Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
suikerklont schreef:Voltes maken tot hij rustig galloppeerd, en dan verder de hoefslag volgen, al hij dan weer hard gaat weer voltes maken.
pien_2010 schreef:Kelly 1992 ik denk dat je haflinger gewoon nog niet sterk genoeg is van achteren om een rustige galop te doen. Als hij kei hard gaat dan kan hij vol op de voorhand zijn galop doen. Hij is ook pas vier. Ik verwacht dat als hij 7 of 8 jaar is dat je dan pas verzameld zult kunnen galopperen en in de bak rustig een arbeid galopje zult kunnen doen.
Mijn advies is doe de galop oefeningen vooral buiten in het bos. Probeer daar het galop tempo komend jaar stapje voor stapje terug te brengen in een rustig hand galopje. Dus galoppeer zo hard als dat je paardje nodig heeft om niet uit de galop te vallen. Zeker niet vaak of regelmatig laten crossen want daar valt hij alleen maar mee uit elkaar en dat schiet niet op.
Als je in de bak de galop wil oefenen dan zou je die kunnen inzetten vanuit draf later vanuit stap, ophoudinkje geven, diep in het zadel zitten en benen eraan, aan galopperen dan klein stukje galopperen en ophoudinkje geven en gelijk terug in draf en stap.
Ik weet zeker dat je haflinger uit de galop valt. Dat heeft te maken dat je dan te laat met de ophouding ben en je paard nog niet sterk genoeg is van achteren.
Als je haf wat verder is dan kun je vanuit stap aan galopperen, klein stukje en terug in draf stap. Zodra jouw haflinger sterker is en dus meer op achteren zal de galop dus ook beter worden. Waarschijnlijk heb je een wat barokke haflinger. Is dus heel normaal dat ie dit doet. Komt wel goed. Het is al super dat je stap en draf goed zijn. Vier jaar is gewoon nog heel jong en het is geen kwpn hé. Succes ermee.
pien_2010 schreef:Kelly 1992 ik denk dat je haflinger gewoon nog niet sterk genoeg is van achteren om een rustige galop te doen. Als hij kei hard gaat dan kan hij vol op de voorhand zijn galop doen. Hij is ook pas vier. Ik verwacht dat als hij 7 of 8 jaar is dat je dan pas verzameld zult kunnen galopperen en in de bak rustig een arbeid galopje zult kunnen doen.
Mijn advies is doe de galop oefeningen vooral buiten in het bos. Probeer daar het galop tempo komend jaar stapje voor stapje terug te brengen in een rustig hand galopje. Dus galoppeer zo hard als dat je paardje nodig heeft om niet uit de galop te vallen. Zeker niet vaak of regelmatig laten crossen want daar valt hij alleen maar mee uit elkaar en dat schiet niet op.
Als je in de bak de galop wil oefenen dan zou je die kunnen inzetten vanuit draf later vanuit stap, ophoudinkje geven, diep in het zadel zitten en benen eraan, aan galopperen dan klein stukje galopperen en ophoudinkje geven en gelijk terug in draf en stap.
Ik weet zeker dat je haflinger uit de galop valt. Dat heeft te maken dat je dan te laat met de ophouding ben en je paard nog niet sterk genoeg is van achteren.
Als je haf wat verder is dan kun je vanuit stap aan galopperen, klein stukje en terug in draf stap. Zodra jouw haflinger sterker is en dus meer op achteren zal de galop dus ook beter worden. Waarschijnlijk heb je een wat barokke haflinger. Is dus heel normaal dat ie dit doet. Komt wel goed. Het is al super dat je stap en draf goed zijn. Vier jaar is gewoon nog heel jong en het is geen kwpn hé. Succes ermee.
pien_2010 schreef:Kelly de laatste foto's zijn toch van het paardje waar je het over hebt?
Ik heb even gespiekt in je profiel naar aanleiding van je opmerking dat hij een sport pony is. Ik vind het een super paardje om te zien. Het soort dat ik graag zie. Alleen verschillen we van mening (en dat mag) want ik vind het geen luxe gefokt paardje. Ik vind het een mooi barok paardje.
