Paard dat niet alleen kan zijn... Af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Paard dat niet alleen kan zijn... Af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:09

Hoi,
Ik heb nu sinds 3 jaar alweer mijn paard.
Toen ik hem kochtte kende hij nog weinig, hij pakt alles aardig goed op, en nu zijn we 3 jaar verder.
Er is alleen nog 1 groot probleem: Hij kan niet alleen zijn.
Hij staat samen met mijn Shetlander 8 uur per dag op de wei. Als ik mijn shetlander eenmaal uit de wei haal, dan wordt hij al helemaal gek! Hij begint dan keihard het hele land af te galopperen, dus ik doe dan mijn shetlander altijd snel terug in de wei, voordat hij over het draad heen springt of uitglijdt.
Ook met rijden heb ik dit probleem, als ik bijv. met nog iemand in 1 bak samen rij, en de ander gaat dan weg en ik rij nog door, dan kijkt hij de hele tijd naar dat andere paard, ik heb hem nu zo ver dat hij dan gewoon braaf verder loopt! maar eerder was dit wel anders, hij kon toen alleen maar steigeren, steigeren en nog eens steigeren.
Nu heb ik het probleem alleen nog met buitenrit. We rijden vaak naar een bak in het bos, die dus niet dicht kan. Daar rijden we dan rond, en de pony van mijn vriendin vliegt dan zo de bak uit, en die van mij ziet dan dat de pony weg is en dan wordt hij weer helemaal gek! Hij begint dan te steigeren en staat zo met 4 benen de lucht in, ook vandaag weer, hij knalde met zijn ogen tegen mijn hoofd, en me nek klapte ook aardig dubbel en hij knalde nog bijna tegen een boom op, levensgevaarlijk dus! Wonder boven wonder toch blijven zitten maar dit kon ook anders aflopen.
Ook kan ik nooit alleen op buitenrit, hij wil dan continue terug naar stal, als ik eenmaal over de helft ben, of samen met mijn vriendin terug rij naar huis dan wil hij super graag en het liefst ook voorop! En als mijn vriendin haar pony dan vooruit galopeerd, dan kan ik niet met hem stappen, hij wordt dan weer zo gek dat hij persé er achter aan moet.
Verder is het een paard dat liever lui is dan snel, maar dit maakt denk ik niet zo veel uit in dit geval, als hij alleen is is het verder ook gewoon een schatje! maar alleen als ik samen rij, en daarna alleen dan is hij zo gevaarlijk!
Hij is nu ook goed aan het been! dit was eerder niet het geval vandaar dat hij ook eerder begon te steigeren.
Dus mijn vraag was: Kun je het een paard afleren zodat hij beter alleen kan zijn? Ik denk het zelf niet, want het blijft natuurlijk een kuddedier, maar die van mij is het wel heel extreem! Hebben jullie tips wat ik bijv. anders kan doen als de pony van mijn vriendin de buitenbak uitvliegt en als ik daar achter blijf met een steigerend paard? Nu ben ik altijd rustig en laat ik hem maar steigeren als hij zo gek wordt, maar ik weet ook niet of hij nu bang is of dat hij denkt van: Hij eruit, dus ik er ook uit!
Sorry voor het lange verhaal, het komt er dus eigenlijk gewoon op neer dat hij niet alleen kan zijn, of je er nou op zit, of in de wei dat maakt in principe niet zo veel uit.
Alvast bedankt voor het lezen! *D

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:00

mijn paard deed dit ook heel erg, vooral toen we op de nieuwe stal kwamen. ik heb hem er op een gegeven moment gewoon voor op zijn donder geven. hij moet naar mij luisteren. vooral op buitenrit wil ik gewoon de controle hebben. mijn tip gewoon alleen gaan en doopakken. en dan mooi een eid van de stal af zodat hij de rest niet meer zien kan. dan krijgen ze vanzelf meer vertrouwen in jou

tinkerfunss

Re: Paard dat niet alleen kan zijn... Af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:28

Uk was ook verschrikkelijk met alleen staan! hij sprong gwn overal overheen! verschrikkelijk! tot op een dag zn vriendinnetje (waar hij 24 uur per dag mee staat) in de trailer werd geladen om naar het dekstation te staan. hij heeft geen kik gegeven en kon opeens overal alleen staan zonder ook maar een hinnikje of galopje. hij stond uiteindelijk ook helemaal alleen snachts in de stallen. nu is zijn vriendinnetje weer terug en is hij weer de oude maar kan wel alleen staan als het moet.

