prijzen op gehad. Dus dat zou je ook kunnen proberen om een instructie te vinden.