Ik herken het omhoog springen, dat deed mijn paardje toen die jong was ook nog. Hij moet zich aan gaan leren om vooruit te springen. Als ik jouw verhaal lees dan zou ik hem in de tweede bocht of vlak ervoor uit de galop halen en zo spoedig mogelijk terug brengen in stap. Dus klein stukje galopperen en dan gelijk terug.
Ik snap dat je naar voren wil zitten maar dan help je hem nog meer om op de voorhand te gaan. Niet doen is dus mijn advies, want dat is tegenover gesteld van wat je wil. Succes ermee. Komt wel goed hoor. Tijd en geduld.
pien_2010 schreef:Laat ik het zo stellen hij zit tussen barok en modern in maar ik vind meer barok dan modern. Hij is modern genoeg om er een fijn paard aan te krijgen als hij de tijd krijgt om zich te ontwikkelen.
Barok: brede kaken bovenkant van het hoofd, breed voorfront, stevige nek/ hals partij, billen enz.
Modern: mooi edel confectie hoofd (arabier invloed?) en benen zijn ook wat luxe.
rug zit er tussen in (mooie rug) brede boom is vraagteken, kan ik moeilijk zien.
Wat ik bedoel is dat je juist niet de lange zijde galoppeert maar je springt aan in de bocht en voor of in de volgende bocht heb je hem weer terug gebracht.
Zo kun je ook een S rijden op x omstellen en in galop zetten paar sprongen en terug in stap of als dat te moeilijk is nog in draf. Als je maar zorgt dat de turbo er niet opkomt want dan ben je hem kwijt en is je sterk makende oefening van de achterhand weg.
Ik zou er ook zeker voor kiezen om de galop er af en toe in de bak bij te pakken maar hem niet door en door te trainen op de galop.
Kijk er zijn tegenwoordig haflingers die zijn zo modern gefokt dat het haast geen haflingers meer zijn (sport haflingers) en tja daar moet je van houden en heeft zeker zijn voordelen maar dan vind ik jouw pony mooier (maar dat is persoonlijke smaak).
pien_2010 schreef:Dat is verstandig Kelly om je paardje in een rustig tempo te laten stappen en draven. Veel van dit soort paardjes worden in een veel te hoog tempo gereden en dat is jammer want dan kunnen ze nooit in evenwicht door de baan gaan.
Fijne losmakende oefening is wending om de voorhand (dus niet achterhand). Dat is een losmakende oefening van de kaak. Verder is wijken goed als gehoorzaamheid oefening maar wil je wijken als losmakende oefening dan is jouw wijken in de volte een goede, maar ook op de lange zijden en dan in een hoek van 45 graden laten wijken aan de lange zijde. überchenkeln is ook een fijne losmakende oefening, dus je begint bijvoorbeeld bij E of bij B (of ander punt op de hoefslag) en dan wijk je naar links of naar rechts maar zo dat het paard niet naar voren gaat maar echt op een lijn naar links of rechts overstapt (wijkt). Daar worden de paarden heerlijk "durchlassig" van en ook sterk. Pas als deze wijk oefening goed in stap kunnen dan zou je draf kunnen proberen. Let op dat je inziet dat het een oefening is die echt veel kracht van achteren vraagt dus als je paard uit draf valt is dat veelal geen kwaad willendheid.
Voordeel van überschenkeln is dat je ook heel snel wordt met je handen om de juiste en gedoceerde ophouding te geven. Zodat je paard als hij jong is nog de wijde wereld in kijkt en ziet wat hij doet maar wel knabbelt op het bit en dus je hand opzoekt. Dat is voor een vierjarige voorlopig genoeg.
Succes hé.
.) gaat het zeker weten goed !
Kan dat het paard daar hard in de mond van wordt.Dilan1993 schreef:Bewust zagen zou ik dan weer niet doenKan dat het paard daar hard in de mond van wordt.
Ik heb wel eens de tip gekregen om me zo zwaar mogelijk te maken en desnoods in 1 keer terug naar stap vanuit galop, ipv naar draf.
) Weet niet of dit goed advies is voor jou, aangezien je Haf behoorlijk jong is..