mijn andere rijpaard (23 jaar) wou ook nooit alleen buiten rijden, ik omdat hij superbraaf is als er een ander paard bij is heb ik hem een keer vlink aangepakt toen hij halverwege bedacht dat hij alleen reed en tegen ging stribbelen. nu rijden we heerlijk samen buiten, als hij bedenkt dat hij geen zin heeft hoef ik maar 1 tik te geven en hij loopt weer braaf verder.

zo heb ik het gedaan..

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 19:09

Bedankt!
Zo heb ik het dus ook gedaan toen hij in de bak niet goed alleen wou lopen, maar ik moet er wel bij zeggen dat hij echt heel hoog de lucht in steigert! Veel mensen die dit gezien hebben zeggen: Verkoop dat beest toch! Je valt zo een x achterover met hem! En met buitenrijden ben ik daar soms wel bang voor als hij weer gaat steigeren. Want stel hij valt achterover, of ik val eraf, dan heb je een loslopend paard die dan overal doorheen vliegt, en dat wil ik ook voorkomen. Dus tja ik vind het dan wel moeilijk wat ik op dat moment moet doen..

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:51

Ik had ook zo'n paard. Hij werd dan zo gek dat hij zichzelf verwondde in de stal.. Tijdens het rijden werd hij ietsje heftig, maar nooit dat hij helemaal doordraaide, dit heb ik gewoon ontzettend afgestraft en na verloop van tijd was dit er dan ook uit. Nooit meer problemen met rijden gehad.
De stal en wei dat bleef een ander verhaal, hij kon gewoon echt niet alleen staan er moest altijd een paard in de buurt zijn. We hebben werkelijk alles geprobeerd. Ik wist op een gegeven moment echt niet meer wat ik ermee moest, dus hebben we ervoor gezorgd dat hij altijd met een ander paard samen stond. Blijkbaar kon hij echt niet zonder soortgenootjes en dit hebben we uiteindelijk dan ook gewoon geaccepteerd.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:45

ik heb precies het zelfde dat hij niet alleen kan zijn !
ik kan hem ook niet alleen laten rollen ofso in een bak of als de andere paarden op de wei staan en als ik wil gaan rijden vreselijk !
mijn paard is 6 dus nog wel jong..

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:53

Ik heb dit ook met mijn paard gehad, en nam uiteindelijk mijn shetje op rit mee aan de hand, toen vond ik dat ik genoeg had bewezen dat ze echt wel samen zouden blijven en dan is het klaar en over en zal hij moeten dan maar op zijn achterpoten, heb hem weleens tegen een boom aangezet, vond hij niet prettig maar uiteindelijk was het spelletje snel over..

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:00

Een paard is een kudde dier en hij hangt dus erg aan de shet, is best een lastig probleem , ik zou hem zeker niet op zijn donder geven, want dan gaat hij jou helemaal niet vertrwouwen en word het uit de wei zijn helemaal angst voor hem,
Miss kun je wat meer gaan werken aan dat hij jou ook zo vertrouwd dat hij het ook bij jou niet eng vind.
Door b.v los en grondwerk te gaan doen, spelen en ja verzin het maar zodat jij de volledigen aandacht krijgt, werk eens met beloning door een brokje te geven.
Bedenk ook dat hij 23 uur per dag bij de shet staat en dat het best lastig is om de gene die hem 1 uur per dag eruit komt halen net zo te vertrouwen, verplaats je eens in het paard , wat zou jij doen ??
Dus ga er zelf aan werken zodat hij jou ook als maatje gaat zien en leert vertrouwen, ga eens gewoon aan de hand wandelen buiten en leid hem af met dingen die je ook in de bak doet en beloon hem daar dan voor.
Maak er in elk geval geen kracht meting of een drama van , want dan komt het niet goed.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:04

In de weide doet die van mij dat ook, ben bang dat hij zich eens dood galopeert want hij stopt echt niet. Gelukkig kan hij altijd samen met zijn vriendje. Heb je al geprobeerd om eens aan de hand naar de bak te wandelen? Luistert hij dan niet beter als jij naast hem staat in plaats van erop?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:04

het klinkt allemaal dat je paardje last heeft van verlatingsangst...

pony van mijn zus had hier ook last van...

zij heeft een tijdje Bach-bloesem druppels gegeven!!! werkte super!!!!
diverse site's via Google met info!!!

proberen kan geen kwaad! het is allemaal homeopatisch!!

