Paard vooruit willen drijven' met lichaam in het parcours...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fienaaa

Paard vooruit willen drijven' met lichaam in het parcours...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 16:14

Kon niet echt een passende titel verzinnen.. Maar ik zal het eventjes toelichten :)

Als ik een springparcours rijd/aan het crossen ben, en zie dat de afstand niet klopt of met dat het paard langzamer gaat galopperen dan ga ik hierop reageren met drijven... Maar mijn hele bovenlichaam doet 'gezellig' mee... :+ Alhoewel dit geen effect heeft op 't paard...
Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips om dit op te lossen?

Hieronder is een filmpje, van mij tijdens het crossen, hopelijk verduidelijkt dit de situatie :D

crazyheart

Re: Paard vooruit willen drijven' met lichaam in het parcours...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:55

ik snap het precies, dit is wat best vaak gebeurd, dat mensen hun paard voorwaarts denken te drijven met hun lichaam, maar het werkt eigenlijk averechts.

Ik heb geen tips om hiervan af te komen, het enige helpt om echt les hierin te nemen!
Of op een houten paard te oefenen, die kan je bestellen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:05

Vraag iemand om te kijken en iedere keer dat je dit doet dit tegen je te roepen.
wees je bewust van wat je doet en stop daarmee.
(Makkelijker gezegd dan gedaan ) ;)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:09

Ik herken het.
Ik deed dat vaak gewoon in galop en dacht gewoon goed mee te gaan met het paard. Nope het was echt wat jij ook doet.
Ik heb geleerd om gewoon te blijven zitten en me mee te laten voeren door het paard en niet zelf mee willen helpen. Want het hielp niets.

Verder heb ik geen tips voor wat jij kunt doen. Misschien ook gewoon blijven zitten en niet teveel mee willen gaan maar gewoon mee laten voeren?

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 18:18

Ik denk dat het feit dat ik het zojuist hier op bokt heb gezet al een stukje bewustwording is van het probleem... Misschien dat dat al helpt ! ... Constant er aan denken zal goed helpen :)
Verder heb ik wekelijks springles, dus er word goed aan gewerkt! En inderdaad, iemand die het constant zegt is erg handig, alleen helaas kan ik er niet altijd iemand naast hebben staan...

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:20

Daar heb ik ook last van, in galop := Als ik dan een filmpje zie waar ik aan het galloperen ben, denk ik echt van ; doe normaal en zit stil :P
haha :o

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 18:24

xJasmijn schreef:
Daar heb ik ook last van, in galop := Als ik dan een filmpje zie waar ik aan het galloperen ben, denk ik echt van ; doe normaal en zit stil :P
haha :o

Dat had ik dus bij dit filmpje, en ik dacht... Ok: Nu is het klaar :Y)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:26

Jeetje, ik vind het wel erg stoer van je dat je zo kritisch naar jezelf kijkt en het dan ook plaatst om tips te krijgen. :)
Niet dat ik tips heb, behalve dat bewustwording ervan vaak al lijdt tot het langzaam afleren van zoiets...

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:01

zorgen dat je paard nog beter aan je been is, zodat je alleen been hoeft te geven als je vooruit wilt en niet je hele lichaam gaat gebruiken (want dat helpt inderdaad niet).

Je doet het namelijk niet als ie sneller gaat, alleen als ie langzamer gaat, dus heb je meer voorwaartsheid nodig. Succes!

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 20:45

Bedankt voor de tips, en het lieve berichtje ! :j

@marita, hij reageert in principe wel snel op mijn been! Alleen, als hij dan weer 'op moet trekken' zit ik er als een rund op...

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 02:56

Misschien is dit iets:

Dit kan je niet oefenen als je springt, want dan zit je in verlichte zit, maar wel in de galop.

Let eerst in stap en daarna in draf eens goed op hoe je je gewicht verdeelt over je zitbeenknobbels. Is het gewicht gelijk verdeeld? Ook in de bochten? Probeer om je zitbeenknobbels goed te voelen, dat kan alleen als je echt goed in het zadel zit.
Ga dan gewoon eens buiten galopperen, ergens waar je pony uit zichzelf wel lekker door trekt. Ga in die galop dan weer eens op je zitbeenknobbels letten. Is de druk op het zadel de hele galop gelijk? En ook gelijk op beide knobbels?
Daarna kijk je ook naar de rest van je zit. Zit je recht? Doe je zo min mogelijk, behalve netjes zitten? Wat doe je als je pony langzamer gaat?

Je weet al dat aanduwen niet helpt, doe dit dan ook eens heel bewust niet tijdens die galop.

Je hebt jezelf een automatisme aangeleerd en de makkelijkste manier ommdat af te leren, is om het te vervangen door een nieuwe gewoonte. Maar dan moet je je eerst heel bewust zijn van je oude gewoonte. En ook weten wat je er voor in de plaats gaat doen natuurlijk (netjes rechtzitten en vastgeplakt aan je zadel en alleen meegaan met de bewegingen die je pony al maakt, bijvoorbeeld).

Volgens mij ben je al een heel eind met signaleren van het probleem, dan ben je al een heel eind op de goede weg.

Succes!

Shetpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:39

Oeh, ik meld me! :D Ik heb dit niet egt met mijn bovenlichaam, maar vooral met mijn kont (ik blijf wel heel goed plakken in het zadel) . Heeel irritant. Maar soms in de galop doe ik dit idd. ook (maar dat komt door: paard trekt me uit het zadel, ik trek terug, enz.) Ik kan dus helaas geen tips ofzo geven..

Succes ermee! ;)

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:13

Er heel bewust van zijn inderdaad, er constant op letten en er aan blijven denken! Ik wiebelde ook altijd heel veel mee maar als je er steeds aan denkt om stil te blijven zitten gaat het vanzelf beter :)