bokken op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

afke42

bokken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 20:19

als wij op buitenrit gaan begint mijn paard sella altijd te bokken enzo. dat gaat nu wel wat beter als we hem voorop laten lopen maar heeft iemand nog tips om dit beter te krijgen?

Duuk2011

Re: bokken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:18

Misschien van te voren longeren? Bezig houden? Stappen, draven, stappen, galoperen, draven?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:08

Neem hem maar vaak mee naar buiten, bijvoorbeeld een week lang elke dag. Wellicht vind hij het gewoon heel erg leuk of roept het spanning op. Kan ik vanuit je verhaal niet beoordelen. Dan laat je hem op alle plaatsen lopen want jij bepaalt waar hij loopt en niet hij. Als hij voor het braafste is, zou je daar met hem kunnen beginnen totdat hij al wat energie kwijt is en dan rij je hem op je gemak eens als tweede. Dan weer als eerste. Gaat dat goed dan de keer erop starten als eerste en dan ga je bijvoorbeeld eens als derde rijden. Als dat goed gaat dan begin je eens als tweede. Even zelf mee "spelen" in het zoeken naar een oplossing.

crazyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:59

Een keertje streng zijn, het beestje vind het waarschijnlijk prachtig op buitenrit, maar dan hoeft die nog niet zich helemaal vanbuiten te tonen, 1 bokje mag, maar bij het 2e bokje een klein tikje, en dat elke keer weer wanneer er een bokje komt.

niet een te harde tik, gewoon een klein tikje achter de achterhand.

Succes!

indiano11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:26

Goed recht gericht en voorwaarts houden.( niet hard maar actief)
Bij mij hielp dit enorm.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:18

Mischien is hij gewoon iets te blij, of hij heeft geen evenwicht of iets anders. Ik kan het er niet uit afleiden. Mischien is het een optie om een paar keer een training buiten uit te voeren...?

brigitte145

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:24

misschien aan de hand lopen en als hij iets goed doet dat je hem dan beloont met een snoepje

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:07

Mijn pony doet dit vaak ook. Als we gaan draven gaat het goed, maar ze kan zomaar ineens naar voren springen en een flinke bok geven. Ik heb het idee dat we dan niet snel genoeg gaan en ze ongeduldig wordt. Ik vind dit wel erg vervelend en rij daarom niet veel meer buiten. Ze kan het ook doen als er bv iets lang komt wat ze eng vindt of ze wil ergens niet langs en dan gaat ze lopen drammen, stilstaan en bokken. Ik ben dan waarschijnlijk niet streng genoeg.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:21

Waarom zijn vrolijkheid bestraffen?!
Gewoon lekker laten gaan, hij is blij! :D leuk toch?
Maar zodra het echt uit de hand loopt iets terugnemen op je zit en anders een korte ophouding
En daarnaast veel buitenritjes maken, dan word het 'normaler' en word ie ook rustiger :)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 02:40

Kleine bokjes van vrolijkheid sta ik altijd eigenlijk wel toe, al hou ik er niet zo van. Maar als je er echt last van hebt, of het is helemaal geen vrolijkheid, dan zou ik het wel corrigeren. Jij bent tenslotte toch degene die bepaalt wat je paard wel en niet mag.

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:26

^
Inderdaad wat hier boven word gezegt,
Of soms met haar gaan wandelen ?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:52

Kleine bokjes vind ik ook niet erg en kan ik ook wel uitzitten. Als het echt van die gemene bokken zijn blijf ik niet altijd zitten.

afke42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 10:10

hallo,
ja ik ga ook wel vaker op buitenrit,
die bokken zijn niet van blijdschap, ze wil niet bij de andere paarden weg, ik rijd altijd buiten met een vriendin.
de laatste keer dat ik met haar buiten reed heb ik bijna 5 keer in de sloot gelegen. ik vind een klein bokje niet erg ofzo maar nu word het echt te mal.
maar dat actief rijden van tevoren help ook niet, dat heb ik al geprobeerd, maar ik zal jullie tips wel gebruiken, bedankt daarvoor.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:38

Ik neem aan dat ze voor het bokken al gespannen raakt en wat dingen doet? Bokken is namelijk wel een vrij groot signaal aan jou dat ze niet verder durft/wilt. Daar zullen vast kleinere signalen vooraf aan zijn gegaan.

Zorg als je er op zit dus dat ze nooit tot zo'n groot signaal hoeft te komen, omdat jij haar rustig houdt. Lukt je dit niet er op dan zou ik afstappen op het moment dat je zo'n klein signaal oppikt. Gewoon zelfverzekerd en vastberaden meenemen aan de hand en als je het idee hebt dat ze weer helemaal relaxed is, stap je op.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:46

Vooral voorwaarts houden. Misschien kun je 'haar bezig houden(afleiden) door tempo wisselingen en buiging te vragen.
Je moet letterlijk en figuurlijk de teugels in handen nemen; jij leidt haar en jij maakt uit wat er gebeurd. Zeker buiten is het van belang dat je je als leider opstelt.

Tip: hang een beugelriem om de hals van je paard en neem deze samen met je teugels in de hand. Je hebt daar houvast aan; je kunt jezelf a.h.w. in het zadel trekken.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:28

Cavaletto schreef:
Vooral voorwaarts houden. Misschien kun je 'haar bezig houden(afleiden) door tempo wisselingen en buiging te vragen.
Je moet letterlijk en figuurlijk de teugels in handen nemen; jij leidt haar en jij maakt uit wat er gebeurd. Zeker buiten is het van belang dat je je als leider opstelt.

Tip: hang een beugelriem om de hals van je paard en neem deze samen met je teugels in de hand. Je hebt daar houvast aan; je kunt jezelf a.h.w. in het zadel trekken.

Ik denk dat een bokriempje voor aan het zadel beter werkt, anders hang je een beetje voorover omdat je iets voor je vast moet houden en dan bokriempje zit aan je zadel dus is dichterbij.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:48

Ik heb ook altijd een bokriempje aan ze zadel zitten voor het geval dat...

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:51

De mijne die deed dat ook op buitenritten, altijd bij aandraven/galopperen. Bleek scheef te zijn en nu moet ik ben ik bezig met rechtrichten (onder begeleiding van een AdB instructrice). Sindsdien geen bok meer gehad.

cupacakex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:00

ik denk dat je hem het beste kan afleiden zodat hij de kans niet krijgt om te gaan bokken.
probeer wat dressuurmatige dingen buiten?

afke42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 09:46

okee bedankt voor alle tips, ik ga het morgen probeeren

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:04

Hij word inderdaad waarschijnelijk te opgewonden. Het kan in somige paarden ook en teken van pijn zijn, dus verzeker dat hij geen tand/rug problemen heeft. Jij moet hem ook de leiding geven, dus vraag wel zijn respect - dit is niet een 1-way-road. Wat wij ook heel vaak deden bij de dieren bescherming als een paard 'te' werd, dan maakte wij hem/haar uit balans. Bijvoorbeeld: het paard stijgerde, wij probeerde het hoofd te draaien om de balans 'af' te brengen. Dit is zodat het paard deze acties met 'oncomfortabel' gaat associeren. Het heeft ons prima geholpen, maar geduld is nog altijd belangrijk.

NicoleL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:46

Even longeren of loslaten (in paddock) dat ie z'n ei kwijt kan:)

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:58

Als ik jou was zou ik eerst niet zo ver weg gaan en zoieso ook proberen je pony wijs te maken dat bokken niets helpt!