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:31

Ik denk dat het aan de grootte van de kudde ligt. Jouw paard staat maar met 1 shetlander, daar gaat hij zich dan aan hechten en als die ene shetlander dan weg, natuurlijk voelt hij zich heel alleen.
Mijn paard vond het ook verschrikkelijk om alleen te zijn, was geen land meer mee te bezeilen. Ook hij heeft altijd met 1 merrie gestaan dus toen hij bij mij kwam klampte hij zich helemaal vast aan de merrie van mijn vriendin. Toen we van stal verhuisde kwam hij in een kudde van 10 paarden en toen verloor hij die merrie al snel uit het oog want er waren nog genoeg andere vriendjes. Sindsdien is er geen probleem meer.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:27

lovebobby schreef:
Een paard is een kudde dier en hij hangt dus erg aan de shet, is best een lastig probleem , ik zou hem zeker niet op zijn donder geven, want dan gaat hij jou helemaal niet vertrwouwen en word het uit de wei zijn helemaal angst voor hem,
Miss kun je wat meer gaan werken aan dat hij jou ook zo vertrouwd dat hij het ook bij jou niet eng vind.
Door b.v los en grondwerk te gaan doen, spelen en ja verzin het maar zodat jij de volledigen aandacht krijgt, werk eens met beloning door een brokje te geven.
Bedenk ook dat hij 23 uur per dag bij de shet staat en dat het best lastig is om de gene die hem 1 uur per dag eruit komt halen net zo te vertrouwen, verplaats je eens in het paard , wat zou jij doen ??
Dus ga er zelf aan werken zodat hij jou ook als maatje gaat zien en leert vertrouwen, ga eens gewoon aan de hand wandelen buiten en leid hem af met dingen die je ook in de bak doet en beloon hem daar dan voor.
Maak er in elk geval geen kracht meting of een drama van , want dan komt het niet goed.

Helemaal mee eens!
Misschien kun je ook een draad spannen door de wei zodat je paarden apart staan maar wel elkaar zien/ruiken/aan kunnen raken. De afstand steeds wat vergroten. En af en toe een eindje met je paard weglopen en weer terug wanneer hij ontspant.
Veel tijd doorbrengen, niet alleen met rijden.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:32

ik ben het eens met lovebobby, ik zou hem zeker niet op zijn donder geven.
Hij moet jouw juist (nog beter) leren vertrouwen.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:27

ben het ook eens met lovebobby. Ik heb zo'n probleem laatst gelezen in de ROS, en hoe het op te lossen valt. Gewoon steeds langer scheiden van de andere paarden en het paard jou leren vertrouwen ;)

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 14:52

Bedankt allemaal!
@stienmasjien: Ja als ik erop zit en hij wil niet meer lopen, dan ga ik er soms af, en dan loopt hij als een lammetje achter mij aan, dan is er dus ook niks aan de hand:)
@Jolanda20: Ik PB je ff ;) Hebben verder hier mensen ervaring mee?

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:01

Ik zou dit probleem zeker niet met bachbloesen op gaan lossen, je blokt er een emotie mee.
Ga lekker samen met het dier aan het werk daar heb je uit eindelijk veel meer aan, want stel je middel werkt uit als jij verder van huis ben hoe ga je het dan oplossen ?
Je moet niet afhankelijk worden van middeltjes , pak de oorzaak aan en dat ben je in dit geval zelf.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:55

bach-bloesem is een middel voor ontspanning en rust.
als een paard compleet over de zeik is zal hij/zij moeilijker te "bewerken" zijn.

een middel wat kan helpen om het paard wat rustiger te laten worden zodat hij/zij door zal hebben dat het allemaal wel meevalt. en heb je op dat moment ook spanning... dan kan je het zelf ook gebruiken!!

maargoed, bij de pony van mijn zus werkte het prima en ook nu zonder de druppels is het een heel braaf paard wat makkelijk is geworden met verandering omgeving, maatje gaat even weg enz.