Nageeflijk vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0Lunerancea0

Nageeflijk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:18

Hi Bokkers,

Ik rij regelmatig een paardje met een niet erg soepele rug. Hierom heeft hij een Tiedemann, en volgens de instructeurs moet ik hem ook nageeflijk rijden.
Nu is het alleen zo, dat ik van drie verschillende instructeurs verschillende adviezen krijg daarover, zowel met als zonder hulpteugel.
Nu weet ik dus gewoon niet meer hoe het nou wel of niet moet.

instr. 1: "Altijd je handen uit elkaar en naar het zadel, met of zonder hulpteugel en kneepjes geven"
instr. 2: "Handen op de normale plaats (boven manenkam) houden en wat meer druk op de teugel"
instr. 3: "Alleen met een hulpteugel handen lager, anders werkt de hulpteugel niet goed. Zonder hulpteugel handen op normale plek."

Nu zou ik dus graag jullie mening en advies willen horen. Zelf lijkt wat m'n derde instructeur zei het meest logisch, maar ik heb er niet echt verstand van.

Alvast bedankt, Lunerancea

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:20

Ik zou per direct een andere instructeur zoeken, want alle drie de dingen vind ik nergens op slaan.
Het meest logische is een zachte hand met contact die naar voren werkt zodat hij paard van voren kan en mag zakken.

0Lunerancea0

Re: Nageeflijk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:24

Ze zeggen niet alleen dat hoor, ook wel dat het op een zachte manier moet en goed de achterhand activeren enzo, maar ik weet gewoon niet meer wat ik met mn handen aan moet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:29

Allereerst ... is je paardje wel eens nagekeken?
Als een paard niet soepel is, zou ik ook kijken of dit op de grond op te lossen is door b.v. de dubbele longe.
Nageeflijk rijden komt vanuit de achterhand en niet vanuit waar jij je teugels houd of hoeveel druk je er op zet.
Eerst moet de Gluteus Spier boven op bil) zakken, daarna de psoas spier (spier die aan de binnekant van het bekken loopt en zorgt voor o.a. het liften van het achterbeen) eronder, Abdominus (buikspier) word aangetrokken en komt de rug omhoog. Daarna komt er meer ruimte bij de trapezius (Schouderspier).
Zodat scalenus (halspier) omhoog kan komen. Hals gaat naar beneden, atlas komt op de juiste plaats en hoofdje kan soepel nageven op jou teugel.

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:35

Helaas is het een manege paard. De manege zegt dat hij alleen een stijve rug heeft. Sinds hij zo word gereden is het ook wel beter geworden.
Het is vooral op Links, hij is gewoon superrechtsbenig.
Ik mag hem dus ook niet longeren ofzo.

Wel bedankt!

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:36

@Romeo2007
Wat die instructeur heb je wel gelijk hoor, maar de laatste twee (die waren GOED) zijn weggegaan...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:56

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:34

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:55

Van achter naar voren blijven rijden. Je handen rustig op dezelfde plek houden, gewoon zoals het hoort, contact houden en vragen. Zo draag je je handen ook als je een hulpteugel gebruikt. Zolang je zo blijft rijden, ontspant hij vanzelf en gaat hij vanzelf nageeflijk lopen. Aangezien het een manege paard is en elke dag waarschijnlijk door anderen wordt gereden, denk ik niet dat het veel nut heeft, aangezien iedereen op een manege anders rijdt.

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 16:58

Iedereen heel erg bedankt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:07

misschien een filmpje plaatsen of foto's? Dan is het makkelijker om tips te geven. Vind alle drie de uitspraken van de instructeurs nogal moeilijk te beoordelen zonder context.